شیخ ابراهیم زکزاکی پس از کارشکنی و فشارهای دولت نیجریه و هند به ابوجا برگشت

شیعیان، نگران سلامت شیخ

شیخ ابراهیم زکزاکی، رهبر شیعیان نیجریه که در پی فشار افکار عمومی جهان و اعتراضات شیعیان فرصت یافته بود تا برای درمان روانه هندوستان شود، به‌دلیل کارشکنی‌های دولت نیجریه مجبور به بازگشت به کشور خود شد. دولت هندوستان به‌رغم وعده‌هایی که داده بود در آخرین لحظات یک اولتیماتوم دوساعته به شیخ زکزاکی داد تا در جریان آن شروط دولت نیجریه را بپذیرد و شیخ که هرگز نمی‌توانست شروط دولتی ستمگر را بپذیرد، مجبور به ترک هندوستان شد. سفر شیخ زکزاکی و عدم درمان او یک بار دیگر مظلومیت شیعیان نیجریه را در عرصه جهانی به نمایش گذاشت و نشان داد عوامل دشمنی با این نهضت از هیچ اقدام غیر‌انسانی در این راه فروگذار نمی‌کنند، حتی اگر شده عدم درمان یک بیمار زندانی باشد.
کد خبر: ۱۲۲۳۶۲۱

روز گذشته، برخی منابع آگاه اعلام کردند شیخ زکزاکی بعد از این‌که نتوانست به خاطر کارشکنی دولت نیجریه و تبانی با دولت هند در این کشور تحت درمان قرار بگیرد به نیجریه بازگشت. رهبر شیعیان نیجریه گفته بود مقامات این کشور اطلاعات نادرستی را درباره وضعیت جسمانی وی به دولت هند منتقل کرده و همین مسأله موجب کارشکنی در روند درمان وی شده است. برای همین باید به نیجریه بازگردیم و اگر امکان داشته باشد به کشور دیگری برای معالجه برویم.
پیش از آن مختار عباس نقوی، وزیر امور اقلیت‌های هند ضمن دیدار مستقیم با شیخ‌زکزاکی وعده همه‌گونه همکاری را داده و گفته بود تمام تلاش خود را صرف آن خواهد کرد که شیخ زکزاکی در کمال آرامش در دهلی‌نو تحت درمان قرار گیرد. همچنین آیت‌ا... محسن اراکی، دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب ضمن برقراری تماس تلفنی با شیخ زکزاکی به او قول داده بود همه تلاش خود را صرف خواهد کرد تا روند درمان شیخ زکزاکی در هندوستان به سرانجام برسد. آیت‌ا... اراکی روز پنجشنبه نیز طی تماس تلفنی شرایط جسمی و روحی شیخ زکزاکی را جویا شد. دبیر‌کل مجمع جهانی تقریب، روحیه شیخ ابراهیم زکزاکی را بسیار خوب توصیف کرد و گفت، ایشان از مومنین، درخواست دعای مخصوص داشته‌اند.
با این حال روز پنجشنبه، همراهان شیخ‌زکزاکی اعلام کردند تاکنون هیچ‌گونه اقدامی در جهت درمان شیخ زکزاکی در هند صورت نگرفته و آنها تصمیم گرفته‌اند دوباره به نیجریه بازگردند. شیخ ابراهیم زکزاکی، رهبر نهضت اسلامی نیجریه پس از تحمل چهار سال حبس خانگی که منجر به وخامت حال جسمی وی شده بود، با رای دادگاهی در نیجریه برای انجام مراحل درمانی هفته گذشته وارد کشور هند شد.
شیخ زکزاکی در ویدئوی منتشر شده در صحفه جنبش اسلامی در توییتر طی سخنانی تاکید کرد، دولت دهلی نو به او اطلاع داده باید شروط دولت نیجریه را بپذیرد یا ظرف دو ساعت هند را ترک کند. او همچنین گفت دولت نیجریه در مورد وضعیت سلامت او اطلاعات نادرستی به طرف هندی داده و در امر درمان مانع‌تراشی کرده است. به همین دلیل او ترجیح می‌دهد به کشورش بازگردد و از آنجا در صورت امکان به کشور دیگری برود که شرایط درمان مهیا باشد.
بیانیه جنبش اسلامی
در واکنش به این خبر، دفتر جنبش اسلامی نیجریه روز پنجشنبه اعلام کرد، درخواست‌های شیخ زکزاکی و همسرش طبق دستور مزدوران سازمان اطلاعات نیجریه رد می‌شوند. این دفتر دولت نیجریه و سازمان اطلاعات آن را مسؤول هرگونه عواقب وضعیت زکزاکی و همسرش دانست. این جنبش همچنین بیانیه‌ای را در‌باره علت بازگشت شیخ زکزاکی به این شرح صادر کرد: به دنبال بن‌بستی که در زمینه درمان شیخ ابراهیم زکزاکی در دهلی‌نو ایجاد شد، این موضوع که شیخ در حال بازگشت به ابوجا (پایتخت) نیجریه است، تایید می‌شود. این بن‌بست در نتیجه امتناع شیخ (زکزاکی) از تن دادن به شرایط مدنظر نیروهای امنیتی نیجریه برای درمان که با همکاری همتایان هندی آنها صورت گرفته بود، ایجاد شده بود. دخالت دولت نیجریه و تعجیل آن در کل فرآیند درمانی، دلیل اصلی این بن‌بست است در حالی که حکم دادگاه آن بوده که دولت در روند درمان نقش نظارتی داشته باشد. دولت از همان اول هم نمی‌خواست با مرخصی درمانی و خروج (شیخ زکزاکی) موافقت کند و با همه ابزارهایش همه کار کرد تا مانع انجام این کار شود.
جنبش اسلامی (نیجریه) کاملا از اقدام تازه (دولت نیجریه) ناخرسند است و ما قویا بر این باور هستیم که تک‌تک صلح‌دوستان در نیجریه هم همین احساس را دارند. دولت تردیدی باقی نگذاشت که هرگز خواهان معالجه و درمان شیخ نبوده و آنها در دادگاه با این درخواست مخالفت کرده بودند. آنها بعد از ناکامی‌شان به‌‌رغم استفاده از همه این روش‌ها، با توسل به نوع درمان به منظور آنچه نظارت خوانده شد، به اقداماتشان برای ممانعت از درمان در دهلی نوی هند دست زدند. شیخ چرا باید به دولتی که هزاران نفر از حامیانش و پسرانش را کشته و به او و همسرش گلوله شلیک کرده و آنها را در معرض مسمومیت با سرب قرار داده، اعتماد کند؟ ما به درگاه خداوند متعال دعا می‌کنیم او را از گزند دشمنان صلح حفظ کند.

مظلومیت شیخ زکزاکی

شیخ ابراهیم زکزاکی، رهبر جنبش اسلامی نیجریه در حمله نظامیان این کشور به حسینیه‌ای در شهر زاریا در دسامبر 2015 مجروح و سپس بازداشت شد. از زمان دستگیری وی، مسلمانان این کشور تلاش‌های وسیعی را برای آزادی شیخ زکزاکی آغاز کردند. تجمعات اعتراض‌آمیز مردم به‌خصوص این اواخر به دلیل وخیم شدن حال شیخ زکزاکی در زندان شدت گرفته بود. در مقابل پلیس نیجریه نیز شماری از هواداران شیخ ابراهیم زکزاکی را شهید یا زخمی کرد. از سوی دیگر کشورهایی چون عربستان و رژیم صهیونیستی در پی ناکامی سیاست‌های منطقه‌ای خود بر دولت محمد بوهاری در نیجریه فشار می‌آوردند تا مانع آزادی شیخ زکزاکی شود. آنان با اعطای کمک‌های مالی و تسلیحاتی توانسته بودند بر سیاست‌های نیجریه در قبال مسلمانان و به‌خصوص شیعیان اثر گذار باشند.
محمد شعیب موسی، استاد دانشگاه با اشاره به این‌که ارتش نیجریه تحت کنترل آمریکا و به‌ویژه رژیم صهیونیستی است و افرادی که می‌خواهند به درجات بالا برسند باید در اسرائیل آموزش ببینند، گفته بود: هدف آنها تخریب اسلام است. سعودی‌ها و آمریکایی‌ها تلاش می‌کنند حریت و آزادی دینی را در نیجریه از بین ببرند و تفرقه در کشور ایجاد کنند.
شیخ ابراهیم زکزاکی، دبیرکل جنبش اسلامی نیجریه از اواخر دهه ۱۹۷۰ میلادی، همزمان با پیروزی انقلاب اسلامی در ایران، تبلیغ دینی در نیجریه را با جذب ده‌ها نفر آغاز کرد و تعداد پیروان مکتب اهل بیت در نیجریه، در دهه ۱۳۹۰ شمسی، با تلاش‌های وی به میلیون‌ها نفر رسید. در روز قدس سال 1393 سه فرزند شیخ زکزاکی، در حمله نیروهای نظامی نیجریه به شهادت رسیدند. در این یورش بیش از 500 نفر از مسلمانان مجروح شده یا به شهادت رسیدند .

رحیم محمدی

بین‌الملل

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها