دردهای ناحیه صورت در گروه دردهایی قرار می‌گیرد که گرچه شیوع بالایی ندارند ولی با توجه به ناحیه درگیری و شدت نسبتا زیادی که دارند اختلال شدیدی را در فعالیت‌های روزانه بیمار ایجاد کرده و کارهای ساده‌ای مانند غذا خوردن، خندیدن و حتی صحبت کردن را دچار اختلال می‌کنند. یکی از علل مهم ایجاد کننده دردهای ناحیه صورت نورالژی عصب سه قلو یا اصطلاحا تریجمینه است.
کد خبر: ۱۲۲۲۷۸۹


نورالژی چیست؟
نورالژی نوعی اختلال در عملکرد عصب است؛ یعنی عصب نمی‌تواند عملکرد عادی داشته باشد و بیمار دچار علایمی چون درد، سوزش، گزگز یا بی‌حسی می‌شود.
عصب سه قلو یکی از عصب‌هایی است که از مغز به سمت صورت طی مسیر می‌کند و همان‌طور که از نام آن مشخص است وظیفه عصب‌دهی به سه ناحیه بالایی میانی و تحتانی صورت را به‌عهده دارد. نورالژی در عصب سه قلو می‌تواند بر اثر فشار یک عامل خارجی روی عصب مانند فشار عروق مجاور یا توده‌های داخل جمجمه یا حتی بدون وجود علت مشخصی اتفاق بیفتد.
بیماران مبتلا به این بیماری در ناحیه صورت احساس درد و سوزش می‌کنند که شدت و کیفیت متفاوتی دارد. در بعضی بیماران شدت این درد به اندازه‌ای زیاد می‌شود که زندگی عادی بیمار را مختل کرده و متعاقبا درجاتی از افسردگی را ایجاد می‌کند.
بیماران مبتلا به این درد پس از معاینه در کلینیک درد ممکن است تحت بررسی‌های رادیولوژی مانند سی تی اسکن یا ام آر ای قرار گیرند تا در بدو کار وجود هر نوع توده یا ضایعه فشاری داخل جمجمه رد شود. درمان ممکن است فقط با دارو شروع شود و استفاده از لیزرهای با توان بالا گزینه‌ای است که می‌تواند در کنار درمان دارویی بهبود زیادی را برای این درد ایجاد کند. در بیمارانی که با درمان اولیه بهبود نمی‌یابند دو رویکرد درمانی وجود دارد. در روش‌های قدیمی جراحی جمجمه و برداشتن فشار از روی عصب گزینه دوم پس از انجام درمان دارویی بود، ولی با ایجاد کلینیک‌های درد بلوک گانگلیون گاسرین و نرولیز آن روش درمانی پیشنهادی است که نیاز به جراحی باز نداشته و در اتاق عمل کلینیک درد بدون بیهوشی و به‌صورت سرپایی توسط پزشک فوق تخصص درد، انجام می‌شود. این روش در بیش از 80 درصد بیماران موجب بهبود می‌شود و فقط معدودی از بیماران نیاز به روش جراحی پیدا می‌کنند.

دکتر مجید حیدریان

فوق تخصص درد

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها