با توجه به پرسش‌های ارسالی خوانندگان تپش درخصوص موضوعات حقوقی از جمله دیه سقط جنین ، فسخ اجاره و پیگیری تصادف، مریم جنت‌آبادی،کارشناس ارشد حقوق خصوصی به سوالات شما پاسخ داده است. مخاطبان می‌توانند پرسش‌های حقوقی خود را با ارسال پیامک به شماره 300011224 مطرح کنند و پاسخ را در همین صفحه بخوانند.
کد خبر: ۱۲۲۴۰۷۶


دیه سقط جنین
سلام می‌خواستم بدانم، دیه سقط جنین را چه کسی پرداخت می‌کند و به چه کسی تعلق می‌گیرد؟
سلام. دیه بر عهده کسی است که متصدی عمل سقط جنین بوده، پس اگر مادر با خوردن قرص، بچه را سقط کرده بر عهده مادر است و اگر دکتر با آمپول زدن بچه را سقط کرده بر عهده دکتر است.
اگر مادر متصدی سقط جنین شده دیه آن را باید به پدر یا در صورت فقدان پدر به سایر ورثه بپردازد و اگر پدر متصدی آن شده باید دیه را به مادر بدهد و اگر شخصی دیگر متصدی آن شده باید دیه را به پدر و مادر بدهد و به عبارت دیگر هر کس مباشر در سقط است دیه به او نمی‌رسد و دیه به طبقه بعد باید داده شود و اگر پدر و مادر به سقط جنین راضی باشند
هر چند مباشر در سقط نباشند، احتیاط واجب این است که دیه به طبقه بعد داده شود و پدر و مادر دیه را نگیرند.
فسخ اجاره
سلام. من خانه‌ای را اجاره کردم و قرارداد آن تا شش ماه دیگر اعتبار دارد. الان خانه بهتری پیدا کرده‌ام. می توانم آن را یکطرفه فسخ کنم؟
خیر، زیرا قرارداد اجاره ازجمله عقودی است که طرفین آن را متعهد و پایبند به ادامه آن تا پایان انقضای مدت اجاره می‌کند. مگر در مواردی مانند عدم امکان بهره‌برداری از ملک به لحاظ عیبی قابل استفاده نباشد یا این‌که طرفین توافق دیگری کرده باشند.
پیگیری تصادف
سلام من تصادفی کردم اما راننده مقصر از صحنه تصادف فرار کرد. در محل تصادف دوربینی وجود داشت، چه کاری می‌توانم انجام دهم تا موضوع اثبات شود؟
سلام. می‌توانید به شورای حل اختلاف بروید و درخواست تامین دلیل بدهید تا دلایلی مثل گواهی شهود،
فیلم دوربین مداربسته و نظر کارشناس درباره میزان خسارت اخذ شود. بعد از آن با شناسایی پلاک خودرو، اقدامات دیگر مانند توقیف خودرو و درخواست مطالبه خسارت و هزینه دادرسی را مطرح کنید.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها