مقایسه ۳ گوشی میان‌رده

رقابت درجه دوها

اگر به آمار فروش گوشی‌های هوشمند نگاه کنید، متوجه می‌شوید نزدیک ۴۰ درصد از فروش سالانه شرکت‌ها مربوط به گوشی‌های پرچمدار است، اما ۶۰ درصد باقی فروش گوشی‌های هوشمند به محصولات میان‌رده و تلفن‌های هوشمندی مربوط می‌شود که از طرف شرکت‌های سازنده مانور کمتری رویشان داده شده است. شاید دلیل اصلی این میزان فروش، تنوع و قیمت گوشی‌های میان‌رده باشد. اما آیا می‌توان گوشی‌هایی انتخاب کرد که با وجود پرچمدار نبودن بتوانند نیازهای سطح بالای کاربران را برطرف کنند و به نوعی نقش گوشی پرچمدار را برای صاحب خود بازی کنند؟ در این شماره از کلیک سراغ سه محصول می‌رویم که با وجود پرچمدار نبودن می‌توانند انتخاب‌های ایده‌آلی برای کاربرانشان باشند.
کد خبر: ۱۲۲۴۸۸۶

راند اول

در این مقایسه گوشی هوشمند A80 سامسونگ که به‌تازگی معرفی شده است در کنار هوآوی P30 lite قرار می‌گیرد و گوشی هوشمند شیائومی Mi 9 نیز به‌عنوان سومین رقیب حضور دارد. گوشی 7/6 اینچی A80 سامسونگ بزرگ‌ترین ابعاد را بین سه گوشی دارد. همین ابعاد باعث شده این دستگاه ۲۲۰ گرم وزن داشته و از سه رقیب دیگر سنگین وزن‌تر باشد. بعد از گوشی سامسونگ، Mi 9 قرار دارد که با صفحه‌نمایش 4/6 اینچ و وزن ۱۷۳ گرم در جایگاه دوم قرار گرفته است. سبک‌وزن‌ترین و البته کوچک اندام‌ترین گوشی در این رقابت نیز P30 lite است که ۱۵۹ گرم وزن و یک صفحه‌نمایش 15/6 اینچی دارد. بدنه هر سه دستگاه از فلز و شیشه ساخته شده است و با حاشیه‌های کم، حذف دکمه خانه و ناچ گوشی طراحی نزدیک به هم دارند. البته گوشی A80 سامسونگ یک تفاوت آشکار ایجاد کرده است، آن هم حذف کامل دوربین سلفی از صفحه‌نمایش و حاشیه آن است. در واقع گوشی A80 اصلا دوربین سلفی ندارد که در ادامه توضیح می‌دهیم.

راند دوم

بهتر است سراغ تفاوت‌های سخت‌افزاری این سه گوشی برویم؛ یعنی جایی که پردازنده‌ها نقش اصلی را بازی می‌کنند. شرکت سامسونگ برای تلفن خود از تراشه اسنپ‌دراگون ۷۳۰ شرکت کوآلکام استفاده کرده است. در کنار این پردازنده رده بالا ۸ گیگابایت رم نیز قرار گرفته که قدرت گوشی را به مقدار قابل توجهی بالا می‌برد. حافظه داخلی گوشی ۱۲۸گیگابایت است، اما خبر بد این است که حافظه جانبی برای این محصول در نظر گرفته نشده و هر دو اسلات موجود در بدنه گوشی مربوط به سیمکارت است. پردازنده اختصاصی به کار رفته در هوآوی P30 lite کمی قوی‌تر از تراشه گوشی سامسونگ است و از تراشه کرین ۷۱۰‌های‌سیلیکون استفاده شده است. اما رم این گوشی ۶ گیگابایت است تا در مجموع، عملکردی شبیه رقیب کره‌ای خود داشته باشد. سومین گوشی، یعنی Mi 9 سنگ تمام گذاشته است و با تراشه بسیار قوی اسنپ‌دراگون ۸۸۵ و ۸ گیگابایت رم، قدرتی بالاتر از دیگر رقبایش دارد. اما جالب این‌که Mi9 هم مانند A80، امکان استفاده از حافظه جانبی را ندارد و در بهترین حالت ۱۲۸گیگابایت حافظه داخلی خواهد داشت. این در حالی است که گوشی ۱۲۸گیگابایتی هوآوی، تا یک ترابایت حافظه جانبی هم پشتیبانی می‌کند. هر سه گوشی هوشمند به اندروید۹ مجهز هستند و به نظر می‌رسد تا سه نسخه آینده نیز مشکلی برای به‌روزرسانی اندروید نداشته باشند. اما مساله مهم دیگر باتری است؛ یعنی جایی که A80 سامسونگ باز هم با یک باتری ۳۷۰۰ میلی‌آمپرساعتی در جایگاه اول قرار گرفته است، اما فاصله جایگاه دوم و سوم بسیار کم است، چرا که هوآوی P30 lite از یک باتری ۳۳۴۰میلی‌آمپرساعتی استفاده کرده و Mi9 نیز تنها با ۴۰میلی‌آمپر ساعت کمتر در جایگاه سوم جا خوش کرده است.

راند سوم

آخرین بخش مقایسه مربوط به بخش جذاب دوربین گوشی‌های هوشمند است. در این بخش سامسونگ به یک ابتکار جالب دست زده است؛ همان‌طور که گفتیم در A80 خبری از دوربین سلفی در جلوی گوشی نیست و در واقع بیرون پشتی گوشی در دو نقش ظاهر می‌شود. شما برای استفاده از دوربین سلفی باید بخش بالایی پشت گوشی را به‌صورت کشویی به سمت بالا حرکت دهید و سپس بخش قرارگیری دوربین‌ها را به داخل بچرخانید. نتیجه کار حضور یک دوربین سه‌گانه ۴۸ مگاپیکسلی در پشت و جلوی دستگاه است. عاشقان سلفی حتما از یک دوربین ۴۸ مگاپیکسلی در جلوی دستگاه استقبال می‌کنند، اما واقعیت این است که استفاده از یک دوربین در هر دو جهت سرعت شما را کاهش می‌دهد. دو گوشی دیگر نیز دست کمی از سامسونگ ندارند، چراکه هوآوی P30 lite هم یک‌دوربین بسیار قوی سه‌گانه ۴۸مگاپیکسلی را برای پشت دستگاه در نظر گرفته است و یک دوربین ۲۴مگاپیکسلی وظیفه عکاسی سلفی را بر عهده دارد. شرایط برای Mi 9 هم تقریبا مشابه است و باز هم یک دوربین سه‌گانه ۴۸مگاپیکسلی در پشت دستگاه در نقش دوربین اصلی ظاهر شده، اما در جلوی دستگاه با ۲مگاپیکسل کاهش نسبت به هوآوی، دوربین شیائومی Mi 9 به ۲۰مگاپیکسل رسیده است.

5 پیشنهاد مشابه

سامسونگ Galaxy A70

تراشهSnapdragon 675
حافظه داخلی128 گیگابایت
مقدار رم۸ گیگابایت
دوربین 32 مگاپیکسل
باتری ۴۵۰۰ میلی‌آمپر ساعت

ال‌جی V50 ThinQ 5G

تراشهSnapdragon 855
حافظه داخلی۱۲۸ گیگابایت
مقدار رم۶ گیگابایت
دوربین ۱۶ مگاپیکسل
باتری ۴۰۰۰ میلی‌آمپر ساعت

سونی Xperia 1

تراشهSnapdragon 855
حافظه داخلی۱۲۸ گیگابایت
مقدار رم۶ گیگابایت
دوربین ۱۲ مگاپیکسل
باتری ۳۳۳۰ میلی‌آمپر ساعت

نوکیا 8 Sirocco

تراشهSnapdragon 835
حافظه داخلی128 گیگابایت
مقدار رم6 گیگابایت
دوربین 12 مگاپیکسل
باتری 3260 میلی‌آمپر ساعت

هوآوی nova 5 Pro

تراشهHiSilicon Kirin 980
حافظه داخلی128 گیگابایت
مقدار رم۸ گیگابایت
دوربین 48 مگاپیکسل
باتری 3۵۰۰ میلی‌آمپر ساعت

آرش جهانگیری

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها