مسابقات و پویش‌های کتابخوانی اتفاقاتی هستند که چند سالی است در فضای جبهه فرهنگی انقلاب ایجاد شده‌ و توانسته‌اند توجه مخاطبان و اهالی کتاب و حتی کسانی را که اهل خواندن نیستند به خود جلب کنند. اتفاقی که باید آن را حرکتی مردمی در فروش کتاب و آغاز دوران تازه‌ای در فضای کتاب کشور دانست.
کد خبر: ۱۲۲۵۱۶۴

کتاب‌هایی که در این پویش‌ها و مسابقات به مخاطبان معرفی می‌شود توانسته سلیقه طیف وسیعی از مخاطبان را تامین کند و این نشان می‌دهد انتخاب‌ها درست و به‌جا بوده و مخاطبان با استقبال از آنها
مهر تاییدی بر آنها زده‌اند. پویش‌هایی که شمارگان کتاب‌ها را از رکود و رخوت فعلی بازار خارج کرده و عددهایی که برای بسیاری آرزو هستند را محقق ساخته‌اند.
مسابقه کتابخوانی «کتاب و زندگی» که به همت مجمع ناشران انقلاب اسلامی آغاز شده و توانسته کتاب‌هایی را در حیطه زنان و خانواده به جامعه معرفی کند از جمله اقداماتی است که در کنار ضعف‌هایش باید آن را ستایش کرد که توانسته حرکتی ملموس و مردمی را در زمینه کتاب آغاز کند. پویش مطالعاتی «روشنا» نیز دیگر حرکت مردمی است که توانسته تیراژهای کتب معرفی شده را افزایش دهد و رقم شمارگان کتاب‌ها را دورقمی و حتی سه‌رقمی کند.
مهم‌ترین خصیصه چنین حرکاتی مردمی بودن و اتکا به بدنه فروش عمومی است. اتفاقی که با همکاری ناشر و کتابفروش کتاب را به دست مخاطب اصلی می‌رساند و نشان می‌دهد ظرفیت‌های بالایی در فروش کتاب‌ها در جامعه وجود دارد که در صورت استفاده صحیح از آنها می‌توان آمار مطالعه و شمارگان کتاب‌ها را به سطح واقعی رساند. در حالی که گفته می‌شود کتاب‌ها در جامعه خوانده نمی‌شود حرکت‌هایی مانند آنچه گفته شد توانسته تصور رایج را برهم بزنند و ثابت کنند در صورت استفاده از ظرفیت‌های توزیعی و ترویجی می‌توان توجه مخاطبان را به کتاب‌ها جلب کرد.
اگر از برخی نقاط ضعف این اتفاقات بگذریم که «املای نوشته نشده غلط ندارد» باید به تقویت این اتفاقات کمک کرد، زیرا توانسته‌اند خون تازه‌ای در بازار نشر بدوانند و توجه جامعه را به سمت کتاب‌ها جلب کنند. کتاب‌هایی که در صورت معرفی و رسانده شدن به دست مخاطبان با اقبال روبه‌رو می‌شوند. واکنش‌ها به کتاب‌هایی که در این مسابقات و پویش‌ها معرفی می‌شوند، نشان می‌دهد کتاب‌ها خوانده شده و فروش مردمی آنها واقعی است. تصوری که طیفی از جامعه درصدد ترویج آن هستند این است که مخاطبان در جامعه کتاب نمی‌خوانند، ولی این حرکات نشان می‌دهد که نه‌تنها مردم کتاب می‌خرند، بلکه آنها را می‌خوانند و با آنها ارتباط برقرار می‌کنند. ارتباطی که براثر معرفی کتاب خوب روی می‌دهد.

مصطفی وثوق‌کیا

روزنامه‌نگار

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها