مناره جنوبی ایوان نجف پس از مرمت و بازسازی توسط هنرمندان ایرانی رونمایی شد. خشت‌های طلای این مناره در درگیری‌های اخیر عراق آسیب دیده بود.
کد خبر: ۱۲۲۵۱۳۶
گلدسته حرم حضرت علی (ع) رونمایی شد (+تصاویر)

به گزارش جام جم آنلاین از ایسنا، طرح مرمت خشت‌های طلای ایوان نجف در سه فاز تعریف شده که در مرحله نخست عملیات مرمت بخش جنوبی و گلدسته آن صورت گرفت و اکنون فاز دوم طرح در جریان است.

فاز سوم و پایانی این طرح شامل بخش مرکزی، سردر ورودی و تاج ایوان است. براساس این طرح، خشت‌های مسی آسیب دیده حرم مطهر علوی که در زمان نادرشاه و به دست استادکاران ایرانی با روکشی از طلا پوشانده و نصب شده بود، پس از قرن‌ها دوباره توسط متخصصان کشورمان مرمت می‌شود.

طلای مورد نیاز این طرح را آستان قدس علوی با همت خیرین عراقی تامین می‌کند.

محمد کریمی ـ مدیر واحد صنعتی هنری ستاد بازسازی عتبات عالیات ـ در آئین رونمایی از مناره جنوبی بازسازی شده حرم امام علی (ع) با بیان این‌که این طرح براساس آخرین فناوری و استانداردهای فنی روز اجرا شده است، گفت: بر اثر اصابت تیر و ترکش‌های ناشی از درگیری سال‌های اخیر، بعضی از خشت‌ها آسیب فراوانی دیده بود که در مراحل مرمت به سختی ترمیم و بازسازی شد.

وی افزود: فرآیند فنی و پیچیده‌ای شامل آنیل، صافکاری، گونیا، ساب زنی، تیکه‌گذاری و جوشکاری انجام شد که پس از پرداخت‌کاری، هر خشت مسی با حدود ۱۰ میکرون آبکاری نیکل و ۱۰ میکرون طلا به مساحت ۲۹۰ متر مربع پوشش داده شد.

مدیر صنعتی هنری ستاد بازسازی عتبات عالیات با بیان این‌که در یکسال و نیم گذشته بیش از هفت هزار نفر ـ ساعت روی این طرح کار شده است، اظهار کرد: تعداد خشت‌های ترمیم شده مناره جنوبی بیش از چهار هزار قطعه است.

کریمی با بیان این‌که در این طرح، اتاقک مؤذنه گلدسته نیز به‌صورت کامل بازسازی شد، افزود: به دلیل پوسیدگی و ریختن ملات بین آجرهای گلدسته، ساقه پائینی، بالایی و اتاقک مؤذنه نیز با مصالح روز، بازسازی و در برابر زلزله مقاوم‌سازی شد.

یوسف شیخ راضی ـ تولیت آستان علوی ـ در آیین رونمایی از این مناره با تجلیل از عوامل اجرایی، گفت: طرح مرمت و بازسازی مناره جنوبی ایوان نجف به‌گونه‌ای اجرا شد که خللی در روند تشرف و زیارت زائران ایجاد نشود.

حرم امام علی (ع) آرامگاه امام اول شیعیان در شهر نجف عراق است که مستند به برخی نوشته‌های تاریخی بارگاه آن از سال ۱۷۱ خورشیدی بنا شد.

بیشترین تزئینات در دوران صفوی به آن اضافه شده است. در آن زمان به طرح شیخ بهایی، گلدسته‌ها و گنبد با کاشی‌های سبز رنگ تزئین شده بود که پس از زیارت نادرشاه از نجف اشرف، دستور داده شد گلدسته‌ها و گنبد، طلاکاری شود که بابت تغییر تزئینات هزینه سنگینی صرف شد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها