چرا با وجود فشار دستگاه‌های مسؤول امیدی به توقف تولید پراید نیست؟

این ماشین مرگ ندارد!

خبر رسید که از سال آینده خودروی پراید شماره‌گذاری نمی‌شود. داستان توقف شماره‌گذاری برخی خودروها اما به سال 87 بازمی‌گردد. در آن زمان پلیس راهور اعلام کرد خودروی پراید و روآ تولید نمی‌شود اما ایران‌خودرو و سایپا این موضوع را تکذیب کردند. تا اینجای کار در طول 12 سال گذشته زور خودروسازان به پلیس راهور و ناجا چربیده اما به قول معروف این تو بمیری از آن تو بمیری‌ها نیست. سردار کمال هادیانفر، رئیس پلیس راهور ناجا در مورد شماره‌گذاری پراید اظهار کرد:« شماره‌گذاری پراید از سال آینده با هماهنگی وزارت صنعت، معدن و تجارت متوقف می‌شود.» وی افزود:« باتوجه به این‌که خودروی پراید آزمایش‌های ایمنی را پشت سر نگذاشته به همین جهت پس از 12 سال تذکر به شرکت تولیدکننده از سال 99 با هماهنگی وزارت صمت این خودرو شماره‌گذاری نمی‌شود.» اولین پراید در سال ۱۹۸۸ در شرکت فورد آمریکا تولید شد که پس از یک سال به‌دلیل غیراستاندارد بودن، خط تولید آن به کره فروخته شد. آنها نیز دو سال پس از تولید باز هم به‌دلیل غیراستاندارد بودن این خودرو، خط تولیدش را به ایران فروختند اما متاسفانه شاهدیم خودرویی که در کشورهای آمریکا و کره فقط سه سال تولیدشده، در کشور ما به‌رغم تمام اظهارات کارشناسی در غیراستاندارد بودن این خودرو بیش از 25 سال است که تولید می‌شود و تولیدکننده قصد توقف تولید آن را نیز ندارد.
کد خبر: ۱۲۲۲۷۰۵

چالش مانکن پراید
چند وقت پیش چالشی با عنوان چالش مانکن مد شده بود که عکس پراید در طول 20 سال گذشته منتشر شد و هیچ تغییری نکرده بود. پراید در ایران یک جوان 26 ساله است که از نظر ظاهری تقریبا ثابت مانده و تغییری نداشته است؛ به گفته برخی کارشناسان امنیت این خودرو تا حدی افزایش یافته اما آمار تصادفات و کشته‌های جاده‌ای برخلاف امنیت اعلام شده این خودرو است.
هرچند احمد نعمت‌بخش، دبیر انجمن خودروسازان معتقد است پراید جزو خودروهای پرتیراژ کشور است و آمار تصادفات و کشته‌های آن باید با کشته‌ها و تصادفات یک خودروی پرتیراژ دیگر مقایسه شود.
وی می‌گوید: به عنوان مثال تیراژ خودروی پراید وقتی پنج میلیون است نباید آمار تصادفات آن با خودرویی که تیراژ یک میلیون دستگاهی دارد مقایسه شود. نعمت‌بخش در مورد اظهارنظر ناجا مبنی بر این‌که پراید را از سال 99 شماره‌گذاری نمی‌کند می‌گوید: سازمان ملی استاندارد مسؤول تشخیص کیفیت خودرو در کشور است و وقتی خودروساز مجوز استاندارد و محیط زیست را دارد باید نسبت به شماره‌گذاری آن اقدام کند. البته ما از حذف پراید استقبال می‌کنیم و همین موضوع باعث می‌شود تا این خودروی زیان‌ده از چرخه تولید حذف نشود.

آثار احتمالی توقف تولید پراید
سایپا برنده اصلی: با توقف تولید پراید با قیمت حدود 45 میلیون تومان، ارزان‌ترین خودروی سواری در کشور تیبا خواهد بود که اکنون حدود 10 میلیون تومان گران‌تر از پراید فروخته می‌شود. این در حالی است که تیبا هم خودروی ایمن و به‌روز محسوب نمی‌شود و همان ایراداتی که به پراید گرفته می‌شود، این خودرو هم دارد. با این حال، چون تیبا هم محصول سایپا است، این شرکت از حذف پراید ضرر چندانی نخواهد کرد زیرا محصولات ایران‌خودرو با قیمت‌های بالای 80 میلیون تومان، از لحاظ قیمت قدرت رقابت با تیبا را ندارند.
گران شدن خودروهای دست دوم: حذف پراید 45 میلیون تومانی موجب افزایش تقاضا برای محصولات دست دوم در همین محدوده قیمتی خواهد شد؛ یعنی افرادی که با 45میلیون تومان می‌توانستند یک خودروی نو (پراید) خریداری کنند، از این پس باید با این پول یک سمند، پژو یا تیبای دست دوم سوار شوند.
مردم بازنده اصلی: مهم‌ترین اثر حذف پراید با توجه به وضعیت صنعت خودروی ایران که در سال‌های اخیر هیچ حرکتی برای تولید خودروهای ارزان‌قیمت از خود نشان نداده، کاهش قدرت خرید مردم خواهد بود. قطعاً جلوگیری از تولید خودروی غیرایمن پراید، اقدام اساسی نهادهای نظارتی است، اما کوتاهی صنعت خودرو در عدم تولید محصولی در محدوده قیمتی سایپا، به زیان مردم خواهد بود.
از سوی دیگر وضعیت فعلی به گونه‌ای پیش رفته است که بسیاری از مردم توانایی خرید همین پراید ارزان‌قیمت را ندارند و عملاً دسترسی به بسیاری از محصولات ایران‌خودرو و سایپا برایشان به عملی ناممکن تبدیل شده است!
حالا حذف پراید از چرخه تولید سایپا و به طور کلی صنعت خودروسازی کشورمان، طبیعتاً اثر تورمی قابل توجهی بر بازار خواهد داشت و تقاضای فعلی به محصولات دیگر از‌جمله تیبا و ساینا و پژو 405 منتقل خواهد شد!
تغییر ظاهری احتمالی: به نظر می‌رسد که این بار نیز سایپا با تغییرات ظاهری و اضافه کردن بعضی از آپشن‌ها به این خودرو نظر ارگان‌های نظارتی را جلب خواهد کرد و تا سال‌ها بعد به تولید این خودرو ادامه خواهد داد!

پراید را فراموش کنید
احمد نعمت‌بخش دبیر انجمن خودروسازان به جام‌جم گفت: مسؤول اصلی تولید شدن یا نشدن یک خودرو سازمان ملی استاندارد است و اگر خودرویی دارای تأییدیه استاندارد و سازمان محیط زیست باشد باید شماره‌گذاری شود.
نعمت‌بخش با اشاره به این‌که ارزان‌ترین خودروی کشور پراید است ادامه داد: برخی جوانان اشتیاق سرعت دارند و گاهی با سرعت‌های غیرمجاز حرکت می‌کنند که منجر به تصادف می‌شود. از پلیس راهور در این زمینه می‌خواهیم با حضور فیزیکی یا با نصب تجهیزات امنیت را در جاده‌های ایران برقرار کند.
دبیر انجمن خودروسازان با بیان این‌که تولید خودروی جدید نیازمند سرمایه‌گذاری است گفت: طراحی و تولید یک پلتفرم، چند صد میلیارد تومان سرمایه‌گذاری نیاز دارد و شرایط تحریمی هم وضعیت را کمی سخت‌تر کرده اما با این حال خودروسازان کشور ساکت ننشستند و خودروهایی در کلاس پراید با امنیت بهتر تولید کردند که تیبا یکی از آنهاست. ما پراید را فراموش می‌کنیم و شما هم بهتر است همین کار را کنید. اگر سازمان ملی استاندارد بخواهد پراید را کنار بگذارد تیبا جایگزین خواهد شد. البته باید توجه داشت با توجه به استانداردهای اروپایی خودرویی کمتر از 45 میلیون تومان نمی‌توان تولید کرد. این مقام صنفی تاکید کرد: انجمن تولیدکنندگان خودرو مخالف واردات خودرو نیست و حاضریم حتی تعرفه خودرو را نیز از 50 درصد به 25 درصد کاهش دهند.

1364

طراحی اولین مدل خودروی پراید توسط شرکت فورد آمریکا

1365

تولید مدل اولیه پراید در ژاپن با نام مزدا 121 و در آمریکا با نام فورد فستیا

1366

واگذاری خط تولید پراید به خودروسازی کیا موتورز کره جنوبی از سوی شرکت فورد

1368

معرفی پراید به عنوان ناامن‌ترین خودروی تولیدی در آمریکا

1372
ورود و تولید پراید در ایران با نام مدل‌هایی همچون صبا و نسیم
1377
توقف تولید پراید در کره‌جنوبی
1378
انتقال لیسانس و خط تولید کامل پراید به شرکت سایپا از سوی کیاموتورز
1382
انژکتوری شدن موتور پراید در ایران
1387
شروع تولید مدل هاچ‌بک پراید با نام ابتدایی مروارید
(سایپا 111)
1389
فشار بر سایپا برای توقف تولید پراید به دلیل پایین بودن کیفیت
1389
اتمام تولید با پلتفرم پراید و شروع تولید با پلتفرم ایکس 100
1396
وزیر صنعت دولت یازدهم از اتمام تولید پراید در سال 97 خبر داد
1396
سازمان استاندارد از توقف تولید پراید از سال 97 خبر داد
1397
توقف تولید پراید به علت مشکلات خودروسازان در اثر تحریم‌ها منتفی شد
1398
اطلاعیه پلیس مبنی بر توقف شماره‌گذاری پراید از سال 1399

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها