حس سوزندگی پیاز ناشی از ترکیبات گوگردی موجود در آن است که با گرما تا حد زیادی غیر فعال می‌شوند. قرار دادن پیازها در آب نیز می‌تواند این مشکل را تا حد زیادی مرتفع کند. پیازها را پس از جدا کردن لایه رویی به مدت 10 دقیقه در آب قرار دهید. همچنین شما می‌توانید چند قطره آبلیمو یا سرکه نیز به این آب اضافه کنید. برای افزایش اثر آب، چند تکه یخ در آب بیندازید. به این ترتیب پیازهای تردتری خواهید داشت. از این روش همچنین می‌توانید برای تازه کردن پیازهای کهنه و قدیمی نیز استفاده کنید.
کد خبر: ۱۲۲۱۶۵۶

پیازها را با لایه‌ای از نمک بپوشانید. این عمل باعث می‌شود بخشی از رطوبت پیاز همراه ترکیبات ایجاد‌کننده حالت سوزندگی از آن خارج شوند و از طرف دیگر بافت آن بسیار نرم می‌شود. بنابراین زمانی که ایجاد بافت نرم مد نظر شماست بهتر است از این روش استفاده کنید.
یک روش خیلی سریع این است که پیازهای خرد شده را در ظرفی ریخته و روی آن سرکه یا آب با کمی نمک بریزید و آن را به مدت چند ثانیه در ماکروفر قرار دهید. سپس سرکه یا آب را دور بریزید.
نگذارید پیاز، اشک‌تان را در بیاورد
جاری شدن اشک از چشم‌ها در زمان خرد کردن پیاز به‌دلیل آزاد شدن گاز دی‌اکسید گوگرد است و زمانی که پیاز خرد می‌شود به‌دلیل آسیب دیدن بافت پیاز و آزاد شدن این ترکیب، با فعالیت برخی آنزیم‌ها گاز یاد شده تولید و باعث جاری شدن اشک چشم می‌شود. با این راهکارهای ساده می‌توانید آبریزش چشم خود را متوقف کنید.
1. قرار دادن پیاز پوست کنده در فریزر به مدت 15-10 دقیقه: بهترین روش، انجماد پیاز است.
2. خیساندن پیازهای پوست کنده در آب سرد
3. استفاده از چاقوهای بسیار تیز برای خرد کردن پیاز: هر چقدر چاقو کندتر باشد میزان آسیب به بافت پیاز و در نتیجه آزادشدن گاز افزایش می‌یابد.
4. قرار دادن تکه‌ای نان در دهان: بافت اسفنجی نان مقداری از گازهای آزادشده را جذب می‌کند.
5. خرد کردن پیاز داخل آب یا زیر جریان آب گرم
6. سعی کنید خرد کردن پیاز را از قسمت انتهایی آن آغاز نکنید. تحقیقات نشان می‌دهد بیشترین میزان این ترکیبات در قسمت انتهای پیاز تجمع یافته‌اند که با برش‌دادن آن ترکیبات گازی آزاد می‌شوند.

دکتر مریم قادری قهفرخی

متخصص صنایع غذایی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها