بعد از عراق، سوریه و لبنان، فلسطین هم هدف حملات پهپادی قرار گرفت

جنگ انتخــابــاتی!

طی دو روز گذشته رژیم صهیونیستی با توسعه دایره جنگ‌افروزی‌های خود مناطق مهمی را هدف حملات پهپادی خود قرار داده است. گرچه نیروهای مقاومت می‌گویند به‌زودی به این حملات پاسخی دندان‌شکن خواهند داد، اما برخی تحلیلگران علت جنگ‌افروزی‌های اخیر رژیم صهیونیستی را داخلی دانسته و می‌گویند به دلیل نزدیک‌تر شدن به انتخابات و شکست‌های سیاسی نتانیاهوست. حمایت تمام قد آمریکا از این اقدامات جنون‌آمیز، منطقه را به ورطه یک جنگ جدید نزدیک خواهد کرد.
کد خبر: ۱۲۲۵۳۵۴

بعد از سقوط دو پهپاد رژیم صهیونیستی در جنوب بیروت در روز یکشنبه و وعده حزب‌ا... برای پاسخ به این تجاوز، صبح دیروز نیز بار دیگر یک پهپاد صهیونیستی حریم هوایی لبنان را نقض کرد. بر‌اساس گزارش خبرگزاری رسمی لبنان، یک پهپاد صهیونیستی از نوع «MK» در ساعات‌ اولیه صبح دوشنبه از سمت مزارع شبعا وارد حریم لبنان شد و پروازهای شناسایی گسترده‌ای را بر فراز شهرها و روستاهای این منطقه انجام داد. بامداد یکشنبه دو پهپاد رژیم صهیونیستی وارد حریم هوایی ضاحیه بیروت شده بودند که یکی از آنها سقوط کرد و دیگری منفجر شد. بر اثر انفجار پهپاد مذکور در مقابل مرکز رسانه‌ای حزب‌ا... سه نفر مجروح شدند. مقامات مختلف لبنانی از رئیس‌جمهور گرفته تا نخست‌وزیر و سیاسیون دیگر، این اقدام را محکوم کردند و آن را نقض آشکار حریم هوایی لبنان و قطعنامه 1701 دانستند. وزارت خارجه لبنان نیز در بیانیه‌ای از عزم بیروت برای شکایت از رژیم صهیونیستی در شورای امنیت بابت نقض مکرر حریم لبنان خبر داد. با این حال مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا طی تماس تلفنی با سعد حریری تحولات اخیر لبنان و منطقه را مورد بررسی قرار داد و بر ضرورت اجتناب از هرگونه تنش و همکاری با همه طرف‌های ذی‌ربط برای جلوگیری از وخیم شدن وضعیت تاکید کرد.
تهدید نصر‌ا...
پس از حملات روز یکشنبه، سید‌حسن نصر‌ا...، دبیرکل حزب‌ا... لبنان طی سخنانی تاکید کرد آنچه شب گذشته روی داد بسیار خطرناک است و نباید این موضوع را دستکم گرفت. این حمله با یک پهپاد انتحاری علیه هدفی در منطقه ضاحیه بود. این اولین تجاوزگری پهپادی از زمان تجاوزگری 14 آگوست 2006 میلادی بود. رژیم اسرائیل رسما اعتراف می‌کند که این حمله را انجام داده است. این نقض قواعد درگیری است که بعد از جنگ جولای برقرار شد. اگر در قبال این تجاوز خطرناک سکوت شود، مقدمه‌ای برای مسیر خطرناکی علیه لبنان خواهد بود و هر دو روز یک پهپاد انتحاری این ساختمان و این مکان و این جامعه را هدف قرار خواهد داد. یعنی تکرار سناریوی عراق که اکنون در جریان است.
وی در ادامه افزود: ما هر کاری برای جلوگیری از ایجاد روندی از این نوع انجام خواهیم داد. ما در مقاومت هرگز اجازه چنین روندی را با هر هزینه‌ای نخواهیم داد. زمانی که هواپیماهای اسرائیلی می‌آمدند و محلی را در لبنان بمباران می‌کردند و در فلسطین اشغالی در امان بودند، گذشته است. به گفته نصر‌ا... ما در آستانه مرحله جدیدی قرار داریم و همه باید در این مرحله به مسؤولیت‌های خود عمل کنند.
حمله به جبهه مردمی فلسطین
در یک اقدام دیگر، صبح دیروز رسانه‌های داخلی لبنان اعلام کردند جنگنده‌های رژیم صهیونیستی حملاتی را به پادگان جبهه مردمی در قوسایا واقع در البقاع میانی در مرزهای لبنان و سوریه انجام دادند. رژیم صهیونیستی با سه حمله مرزهای لبنان و سوریه در شرق زحله را هدف گرفت و پادگان جبهه مردمی فلسطین را نشانه رفت. جبهه مردمی ـ فرماندهی کل ـ یک گروه فلسطینی به رهبری احمد جبریل و مورد حمایت دمشق است. این گروه با صدور بیانیه‌ای تاکید کرد این حملات به اهداف مورد نظر خود نرسید. برخی منابع دیگر گفتند پهپادهایی از نوع «MK» سه حمله انجام دادند، اما هیچ زخمی به جا نگذاشت و تنها خسارت‌هایی مالی به بار آورد. حمله یاد شده کمی بعد از ساعت یک بامداد بود و صدای انفجارهای مهیبی در سلسله رشته کوه‌های شرقی از سمت خاک سوریه شنیده شد. رژیم صهیونیستی از یکشنبه تاکنون مواضعی را در سوریه، لبنان، عراق و فلسطین هدف قرار داده است. گروه الجبهه الشعبیه جبهه مردمی برای آزادی فلسطین در واکنش به حملات رژیم صهیونیستی به مقر این حزب اعلام کرد، پیروزی‌های اخیر محور مقاومت باعث شده دشمن عقل خود را از دست بدهد!
حمله به شمال غزه
در یک تحول دیگر روز گذشته برخی منابع خبری از حمله جنگنده‌های رژیم صهیونیستی به مناطقی در شمال نوار غزه خبر دادند. به گزارش العالم و به نقل از الجزیره، رژیم صهیونیستی یک سایت مقاومت فلسطین در بیت لاهیا در شمال غزه را با چهار موشک بمباران کرد. پیش از آن خبرنگار کانال 10 تلویزیون رژیم صهیونیستی مدعی شده بود که دست‌کم چهار فروند راکت از غزه به سوی شهرک‌های مجاور این منطقه از جمله سدروت شلیک شده است. همزمان با این تحولات اعلام شد رژیم صهیونیستی نشستی را تشکیل داد تا تحولات امنیتی اخیر در غزه (جبهه جنوبی) و جبهه شمالی را بررسی کند.
در همین راستا، یوآو گالانت، وزیر رژیم صهیونیستی و از اعضای کابینه کوچک، لبنان را تهدید و اعلام کرد، اگر حزب‌ا... لبنان را به جنگ با اسرائیل بکشاند، این رژیم لبنان را به عصر حجر بازمی‌گرداند. وی طی مصاحبه‌ای با شبکه اسرائیل افزود: ما آشکارا اعلام کردیم که اجازه نخواهیم داد ایران در سوریه مستقر شود. ما در برابر سوریه و ارتش آن موضعی نداریم، اما اجازه نمی‌دهیم خاک این کشور با ایجاد زیرساخت‌ها، مکانی برای حمله به اسرائیل در آینده باشد. ما باید هوشیار و متمرکز بوده و همه مسائل را جدی بگیریم.
دلیل حملات نتانیاهو
تحلیلگران و کارشناسان معتقدند نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی با تشدید تنش اخیر در لبنان و سوریه به دنبال دستیابی به برخی دستاوردهای انتخاباتی است و این تحولات امنیتی یک بعد داخلی در اسرائیل دارد که با انتخابات کنست (پارلمان رژیم صهیونیستی) هماهنگ است. شبکه الجزیره در یادداشتی در همین باره نوشت: این حملات نقض قواعد درگیری بوده و تنش‌ها را بالا برده است. توفیق شومان، تحلیلگر مسائل سیاسی به الجزیره می‌گوید: همزمانی عملیات اسرائیل در ضاحیه جنوبی بیروت با بمباران اطراف دمشق پس از گذشت چند روز از بمباران اهدافی در عراق توسط تل‌آویو، تصادفی نیست و نتانیاهو به این وسیله می‌خواهد با باز کردن سه جبهه اعلام کند برای جنگ آماده است. شومان معتقد است اسرائیل در حال حاضر در لبه پرتگاه بازی می‌کند و ممکن است که هرگونه لغزش آن به یک جنگ منطقه‌ای بزرگ منجر شود. از سوی دیگر، خلیل الحلو، کارشناس نظامی لبنانی معتقد است این تشدید تنش چند دلیل دارد ازجمله این‌که بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی می‌خواهد در آستانه انتخابات این رژیم به عموم اسرائیلی‌ها بگوید که حملات پیشگیرانه‌ای را برای منع ایران از حمله به این رژیم انجام داده است.

آخرین دست و پا زدن‌ها
در واکنش به تحولات اخیر در منطقه یک حساب توئیتری منتسب به سردار سلیمانی بخشی از سخنان فرمانده سپاه قدس درباره اسرائیل را بازنشر کرد. به گزارش العالم این صفحه توئیتری نوشت: قطعا این عملیات دیوانه‌وار، آخرین دست و پا زدن‌های رژیم صهیونیستی خواهد بود.

رحیم محمدی

بین‌الملل

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها