گفت‌وگو با عوامل و بازیگران سریال مرضیه که قرار است محرم امسال روی آنتن شبکه 2 برود

مرضیه سیاهپوش می‌شود

«مرضیه، خانم دکتر جراحی است که همراه خانواده‌اش زندگی شادی دارند. آنها خوشحال کنار هم زندگی می‌کنند، اما شکل‌گیری معضلات اجتماعی و تاثیر آن در زندگی این خانواده باعث می‌شود اعتقادات و رفتارهای آنها هم دستخوش ماجراهایی شود.» این خلاصه‌ای از داستان مجموعه تلویزیونی مرضیه است که به نویسندگی و کارگردانی فلورا سام و تهیه‌کنندگی مجید اوجی ساخته می‌شود. این کارگردان که تا به امروز کارگردانی سریال‌هایی همچون ما فرشته نیستیم، باغ سرهنگ، بی‌قرار 1 و 2، راز و نیاز و راز پنهان را ساخته است، حالا برای محرم امسال دست روی چنین سوژه‌ای گذاشته و آن را می‌سازد. 30 درصد از قصه این سریال در روستایی به نام خاوه در اطراف ورامین تصویربرداری شده است و حال گروه در تهران مستقر هستند و مشغول ادامه کار. گروه سازنده این روزها در فضای خانه شخصیت اصلی قصه به نام مرضیه واقع در امین حضور هستند و این سریال قرار است در ایام محرم از شبکه دو روی آنتن برود. به گفته نویسنده و کارگردان سریال، مرضیه قصه جامعه امروز ماست و به معضلات اجتماعی روز همچون فسادهای مالی می‌پردازد. با توجه به این که این اثر در ماه محرم پخش می‌شود در فواصل قصه و به شکل زیرپوستی هم به مفاهیمی همچون تکیه‌های مراسم عزاداری امام حسین‌(ع) پرداخت می‌شود. در این سریال تلویزیونی نقش مرضیه را ماه‌چهره خلیلی بازی می‌کند و امیرحسین صدیق در نقش همسرش حضور دارد که خبرنگار است. در کنار این دو بازیگر، هنرمندانی همچون داریوش ارجمند، گوهر خیراندیش، مجید مظفری، پژمان بازغی، علی اوجی، حسن زارعی، نیلوفر شهیدی، شیوا خسرومهر، مختار سائقی و... بازی می‌کنند. گفت‌وگوی ما را با نویسنده و کارگردان، مجری طرح، مدیر تولید و بازیگران سریال بخوانید.
کد خبر: ۱۲۲۴۷۸۰

نقش پررنگ فسادهای مالی و اقتصادی
فلورا سام، نویسنده و کارگردان سریال درباره کارگردانی سریال مرضیه و این‌که آیا این اثر همچون ساخته‌های قبلی‌‌اش موضوع خانوادگی دارد، به جام‌جم می‌گوید: پرداخت به مسائل اجتماعی در سریال مرضیه پررنگ‌تر از ساخته‌های قبلی‌ام است. البته در کنارش مسائل خانوادگی هم مطرح می‌شود، چون اعتقاد دارم خانواده و اجتماع جدا از هم نیستند و کاملا در ارتباط هستند. اما عمده مسائل این سریال، موضوعات اجتماعی است و به فسادهای مالی و اقتصادی که این روزها خیلی هم زیاد شده، می‌پردازیم که شخصیت‌های قصه هم درگیر چنین مسائلی می‌شوند. در مجموع ما به مسائل اجتماعی روز جامعه می‌پردازیم.
وی ادامه می‌دهد: نکته دیگر این است که این سریال در ایام محرم پخش می‌شود، به همین دلیل ما در قالب موضوع و شخصیت‌ها و زیر‌پوستی به فلسفه تکیه در ایام عزاداری ابا عبدا...(ع) هم می‌پردازیم که چرا تکیه برپا می‌شود و فرهنگ آن چیست؟ به‌هر حال ما شیعه هستیم و باید تاثیرات مراسم عزاداری امام حسین‌(ع) را در زندگی‌های شخصی و اجتماعی‌مان جاری و ساری کنیم، نه این که صرفا ده روز در مراسم عزاداری شرکت کنیم و بعد هیچ تاثیری در زندگی‌مان
نگذارد.
سام درباره نگارش این مجموعه توضیح می‌دهد: طرح اصلی سریال برای خودم است و بخش عمده قصه را هم خودم نوشتم و از آنجا که زمان کمی برای تولید داشتیم، برای نگارش یک تا دو قسمت از سریال از دو دوست نویسنده دیگر کمک گرفتم، اما بخش عمده به‌عهده خودم بود. در مجموع نگارش سریال دو تا سه ماه زمان برد. همچنین قصه 15 قسمتی سریال مرضیه در دو سال متوالی از یک محرم تا محرم سال بعد می‌گذرد.
این کارگردان می‌افزاید: داستان سریال درباره زنی جراح به نام مرضیه است که با خانواده‌اش زندگی شادی دارد و خوشبخت هستند، اما در مسیر زندگی آنها معضلات اجتماعی رخ می‌دهد که باعث دگرگونی در این خانواده می‌شود و به لحاظ اعتقادی و رفتاری روی آنها تاثیر زیادی می‌گذارد.
وی درباره انتخاب ماه‌چهره خلیلی برای نقش مرضیه می‌گوید: من تجربه همکاری خوبی با خانم خلیلی سر فیلم سینمایی‌ام داشتم، به همین دلیل احساس کردم خانم خلیلی برای نقش مرضیه بسیار گزینه خوبی است، چون نقش پیچیده و سنگینی است و باید بازیگری انتخاب می‌شد که بتواند از پس نقش بربیاید. البته زمانی که نقش را به خانم خلیلی پیشنهاد دادم، ایران نبود؛ اما وقتی فیلمنامه را خواند، دوست داشت و بازی در این سریال را پذیرفت.
سام با اشاره به این‌که سریال مرضیه چه ویژگی‌‌ای نسبت به کارهای قبلی‌تان دارد؟ عنوان می‌کند: مسلما به لحاظ موضوع خیلی متفاوت از کارهای قبلی‌ام است. در این سریال هم سعی کرده‌ام به درونیات انسان‌ها بپردازم و این‌که باید مسائلی که در زندگی برایشان پیش می‌آید را با درایت پشت سر بگذارند.
این کارگردان درباره بخش‌های روستای خاوه در اطراف ورامین می‌گوید: ما در دمای 58 درجه در این روستا کار کردیم و واقعا طاقت‌فرسا بود، اما دلم نمی‌خواست کم‌کاری کنیم؛ بنابراین این گرمای سخت را به همراه گروه تحمل کردیم تا قصه را برای بینندگان تماشایی‌تر کنیم.
یک سریال شلوغ پلوغ!
عباس دقاقی، مجری طرح و مدیر تولید سریال تلویزیونی مرضیه است. وی درباره شرایط تولید می‌گوید: پیش تولید سریال مرضیه از اواسط خرداد شروع شد و 27 تیر کلید زدیم. ابتدای کار به روستای خاوه در اطراف ورامین رفتیم که 30 درصد از قصه در این روستا می‌گذشت. بخش‌های مختلف قصه را در این روستا ضبط کردیم؛ البته شرایط کار در این روستا بسیار سخت بود، چون گرمای هوا 58 درجه بود و در این گرما باید کار می‌کردیم.
وی ادامه می‌دهد: از 10 مرداد به تهران آمدیم و بخش‌های مختلف تهران را تصویربرداری می‌کنیم. در حال حاضر گروه در خانه شخصیت اصلی قصه به نام مرضیه مستقر هستند و مشغول تصویربرداری. این خانه در اطراف امین حضور است. بخش‌هایی از کار هم در مناطق سیل‌زده می‌گذرد که هنوز مشخص نشده که به کدام یک از مناطق سیل‌زده برویم.
دقاقی با اشاره به تعدد بازیگران و پلان‌های پیچیده کار تاکید می‌کند: سکانس پلان‌های سریال بسیار سخت است وکار هم پر بازیگر است و همین کار تولید را سخت می‌کند. در واقع تعداد سکانس‌های شلوغ سریال مرضیه کم نیست، بنابراین کار راحت ضبط نمی‌شود. خانم سام برای دکوپاژهای سنگین این کار باید زمان زیادی بگذارد. سریال تلویزیونی مرضیه در 15 قسمت 45 دقیقه‌ای تولید می‌شود.
وقتی اوجی، سردبیر می‌شود
علی اوجی، یکی از بازیگران سریال درباره نقشش در سریال مرضیه به جام‌جم می‌گوید: در این سریال نقش سردبیر یک روزنامه را بازی می‌کنم که این شخصیت بالا و پایین‌های زیادی دارد و همین باعث شده تا شخصیت با نمکی باشد.
می‌توان گفت سردبیر قصه مرضیه، شخصیت متفاوتی دارد و کارهایش غیر‌قابل پیش‌بینی است.
وی درباره پذیرش نقش اشاره می‌کند: همکاری با مجید اوجی و فلورا سام من را برای بازی در این سریال ترغیب کرد و دوست داشتم با این دوستان حتما کار کنم.
این هنرمند درباره این‌که آیا شناختی درباره حرفه سردبیری داشته‌اید یا نه، توضیح می‌دهد: بله، ناآشنا نیستم. چون نزدیک به 20 سال است در حوزه فرهنگ کار می‌کنم. ضمن این‌که دوستان زیادی دارم که سردبیر رسانه‌ها هستند، بنابراین با شناخت این نقش را بازی می‌کنم.
خبرنگار شدن صدیق
خبرنگاری جزو مشاغلی است که بارها دستمایه سوژه‌های سریال‌های تلویزیون شده یا این‌که شخصیت‌های قصه خبرنگار بودند. البته در بیشتر مواقع کارگردانان، شخصیت خبرنگاران را خیلی درست به تصویر نکشیدند تا مردم به شکل صحیح در جریان این حرفه قرار بگیرند.
امیرحسین صدیق هم قرار است در سریال مرضیه نقش یک خبرنگار را بازی کند. البته باید کمی صبوری خرج دهیم تا ببینیم او چگونه خبرنگاری در این سریال خواهد شد. مخاطبان بیشتر صدیق را به واسطه بازی در سریال‌های مرضیه برومند می‌شناسند. آخرین کار او بازی در سریال خانواده دکترماهان بود که چندی پیش از شبکه دو پخش شد.
صدیق درباره نقش‌اش در سریال مرضیه می‌گوید: در این سریال نقش علی، همسر مرضیه را بازی می‌کنم که جراح است. علی خبرنگار است و با ماجراهای متعددی هم رو‌به‌رو می‌شود. دلیل پذیرش نقش هم حضور شخص آقای مجید اوجی، تهیه‌کننده بود. او جزو تهیه‌کنندگان بسیار بااخلاقی است که سال‌هاست او را می‌شناسم و کارهای متنوعی را برای تلویزیون ساخته است.

یک زوج عاشق

داریوش ارجمند و گوهر خیراندیش در سریال تلویزیونی مرضیه نقش یک زوج مهربان و عاشق را بازی می‌کنند. داریوش ارجمند ایفاگر نقش دکتر بهزادی است که از تهران فرار می‌کند و به سمت روستایی محروم می‌رود، زیرا اعتقاد دارد که مناطق محروم هم حق دارند از خدمات درمانی مناسب بهره‌مند شوند. به همین دلیل او و همسرش مریم که نقش آن را گوهر خیراندیش بازی می‌کند، تصمیم می‌گیرند راهی روستایی به نام خاوه در اطراف ورامین شوند.
از سوی دیگر مریم هم زمانی قهرمان والیبال بوده، اما در اثر سانحه تصادف ویلچر‌نشین می‌شود، اما این مسائل مانع فعالیت اجتماعی او نمی‌شود و پا به پای همسرش در روستا کمک حال مردم است و برای روستاییان کلاس نقاشی می‌گذارد. در مجموع مهربانی این زوج زبانزد اهالی روستاست. ضمن این‌که امید به زندگی در این زوج بسیار زیاد است.
به گفته فلورا سام نقش‌های داریوش ارجمند و گوهر خیراندیش در سریال مرضیه متفاوت است و حتما تماشاگران از بازی آنها لذت می‌برند.

خلیلی در نقش یک جراح

ماه‌چهره خلیلی بیشتر در سینما فعالیت داشته تا در تلویزیون. ضمن این‌که همیشه هم سعی کرده نقش‌هایی را در تلویزیون بازی کند که فضای آن در تاریخ گذشته یا تاریخ معاصر می‌گذرد که از این رو می‌توان به نقش‌هایش در سریال‌های مختارنامه، در چشم باد، کلاه‌پهلوی و گذر از رنج‌ها اشاره کرد. البته او سال گذشته در سریال دختر گمشده بازی کرده بود که از شبکه سه روی آنتن رفت. خلیلی جزو بازیگران گزیده کار است و همیشه سعی می‌کند نقش‌هایی را بازی کند که او را به چالش بکشاند.
این بازیگر این روزها مشغول بازی در سریال تلویزیونی مرضیه است. او نقش شخصیت اصلی قصه را بازی می‌کند که همنام سریال است. این هنرمند در این سریال خانم دکتر جراحی است که با خانواده‌اش زندگی شادی دارد. او اعتقادات مذهبی دارد و هر سال در خانه مادر همسرش نذری می‌پزد، اما پیش آمدن اتفاقاتی باعث می‌شود که اعتقادات او تحت‌الشعاع قرار بگیرد. نقش همسر او را امیرحسین صدیق بازی می‌کند. البته به گفته کارگردان نقش مرضیه جزو شخصیت‌های سخت سریال است که باید بازیگری انتخاب می‌شد که بتواند این نقش را به‌خوبی در بیاورد.

فاطمه عودباشی

رسانه

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها