خانواده استاد چگونه راضی به بخشیدن محمدعلی نجفی شدند

تکه‌های پازل یک بخشش

گمانه‌زنی‌ها درباره رضایت خانواده میترا استاد خیلی زود به واقعیت پیوست و شهردار اسبق تهران از مجازات مرگ نجات پیدا کرد. حالا نجفی دوباره برای محاکمه به دادگاه کیفری یک استان تهران منتقل می‌شود، اما این‌بار خیالش راحت است و سایه طناب دار از روی سرش برداشته شده است.
کد خبر: ۱۲۲۳۴۳۲

به گزارش خبرنگار جام‌جم، پس از صدور حکم قصاص کافی بود مصاحبه‌های مسعود استاد و صحبت‌های وکیل نجفی را کنار هم می‌‌چیدید تا پازلی کامل ‌شود که روی آن نوشته شده بود: «بخشش».
البته به نظر می‌رسید، خانواده استاد قصد تنبیه داماد سابق خود را داشته باشند و او را تا پای چوبه دار ببرند و بعد ببخشند، اما آنها قبل از رسیدگی به پرونده در دیوان عالی کشور به جمع‌بندی رسیدند و دیروز تصمیم خود را علنی کردند.
معامله نکردیم
در حالی که پیش از این اعلام شده بود، اولیای‌دم برای رضایت دیه میلیاردی گرفته‌اند، برادر مقتول عنوان کرد برای خون خواهرش معامله‌ای نکرده‌اند. البته این گمانه زنی وقتی قوت گرفت که وکیل اولیای دم در جلسه دادگاه اعلام کرد ، خانواده موکلش هزینه روانشناس برای پسر مقتول را ندارند.
در پست اینستاگرامی که دیروز مسعود استاد منتشر کرد، آمده است: «قصه ما به سر رسید، قصه‌تان بی‌غصه باد، هفتم خرداد 98 تلفنم زنگ خورد و زندگی‌مان چرخی خورد. خبر کوتاه بود و خبرنگاران زیاد.
تا به خود آمدم خواهرم بود و خون و جنازه و مردی مشهور به سیاست، وزیرخوشنام، شهردار پرطمطراق سابق، معاون و مشاوری امین برای بالاترین مقام اجرایی کشور، حامی حقوق زنان ولی قاتل زن خودش.
مرد باشوکت دیروزمان را، بیچاره مرد گرفتار در پنجه عدالت دیدم که حتی قادر به تکلم صریح دیروز نبود. پدرم زیر گوشم گفت حضرت عزرائیل توسط این مرد جان دخترم را گرفت و من تسلیم اراده خداوند هستم، مادرم نیز چشم در چشم او شد و گفت به خدا واگذارت کردم، فرزند مقتول هم از دادستان تقاضای قصاص کرد.
و اما در آخر داستانمان به واسطه پادرمیانی بزرگان کرمانشاه، کشور و همچنین وکلای عزیزمان آقای مسعود افرازه و محمود حاجلوئی، پدرم، مادرم و مهیارمان، آقای محمدعلی نجفی را بخشیدیم و از خون عزیزمان گذشتیم و خرسندیم که هیچ معامله‌ای با خون آن بزرگوار نکردیم و امیدوارم آقای محمدعلی نجفی در این چند صباح باقیمانده به دور از سیاست به تزکیه نفس بپردازد. اجر همه خیرخواهان و هدایت همه بدخواهان به راه راست را از درگاه خداوند متعال مسألت دارم.»
ساعتی بعد از پست اینستاگرامی مسعود استاد، وکلای اولیای دم هم بخشش قاتل را تایید کردند.
میترا استاد - همسر دوم محمدعلی نجفی شهردار سابق تهران - صبح روز سه‌شنبه ۷ خرداد با شلیک گلوله به قتل رسید. عصر همان روز نجفی به قتل همسرش اعتراف و انگیزه خود را اختلافات خانوادگی عنوان کرد.
علی القاصی‌مهر دادستان عمومی و انقلاب تهران، اتهامات محمدعلی نجفی را قتل عمد خانم میترا استاد، حمل و نگهداری سلاح غیرمجاز، ایراد صدمه بدنی عمدی منتهی به جرح (غیرفوتی) اعلام کرد.
سه جلسه رسیدگی به پرونده قتل میترا استاد در شعبه ۹ دادگاه کیفری یک استان تهران به ریاست قاضی محمدی کشکولی برگزار شد و قضات دادگاه او را به قصاص و حبس محکوم کردند.

وکیل نجفی در گفت‌وگو با جام‌جم:

هنوز به رای دادگاه اعتراض داریم

در حالی که به نظر می‌رسید، با رضایت اولیای دم نجفی از جنبه عمومی جرم محاکمه شود، وکیل شهردار اسبق تهران اعلام کرد همچنان به حکم دادگاه اعتراض دارند .
حمیدرضا گودرزی در گفت‌وگو با جام‌جم درباره روند پرونده بعد از بخشش اولیای دم گفت: ما در حال اعتراض هستیم که پرونده به دیوان‌عالی کشور برود. ما اعتقاد به قتل شبه‌عمد داریم و اعتراض خود را به دادگاه ارائه می‌دهیم.
وکیل مدافع محمدعلی نجفی با بیان این‌که قتل میترا استاد را شبه عمد می‌داند، گفت که با وجود اعلام گذشت اولیای دم مقتول، به رای صادره از سوی شعبه ۹ دادگاه کیفری یک تهران درباره این پرونده، اعتراض می‌کند.
وی ادامه داد: با اعتراض ما پرونده به دیوان‌عالی کشور ارسال می‌شود اگر اعتراض ما رد شود، حکم قصاص به خاطر رضایت اولیای دم نقض شده و برای رسیدگی از جنبه عمومی جرم به دادگاه برمی‌گردد. اگر هم اعتراض ما قبول شود، پرونده احتمال دارد برای رسیدگی به شعبه هم‌عرض ارسال شود.
وی افزود: با اعتراض ما پرونده به دیوان‌عالی کشور ارسال می‌شود و اگر دیوان‌عالی کشور رای پرونده را نقض کند، آن را برمی‌گرداند و دادگاه وارد رسیدگی به مبحث عمومی جرم می‌شود، اما ما اعتراضمان این نیست زیرا ما قتل را شبه عمد می‌دانیم و به همین دلیل اعتراضمان را از این منظر به دادگاه ارائه می‌دهیم تا پرونده به دیوان‌عالی کشور ارسال شود و فرجام‌خواهی می‌کنیم.
وکیل مدافع محمدعلی نجفی درباره رضایت اولیای دم هم گفت: بعد از برگزاری بیش از ده جلسه با اولیای دم سرانجام آنها روز سه‌شنبه رضایت رسمی خود را اعلام کردند. روز چهارشنبه هم در ساعات پایانی فعالیت دادگاه آن را به شعبه نهم دادگاه کیفری یک استان تهران ارائه کرده و ثبت کردیم.
گودرزی درخصوص درخواست اولیای دم در برابر بخشش صحبت نکرد.

واکنش‌های استاد به بخشش نجفی

9 خرداد خواهر عزیزم! تا حق قانونیت را از افراد رذل و پستی که دسیسه قتل برایت چیدند، نگیرم از پای نخواهم نشست
23تیر بعضی مسائل را فعلا افشا نمی‌کنم فقط قصاص می‌خواهیم
1 مرداد همچنان قصاص می‌خواهیم
7 مرداد احتمال بخشش، یک درصد است
14 مرداد احساس می‌کنم اگر با قصاص، جان کسی را بگیرم من هم قاتلم
23مرداد از خون عزیزمان گذشتیم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها