با توجه به پرسش‌های ارسالی خوانندگان تپش درخصوص موضوعات حقوقی از جمله طلاق غیابی ، تمکین، نفقه و تصرف عدوانی، مریم جنت‌آبادی،کارشناس ارشد حقوق خصوصی به سوالات شما پاسخ داده است. مخاطبان می‌توانند پرسش‌های حقوقی خود را با ارسال پیامک به شماره 300011224 مطرح کنند و پاسخ را در همین صفحه بخوانند.
کد خبر: ۱۲۲۵۳۸۲

طلاق غیابی
مدتی است از شوهرم خبری ندارم و خانه و زندگی را رها کرده و رفته است. چطور می‌توانم از او طلاق غیابی بگیرم؟
شما در سؤال به مدت غیبت همسرتان اشاره‌ای نکرده‌اید. یکی از مواردی که طبق قانون، زوجه می‌تواند از دادگاه تقاضای طلاق کند، این است که زوج(شوهر) به مدت چهار سال تمام مفقود باشد. در این صورت مطابق ماده ۱۰۲۹ قانون مدنی تقاضای طلاق می‌شود. اگر مرد (شوهر) شروط چاپی عقدنامه را امضا کرده باشد، طبق بندهای ۸ و ۱۱ عقدنامه ترک منزل به مدت شش ماه هم از موجبات طلاق خواهد بود و اگر مرد در دادگاه حاضر نشود، رای طلاق غیابی است. در دادخواست اگر نشانی از همسرتان ندارید، زوج را مجهول‌المکان اعلام کنید.
دادخواست تمکین
شش ماه قبل عقد کردم و شرایط تشکیل زندگی مشترک را دارم اما خانواده همسرم اجازه نمی‌دهند من و همسرم به خانه مشترک برویم. چه راهکاری را پیشنهاد می‌کنید؟
شما حق دارید با تقدیم دادخواست تمکین از دادگاه خانواده، درخواست الزام تمکین همسرتان را کنید، لیکن نتیجه خوبی نخواهد داشت که اول زندگی، دختر را با اجبار و اکراه به منزل مشترک ببرید. ثانیاً ممکن است همسرتان در قبال اقدام شما از حق حبس خود استفاده و تمکین خود را منوط به دریافت کل مهریه کند؛ لذا مذاکره و توافق بهتر است.
تصرف عدوانی
سه ماه است مدیر ساختمانی شده ام، در ساختمان اتاقی است که به عنوان انباری استفاده می‌کنیم و در اختیار مدیر است. مدیر قبلی کلید این اتاق را به من نمی‌دهد. چه کار باید انجام دهم؟
با تقدیم دادخواست و اقامه دعوی در شورای
حل اختلاف مبنی بر الزام وی به تحویل کلید اقدام کرده یا شکایت کیفری مبنی بر تصرف عدوانی کنید.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها