شایعه تغییر پرچم دادن ملی‌پوش شطرنج ایران تکذیب شد

فیروزجا، جایی نمی‌رود

همه چیز در حد یک شایعه بود؛ شایعه‌ای که رئیس فدراسیون شطرنج خیلی زود آن را تکذیب کرد. پس از درخشش علیرضا فیروزجا، یکی از استاد بزرگان شطرنج ایران و جهان، خبر مهاجرت او به فرانسه نگرانی‌های زیادی را به همراه داشت.
کد خبر: ۱۲۲۴۸۴۴

او که به عقیده خیلی از سایت‌های خارجی از اصلی‌ترین مدعیان قهرمانی جهان در سال گذشته است، خبرهای زیادی درباره‌اش به گوش می‌رسد. مثل این خبر «فرانسوی شدن، ملی‌پوش شطرنج ایران.» در متن خبر هم آمده بود که او با فرانسوی‌ها به توافق رسیده است و از این پس زیر پرچم این کشور در مسابقات جهانی شرکت خواهد کرد. در صورتی که فیروزجا تابعیت فرانسه را بپذیرد، پس از مکسیم واشیه لاگراو، سوپر استاد بزرگ این کشور که با ریتینگ 2778 نفر چهارم جهان است، با 16 سال سن دومین بازیکن برتر فرانسه خواهد بود. تلاش ما برای برقراری ارتباط با فیروزجا بی‌نتیجه ماند اما در تماس با مهرداد پهلوان‌زاده به این نتیجه رسیدیم که فعلا همه‌چیز تکذیب شده است.
این خبر تا چه اندازه صحت دارد؟
من خودم هم وقتی این خبر را شنیدم، نگران شدم. تمام تلاش خودمان را کردیم تا با فیروزجا ارتباط برقرار کنیم و از این اتفاق مطمئن شویم.
نتیجه‌اش چه شد؟
موضوع پناهندگی به‌هیچ عنوان مطرح نیست. اصل ماجرا این است که او به‌دنبال اقامت چهار ساله در این کشور است و می‌خواهد برای یک تیم باشگاهی در فرانسه بازی کند. دلیل گرفتن اقامت هم این است که بتواند راحت به این کشور رفت و آمد کند.
یعنی فیروزجا برای تیم ملی ایران و...
برنامه او برای عضویت در باشگاه است. اقامت هم یک نوع ویزاست و با تغییر تابعیت و پناهندگی که عنوان شده، فرق دارد.
خود شما با فیروزجا حرف زدید؛ درست است؟
بله. شخصا تماس گرفتم.
نگرانی‌ها به این دلیل است که در ایران سابقه پناهندگی الشن مرادی و درسا درخشانی هم وجود داشته. در جریان این دو نفر هم ابتدا همه چیز تکذیب شد.
آن چیزی که من درباره درسا درخشانی می‌دانم، این بود که ایشان به دنبال تغییر تابعیت بودند و این کار را هم انجام دادند. مرادی هم همین‌طور. درخشانی یک بار فقط توانسته به صورت رسمی برای آمریکا بازی کند که در آن مسابقات هم آخر شد. من بعید می‌دانم که فیروزجا که ورزشکار آینده‌داری است دست به چنین کاری بزند.
پس برای جام جهانی روسیه او در ترکیب ایران است؟
شک نکنید که نام او بین نفرات اعزامی به جام جهانی روسیه خواهد بود. او سه‌شنبه برای پیگیری کارهای اقامتی خود در فرانسه عازم این کشور می‌شود و بعد از یک هفته بازمی‌گردد تا تمریناتش را برای جام جهانی پیگیری کند.

سابقه تغییر پرچم در شطرنج ایران
موضوع تغییر پرچم پیش از این هم در شطرنج ایران رخ داده است که در مهم‌ترین موارد، استاد بزرگ الشن مرادی، پس از مهاجرت از ایران چند سالی است که با پرچم آمریکا در مسابقات شرکت می‌کند. پیش از آن نیز استاد بزرگ امیر باقری با پرچم فرانسه در مسابقات حضور می‌یافت و البته مجددا پرچمش را به ایران تغییر داد.

مازیار فیروزی
ورزش

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها