بجنورد میزبان جشنواره تولیدات مراکز استان‌هاست

از پژوهش تا موسیقی

این روزها بجنورد میزبان بیست و دومین جشنواره تولیدات مراکز استان‌ها شده است. جشنواره‌ای که از 25 مرداد کار خود را با ۱۴۶ اثر در حوزه سیما، ۴۴۵ اثر در حوزه صدا، ۲۴۳ اثر در فضای مجازی و ۵۳۰ اثر در حوزه خبر مستند، شروع کرد.
کد خبر: ۱۲۲۳۷۸۱

روز گذشته هم در ادامه برنامه‌های این جشنواره، چهار کمیسیون در بخش‌های پژوهش، صدا، سیما و موسیقی برگزار شد.
علی دارابی، معاون صدا و سیمای امور استان‌ها در اولین کمیسیون صبح دیروز که در حوزه پژوهش برگزار شد، در بخشی از صحبت‌هایش شعار «تولید بر پایه پژوهش» در ساختارهای برنامه‌سازی (سریال، فیلم، مستند، پویانمایی و برنامه‌های ترکیبی) را از اصلی‌ترین موارد برگزاری این کمیسیون دانست.
او در بخش دیگری از صحبت‌هایش با اشاره به لزوم تدوین و ابلاغ نظام‌نامه پژوهش برنامه‌ای شامل فرآیندها و الزامات پژوهش‌محور شدن برنامه‌های طبقات «ج» و «د» اضافه کرد: این اتفاق کار خیلی بزرگی است که باید اجرایی شود. ضمانت اجرایی بسیاری از دستورالعمل‌ها به اراده من و شما بستگی دارد. همچنین ایجاد سهم بودجه مشخص برای پژوهش حداقل 5/2 میلیارد تومان در سال جاری از دیگر مواردی است که به دنبال آن هستیم.
ایجاد بخش تولیدات رادیویی و تلویزیونی پژوهش‌محور هم از دیگر مواردی بود که دارابی در این کمیسیون مطرح کرد.
آینده رادیو؟
او در کمیسیون صدا نیز گفت: من سخنم درباره اصلی‌ترین ماموریت رادیو و بایسته‌های آن در عصر نوین است؛ به گمانم وقت آن رسیده که از خود بپرسیم در عصر رقابت‌های رسانه‌ای رادیوهای استانی ما برای مخاطبان استانی، مخاطبان داخل ایران و مخاطبان جهانی در چه جایگاهی قراردارند، وقتی یک نرم‌افزار به‌آسانی ما را به هزاران شبکه رادیویی در دنیا وصل می‌کند تا صدای رادیوهای دیجیتال را بشنویم؟
دارابی در پاسخ به این‌که برای آینده رادیو چه تصوری باید داشته باشیم هم افزود: شاید یک احتمال مهم این باشد که رادیوهای محلی همچنان به حیات خود ادامه می‌دهند، زیرا مسائل و مشکلات یک استان یا یک شهر را مطرح می‌کنند و به واقعیت زندگی مردم بسیار نزدیک هستند. از این جهت مراکز استان‌ها می‌توانند در آینده حتی نقش مهم‌تر و کلیدی‌تری ایفا کنند، زیرا معیار چون گویش یا زبان محلی، موسیقی محلی در کنار توجه به قابلیت‌ها و محدودیت‌های محلی برای مخاطب یک استان همچنان دارای جاذبه است.
جلب مخاطب
او در کمیسیون سیما هم بیان کرد: برخی بر این باورند که عمر تلویزیون‌ها رو به پایان است اما برابر مطالعات انجام شده «رسانه‌های ملی و حاکمیتی مثل رادیو و تلویزیون» نقش مهمی در وحدت ملی و همبستگی اجتماعی دارند.
او ادامه داد: مطالعات اخیر نشان می‌دهد، در آمریکا که مملو از شبکه‌های خصوصی و بدون رسانه ملی است، اختلافات نژادی، مذهبی و قومی فراگیر شده و همبستگی و انسجام ملی را نشانه گرفته است، در حالی که در اروپا-که در کنار شبکه‌های خصوصی از رسانه ملی و حاکمیتی نیز برخوردار است- شاهد اختلال در انسجام و وحدت ملی آنها نیستیم. این سخن من به معنای مخالفت با شبکه‌های خصوصی رادیویی- تلویزیونی نیست. بلکه از جایگاه و منزلت رسانه ملی و حاکمیتی و داشتن اعتبار و نفوذ آن سخن می‌گویم.
ترکیبی که مرز نمی‌شناسد
و اما در کمیسیون موسیقی هم که با حضور چند گروه موسیقی برگزار شد، دارابی در بخشی از حرف هایش بیان کرد: شعر با همه ظرفیت و تاثیراتی که دارد، وقتی با موسیقی درآمیزد، خودبه‌خود یک رسانه را ایجاد می‌کند.
این ترکیب مرز نمی‌شناسد و تاریخ مصرف محدود ندارد. به‌سرعت انتشار می‌یابد، تکرار می‌شود و با ذائقه و ذهن و زبان ممزوج می‌شود و مهم این‌که موسیقی ما بیش از همه با « شعر و کلام» درآمیخته است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها