jamejamsara
سرا سلامت کد خبر: ۱۲۲۱۵۰۸ ۱۴ مرداد ۱۳۹۸  |  ۲۱:۰۰

با افزایش سفرها در تابستان مراقبت از تغذیه در سفر نکته بسیار مهمی است که برخی افراد از آن غافل‌اند. ننوشیدن آب کافی، زیاده‌روی در مصرف تنقلات، نداشتن تحرک کافی و... و. همگی از نکاتی است که عدم رعایت آن می‌تواند در حین سفر و یا بعد از آن مشکلاتی برای فرد ایجاد کند.

تغذیه مناسب در سفر

به گزارش جام جم آنلاین، برلیانت بزرگمهر - مشاور رئیس انجمن تغذیه ایران در گفتگو با ایسنا گفت: با توجه به اینکه در تابستان گرما هم شدت بیشتری می‌گیرد یکی از مهم‌ترین نکاتی که مردم باید در سفر به آن توجه کنند نوع تغذیه و محل تهیه و طبخ غذایشان است. اگر از آن دسته افرادی هستید که در طول سفر تنها غذاهای رستورانی مصرف می‌کنید، باید نسبت به رستورانی که می‌روید دقت کافی داشته باشید.

وی با اشاره به این که در این فصل با توجه به گرمای هوا، مواد غذایی زودتر فاسد می‌شوند، گفت: از این رو لازم است تا در مصرف خوراکی‌هایی که بیرون از خانه طبخ می‌شوند، دقت کافی را به خرج دهند تا گوشت، مرغ و ماهی که در رستوران میل می‌کنند، فاسد و مانده نباشد.

وی در ادامه متذکر شد: عادت غلطی که بین برخی وجود دارد این است که در سفر، بویژه در طول مسیر مدام باید خوراکی‌های چرب و شور مصرف کنند؛ درحالی که این کار می‌تواند بسیار آسیب زننده باشد. یکی از مواد غذایی مناسب در سفر، میوه است که هم ضرری برای بدن ندارد و هم می‌تواند بخشی از آب بدن را تامین کند.

این مشاور تغذیه و رژیم درمانی درخصوص مصرف آب در سفر افزود: از آنجایی که تعریق افراد در این فصل افزایش می‌یابد، باید با مصرف آب کافی در صدد جبران آب از دست رفته بدن خود باشند. میزان آب مصرفی باتوجه به نوع غذای افراد متفاوت است؛ چرا که با مصرف غذاهای چرب و شور فرد آب بیشتری مصرف می‌کند، اما به طور معمول، نوشیدن حداقل ۶ تا ۸ لیوان آب در روز برای همه افراد لازم است. البته این نکته هم مهم است که مصرف شربت نمی‌تواند جایگزین مصرف آب باشد.

وی مصرف نوشابه را یک عادت غلط دیگر در سفر معرفی کرد و گفت: نوشابه‌ها به علت قند بالایی که دارند، باعث چاقی می‌شوند و از طرفی هیچ گونه ارزش غذایی هم ندارند. از آنجایی که برای گاز دار شدن نوشابه به آن اسید فسفریک اضافه می‌کنند، نسبت کلسیم به فسفر غذا دچار ناهماهنگی شده و در نتیجه جذب کلسیم از روده کاهش پیدا می‌کند.

بزرگمهر ادامه داد: کمبود کلسیم در کودکان می‌تواند منجر به بروز راشیتیسم، در نوجوانان و جوانان نرمی استخوان و در بزرگسالان پوکی استخوان ایجاد کند.

این مشاور تغذیه و رژیم درمانی سفر را فرصت خوبی برای پیاده‌ روی و ورزش‌های سبک معرفی کرد و گفت: پیاده‌ روی می‌تواند در جلوگیری از چاقی نیز موثر باشد.

ارسال نظر
* نظر:
نام:
ایمیل:

یادداشت

بیشتر
کنترل کرونا با تشویق و تنبیه

کنترل کرونا با تشویق و تنبیه

نقش‎ها را باید جدی گرفت. اگر می‎‌خواهیم پروتکل‎های بهداشتی مقابله با بیماری کرونا رعایت شود، آمار ابتلا به بیماری کاهش پیدا کند یا کمک کنیم آمار مرگ و میر کم شود، باید هر کسی نقش خود را درست انجام دهد.

چرا اصلاح الگوی مصرف را جدی نگرفتیم؟

چرا اصلاح الگوی مصرف را جدی نگرفتیم؟

دقیقاً 10سال پیش، رهبر معظم انقلاب با اشراف کامل از شرایط محیطی و محاطی کشور و آگاهی از آینده جامعه، مهم‌ترین مسأله روز اقتصادی را شیوه مصرف آحاد مردم ومسؤولان و راه برون‌رفت از مشکلات پیش‌رو را صرفه‌جویی عمومی و اصلاح الگوی مصرف دانستند و بر این اساس، شعار سال 88 را «حرکت به سمت اصلاح الگوی مصرف» نام نهادند و فرمودند: «من آنچه را که می‌خواهم در این برهه عرض کنم این است که ملت عزیز جداً از اسراف و زیاده‌روی پرهیز کنند. چون وضع جامعه ما از لحاظ مصرف، وضع خوبی ندارد...عادت‌های ما، سنت‌های ما، روش‌های غلطی که از این و آن یاد گرفته‌ایم، ما را سوق داده است به زیاده‌‌روی در مصرف به نحو اسراف. یک نسبتی باید در جامعه میان تولید و مصرف وجود داشته باشد. امروز در کشور ما اینجوری نیست.»

این ۵۰ ثانیه تلخ

این ۵۰ ثانیه تلخ

با ذهن ده دوازده سالگی‌ات نگاه کنی، فکر می‌کنی زنگ تفریح یک مدرسه خورده و بچه‌ها دارند هوریز می‌کنند توی حیاط مدرسه که از بوفه ساندویچ مزخرف کالباس خشک بخرند و نوشابه فانتای تگری و این یک ربع وقت آزاد را خرج شکمشان کنند و بادگلوهای سوزنده را توی کلاس بزنند و بینی‌شان تا مغز سرشان تیر بکشد و بسوزد و کیف کنند.

گفتگو

بیشتر

پیشنهاد سردبیر

بیشتر

پیشخوان

بیشتر