هشتمین نشست خبری اسماعیلی سخنگوی قوه قضائیه امروز با حضور اهالی رسانه برگزار شد.
کد خبر: ۱۲۲۲۷۰۷
نقره داغ شدن متهمان پرونده‌های پیش‌فروش خودرو / ماجرای فرار سالار آقاخان و بازداشت مدیران سایپا و شهردار کرج

به گزارش جام جم آنلاین از باشگاه خبرنگاران جوان، غلامحسین اسماعیلی سخنگوی قوه قضائیه در هشتمین نشست خبری خود با اصحاب رسانه ضمن تبریک عید سعید قربان، دهه ولایت و امامت و روز خبرنگار اظهار کرد: انقلاب ما یک انقلاب فرهنگی است و با خبر آغاز شد.

وی افزود: جامعه خبری ما در آگاهی بخشی به مردم نقش موثری ایفا می‌کند و شاهدیم که با اطلاع رسانی دقیق از بروز حوادث جلوگیری و موجب پاسخگویی مسئولان شده است.

سخنگوی دستگاه قضا گفت: همان گونه که حوزه خبری در آگاهی بخشی جامعه نقش دارد، اخلاق حرفه‌ای نیز باید در این حوزه رعایت شود و بنده نسبت به رعایت اخلاق حرفه‌ای این شغل حساس تذکر می‌دهم.

اسماعیلی تصریح کرد: ما اعلام کردیم که قوه قضائیه در دوره تحول صبر بیشتری خواهد داشت و با نقد صحیح اشکالات را رفع می‌کند. رئیس قوه قضائیه نیز اعلام کرد از هیچ کسی شکایت ندارد و در سمت قبلی خود نیز از شخصی شکایت نکرده است.

وی با بیان اینکه رئیس قوه قضائیه دستور داده پروند‌ه‌های اصحاب رسانه که با شکایت این قوه تشکیل شده مختومه شود، اظهار کرد: بخش زیادی از پرونده‌ها مختومه شدند و جایی که به نظام آسیب برسد چاره‌ای جز برخورد نداریم.

سخنگوی دستگاه قضا با اشاره به حوزه عفاف و حجاب گفت: تمام اهتمام ما برای رعایت حجاب و عفاف است و شورای عالی انقلاب فرهنگی در این رابطه مصوباتی داشته و برای دستگاه‌های مختلف مسئولیت‌های قرار داده است، اما اطلاعات حاکی از این است که ۲۶ دستگاه مسئولیت خود را آنچنان که باید انجام ندادند و اگر انجام داده بودند وضعیت این چنین نبود.

اسماعیلی افزود: لازم است دستگاه‌های مسئول وظایف خود را در حوزه عفاف و حجاب یک بار دیگر بازخوانی کنند و گزارش عملکرد خود را به دبیرخانه شورای عالی انقلای فرهنگی ارسال کنند.

وی گفت: از دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی هم می‌خواهیم این گزارش عملکرد را مطالبه‌گری کنند؛ همچنین از ناحیه رئیس قوه قضائیه به سازمان بازرسی کل کشور ماموریت داده شده که بررسی کند هر یک از دستگاه‌ها در حوزه مسئولیت خود در حوزه عفاف و حجاب چه کار‌هایی کرده اند.

سخنگوی دستگاه قضا درباره پرونده‌های مفاسد اقتصادی اظهار کرد: مردم کوتاه کردن دست مفسدان اقتصادی را از رئیس قوه قضائیه خواستار هستند؛ به همین منظور دستور العمل تشکیل مجتمع قضایی مفاسد اقتصادی ابلاغ و به دادگستری استان تهران ارسال شد.

اسماعیلی افزود: در این دستور العمل به حمایت از گزارشگران مفاسد اقتصادی تاکید شده است و قرار است سامانه‌ای در مجمتع قضایی مفاسد اقتصادی ایجاد شود که اصحاب رسانه و مردم می‌توانند آخرین عملکرد این مجتمع را در سامانه مشاهده کنند.

وی در رابطه با پرونده پرونده کیمیا خودرو گفت: احکام پرونده کیمیا خودرو صادر شد. مهدی فتاحی نیا به ۲۵ سال حبس، مرتضی فتاحی نیا ۱۵ سال حبس، دلنیا فتاحی نیا ۲۰ سال حبس، عبدالنبی حسین پور ۱۰ سال حبس، نسرین الهیاری ۱۰ سال حبس، اعظم کریمی ۱۰ سال حبس، سمیه عفت دوست ۱۰ سال حبس، مجید پور محسنی ۱۰ سال حبس، غلامرضا بهاری معروف به عبادی جوان ۱۰ سال حبس، صادق صمدی ۱۰ سال حبس، محمد جوان کشاورز ۱۰ سال حبس، معصومه موسوی ۱۰ سال حبس، امیر علی سام رجبی۱۰ سال حبس محکوم شدند.

سخنگوی قوه قضائیه اظهار کرد: در پرونده تخصیص ارز در واردات گوشت حمیدرضا خلیلی جانشین جهادکشاورزی تهران به دلیل به ۱۲ سال حبس و علی رضا جهیزی به ۱۰ سال حبس و رنجبر کرمانی به ۲ سال حبس محکوم شدند.

اسماعیلی افزود: سید محمد نعمتی مدیر شرکت نگین اعظم که ۱۲۸۳ شکایت و کلاهبرداری گسترده داشت به ۸ سال حبس و رد مال محکوم شد؛این رای قطعی شده است.

وی اضافه کرد: در پرونده آرمان پرشین (پرشین خودرو) با ۱۳۷۹ شکایت دادگاه بدوی تشکیل و مدیران شرکت به حبس‌های طویل المدت محکوم شدند و این حکم قطعی نشده است.

سخنگوی قوه قضائیه درباره پرونده خودرو‌های کشنده که در دادگاه مفاسد اقتصادی مطرح است، اظهار کرد: این پرونده از پرونده‌های مهم است.صنف کامیون داران با جابجا کردن ارزاق مردم زحمت می‌کشند و این شرکت نسبت به کامیون داران اجحاف کرده است.

اسماعیلی با بیان اینکه به دلیل اهمیت پرونده درخواست کردیم پرونده از حوزه اسلامشهر به تهران ارسال شود که این کار هفته گذشته انجام شد،گفت: یک ماه است که پرونده تشکیل شده و اکنون در حال بررسی در دادگاه مفاسد اقتصادی است.

وی در رابطه با پرونده علیرضا زیبا حالت منفرد گفت: محاکمه این فرد انجام شده و تحقیقات جامع و کامل بود و برای صدور حکم نیاز به گرفتن استعلام از وزارت خانه مربوطه بودیم که به محض ارسال استعلام از وزارت خانه نسبت به انشاء رای اقدام می‌کنیم.

سخنگوی دستگاه قضا در پاسخ به سوالی درباره فرار سالار آقاخان اظهار کرد: مراحل رسیدگی انجام شده است و متهم به دادگاه احضار شد، اما در دادگاه حاضر نشد و ما همین قدر اطلاع داریم.

اسماعیلی گفت: ما نسبت به احضار این فرد از طریق خودش و وثیقه‌گذار اقدام کردیم و اگر در دادگاه حاضر نشود مراحل رسیدگی پرونده انجام می‌شود.

سخنگوی دستگاه قضا در رابطه با پرونده شهردار سابق کرج گفت: این فرد دو پرونده دارد که حکم پرونده اول دادگاه بدوی صادر شده و قطعی نیست و پرونده دوم در دادسرای انتظامی مطرح است ؛ این دو پرونده به هم ارتباط ندارد.

اسماعیلی درباره فیلتر اینستاگرام گفت: متاسفانه اخباری مطرح می‌شود که به هیچ وجه از حوزه قضایی مطرح نشده است. زمانی که دادستان کل کشور معاون اول ندارد خبری از سوی معاون اول دادستان کل کشور منتشر می‌شود که نشان می‌دهد افرادی که در حوزه اطلاع رسانی فعالیت دارند اخلاق حرفه‌ای را رعایت نمی‌کنند.

وی گفت: اخباری صحت دارد که سخنگوی قوه قضائیه یا رئیس قوه قضائیه در برنامه‌ای اطلاع رسانی کند و خبر‌های که از سوی افراد دیگر و مدیران دستگاه قضایی مطرح می‌شود موضع قوه قضائیه نیست و نظر شخصی آن‌ها است.

سخنگوی قوه قضائیه در پاسخ به این سوال که در پرونده سیف برخی حواشی مطرح شده است، ازجمله فرار سالار آقاخان و اینکه این فرد نه ممنوع الخروج بوده و نه ممنوع المعامله و فقط یک جلسه دادگاه علنی بود، گفت: دادگاه این پرونده تشکیل شده و علنی است، اما علنی بودن به معنی حضور خبرنگاران نیست و گاهی ممکن است که افراد حاضر در جلسه محدودتر باشند.

وی ادامه داد: دادگاه‌های این پرونده ادامه دارد و باید اجازه دهیم دادگاه پرونده را بررسی و حکم را صادر کند و به تصمیم دادگاه هم احترام بگذاریم.

سخنگوی قوه قضائیه درباره آخرین وضعیت پرونده برادر رئیس جمهور و برادر معاون اول رئیس جمهور گفت: دادگاه پرونده برادر رئیس جمهور تشکیل و حکم صادر شده است. دادگاه تجدید ظر هم تشکیل شده و ما هم منتظر حکم دادگاه تجدیدنظر هستم.

اسماعیلی خاطرنشان کرد: پرونده برادر معاون اول رئیس جمهور در دادسرا مطرح است و تاکید شده که به این مرحله سریع‌تر رسیدگی شود.

سخنگوی قوه قضائیه در خصوص آخرین وضعیت پرونده اکبر طبری و معرفی لیستی از همکاران این فرد از جمله دادستان سابق تهران گفت: این اخبار مورد تایید ما نیست و رسیدگی قضایی به این پرونده ادامه دارد و هر کسی که در این پرونده متهم شود به آن رسیدگی می‌شود.

وی در پاسخ به سوالی درباره سه پرونده سیف در قوه قضائیه اظهار کرد: پرونده سیف در حال بررسی در دادگاه است و بعد از صدور حکم تمام ابهام‌ها رفع می‌شود و سعی نکنید که در ذهن مردم ابهام ایجاد کنید.

سخنگوی دستگاه قضا با اشاره به پرونده فاجعه منا گفت: مطالبات دستگاه قضایی از دولت سعودی که عامل به شهادت رسیدن جمعی از حجاج کشورمان شد به جدیت ادامه دارد.

اسماعیلی افزود: برای پیگیری مطالبات خانواده شهدای منا و تعیین ورثه آن‌ها اقدامات لازم انجام شده و مرجع رسیدگی به پرونده کشور ما نیست، زیرا ما در این پرونده مدعی هستیم؛ پیگیر مطالبات و استیفای حقوق شهدای منا هستیم، اما تا مروز به نتیجه‌ای نرسیده‌ایم.

وی در پاسخ به این سوال که شنیده شده خانم نگار قدسی کنی به دلیل دور زدن تحریم‌ها بازداشت و به آمریکا فرستاده شده است و قرار است با نازنین زاغری معاوضه شود، اظهار کرد: جای تاسف است افرادی که به هم‌وطنان خود کمک می‌کنند به دلایل واهی بازداشت می‌شوند و این خلاف حقوق بشر ادعای این کشور‌ها است.

سخنگوی دستگاه قضا گفت: افراد هر جایی که بازداشت می‌شوند باید در همان کشور محاکمه شوند و این نشان می‌دهد کشور‌های اروپایی از خود اراده‌ای ندارند و وزارت امور خارجه ایران پیگیر موضوع است و دادستانی کل کشور هم حمایت‌های لازم را انجام می‌دهد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها