باوجود هشدارهای پلیس پرسه مجرمان در دیوار و شیپور ادامه دارد

سرزمین جرائم خاموش

سال گذشته بود که پلیس فتا از تخلفات ریز و درشت و انتشار آگهی‌های غیراخلاقی در سایت‌های دیوار و شیپور، به‌خصوص دیوار، جان به لب شد و برایشان خط و نشان کشید تا سروسامانی اساسی به محتوای‌شان بدهد که هم جرم است وهم تولید جرم می‌کند. در این سایت‌ها به جز فروش‌کفش، لباس، خانه، خودرو، مرغ مینای فحاش، جیرجیرک و مگس زنده قلاده به گردن، مالخر هم هست تا با یک زنگ، اموال مسروقه را آب کند. در آگهی‌ها بزن بهادر هم بود و به کمک آنهایی می‌رفت که می‌خواستند گرد و خاک بپا کنند، اما زورش را نداشتند.آگهی‌دهنده حتی برای هر قسمت از دعوا نرخ هم تعیین کرده بود و در ازای عربده‌کشی، 5000 تومان، سیلی ده هزار تومان، هل دادن 20 هزار تومان، مشت 25 هزار تومان و زدن ضربه چاقو به بالای بدن 30 هزار تومان می‌گرفت. اوضاع خرید و فروش اجناس و تحویل‌شان هم چندان روبه‌راه نبود و تقریبا روزی نبود که سر کسی‌کلاه نرود و فروشنده پول خریدار را بالا نکشد. موضوع به همین‌ها ختم نشد و به مرور، آمار برخی آگهی‌های هنجارشکنانه از سایر آگهی‌ها پیشی گرفت. در بعضی از آنها، مردانی همسفر 24 ساعته خانم می‌خواستند، پسرانی بودند که در به در دنبال ماساژور خانم می‌گشتند، بعضی دیگر هم به بهانه‌کمک مالی، در پی شکار زنان و دختران بودند و عده‌ای هم در روز روشن برخی فروشندگان خودرو در سایت دیوار را هدف سرقت به عنف و آدم‌ربایی خود قرار دادند.
کد خبر: ۱۲۲۴۰۷۷

با وجود هشدارهای چندباره، هر دو سایت، همچنان به تخلفات خود ادامه دادند تا جایی‌که پلیس فتا این بار نه‌تنها سرسخت‌تر از قبل به میدان آمد، بلکه حتی دادستانی به این موضوع ورود کرد و پای این سایت‌ها به دادسرا باز شد. در نهایت، سرهنگ تورج کاظمی، رئیس پلیس فتای تهران بزرگ رسما اعلام کرد اگر سایت‌ها محتوای آگهی‌ها را اصلاح نکنند، مسدود خواهند شد.

ماه‌ها از قضایی شدن این ماجرا و اتمام حجت پلیس فتا می‌گذرد. دوباره وارد هر دو سایت می‌شویم تا ببینیم مسؤولان‌شان چقدر به تعهدات خود عمل کرده‌اند. جدا از شوخ طبعی‌های بعضی مردم که یکی از آنها، دو سنگ پای سنتی را با عصبانیت برای فروش در سایت قرار داده است، هنوز هم در بر همان پاشنه سابق می‌چرخد.
بازار ماساژورها هنوز هم مثل قبل داغ و پر مشتری است. ماساژورهای خانم آگهی داده‌اند و حاضرند برای ماساژ مشتری‌های خاص خود به هر شهری بروند، هنوز هم برخی ادارات و شرکت‌ها، منشی‌های خوش‌قد و بالا و خوش‌پوش و مجرد زیر 30 سال می‌خواهند، هنوز هم برخی پسران و مردان هوسران دنبال ماساژور خانم جوان هستند، هنوزهم برخی رستوران‌ها منشی جوان مجردِ خوش اخلاق و مشتری‌پسند زیر 25 سال می‌خواهند، بعضی دیگر محل کارشان خانه است و به‌دنبال خانمی با ظاهر شیک و خوش سرو زبان هستند، عده‌ای ناشناس هم زیر پرچم خیریه و کمک‌رسانی، آگهی داده‌اند و سخاوتمندانه حاضرند خرج ماهانه یک خانم را بپردازند و برایش خانه تهیه کنند. گله و شکایت‌های مردم از این سایت‌ها همان رنگ و بوی سابق را دارد. یکی از آنها که دختر جوانی است، می‌گوید: «دنبال‌کار در سایت دیوار بودم و آگهی‌گذاشتم. مردی با من تماس‌گرفت و گفت حقوق پایه حدود دو میلیون تومان است. رزومه کاری را پرکنید، بعد از تعطیلات تماس می‌گیرم. برگه را پرکردم و آدرس و تلفن را هم نوشتم. بعد از یک ماه همان آقا دائم به من پیام می‌دهد و درخواست‌های غیراخلاقی می‌کند. به او گفتم شکایت می‌کنم، گفت پدرم آن‌قدر پول دارد که کل خاندانت را می‌خرد و آزاد می‌کند. بعد هم ناسزا گفت. دائم تهدیدم می‌کند که اگر درخواستش را قبول نکنم به درخانه‌مان می‌آید و آبرویم را می‌برد.» هرچند سایت دیوار بخشی را به شکایت‌های مردمی از جمله آگهی‌ها و مزاحمت‌های غیراخلاقی اختصاص داده است، اما از محتوای آگهی‌های ثبت شده در سایت این چنین به نظر می‌رسد مسؤولانش عزم جدی برای کنترل آگهی‌های هنجارشکنانه ندارند.
سایت‌های هنجارشکن باید مسدود شوند
دکتر پرویز رزاقی، روان‌شناس
افرادی که اقدام به درج آگهی‌های هنجارشکنانه می‌کنند، موقعیت شغلی یا پولی مطلوبی دارند و با استفاده از آن دختران فراری یا برخی زنان مطلقه را طعمه خود می‌کنند. در چنین روابطی پای هیچ عشق و علاقه‌ای در میان نیست و این افراد، فقط به‌دنبال سوءاستفاده و بهره‌کشی جنسی از زنان و دختران هستند.
این‌که چرا برخی درخواست‌های غیراخلاقی دارند، متاثر از ویژگی‌های شخص، خانواده و جامعه است. جامعه برای این دسته از افراد شرایط روانی و اجتماعی مناسب فراهم نکرده یا شرایط دستیابی به یک تمکن مالی غیرعادی را برای آنان ایجاد کرده است تا با استفاده از آن، درخواست‌های ضد ارزشی از دختران و زنان داشته باشند.
این‌گونه هنجارشکنی‌ها، باعث آشکار شدن ضدارزش‌ها در جامعه شده و به سایر افراد از جمله نوجوانان و جوانان نیز تسری پیدا می‌کند. مردم نیز به این نتیجه می‌رسند که مسؤولان توجهی به این مسائل ندارند و اعتماد خود را به آنان از دست می‌دهند تا جایی‌که ممکن است خود نیز روزی مرتکب چنین انحرافاتی در سایت‌های خرید و فروش آنلاین شوند. این وظیفه مسؤولان است که با
ضد ارزش‌هایی که اصول و اعتقادات مردم را زیر سوال می‌برد، برخورد و مبارزه شدید داشته باشند و حتی اقدام به مسدودسازی آن کنند.
تجاوز و کلاهبرداری در قالب خیریه
سرهنگ تورج کاظمی، رئیس پلیس فتای تهران بزرگ با اشاره به انتشار آگهی‌های غیراخلاقی و کلاهبرداری در سایت دیوارگفت: پلیس فتا برای فعالیت دیوار، هیچ مجوزی صادر نکرده است. دیوار بازاری است که مجرمان به‌راحتی در آن فعالیت کرده، طعمه‌های خود را شناسایی می‌کنند و باعث آزار و آسیب‌های مالی شدیدی می‌شوند. علاوه بر کلاهبرداری، اجناس ممنوعه نیز خرید فروش شده و خدمات نامتعارف هم ارائه می‌شود. تا جایی که یک آزارگر، طعمه‌های خود را از دیوار انتخاب می‌کرد. در یکی از این پرونده‌ها که در پلیس آگاهی تهران بررسی شد، مرد شیطان صفتی از دیوار طعمه‌های خود را انتخاب کرده و پس از بیهوشی، به آنها تجاوز می‌کرد که دو زن پس از مراجعه به پلیس از این مرد شیطان صفت شکایت کردند. این متجاوزان با سوءاستفاده از آگهی‌های زنان نیازمند با آنها تماس گرفته و در قالب یک فرد خیرخواه آنها را در دام خود می‌انداختند.
سردار وحید مجید، رئیس پلیس فتای کشور هم درباره آگهی‌های غیراخلاقی در پوشش ماساژور در این سایت‌ها به تپش گفت: درباره این سایت‌ها نظارت‌هایی را داریم و جلساتی با مدیران آنها برای حذف آگهی‌های جرم‌زا داشته‌ایم. درخصوص تبلیغات ماساژ هم برنامه‌هایی را اجرا کرده و به این موضوع ورود کرده‌ایم و در صورت مشاهده اقدامات مجرمانه، قطعا با هماهنگی قضایی برخورد خواهد شد.
پس از انتقادهای پلیس به جرایم رخ داده در این دو سایت ، مدیران دیوار و شیپور نظارت بر روی سایت ها را افزایش داده و فیلترهایی را برای شناسایی آگهی های جرم قرار داده اما تکرار بعضی جرایم نظارت بیشتر بر انتشار آگهی ها می طلبد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها