اعلام تعرفه‌های جدید بر واردات کالاهای چینی از سوی آمریکا ، تنش بین واشنگتن و پکن را بیش از پیش کرده است

چین آماده جنگ تجاری با آمریکا

ژانگ جون، سفیر جدید چین در سازمان ملل متحد می‌گوید کشورش آماده جنگ تجاری با آمریکا است، اما تنش‌های تجاری ممکن است به همکاری‌های دو طرف بر سر کره شمالی لطمه بزند. این سخنان بعد از آن بیان می‌شود که دونالد ترامپ به دنبال مذاکرات بی حاصل هیات‌های چینی و آمریکایی هفته گذشته در شانگهای اعلام کرد قصد دارد از ماه آینده بر ۳۰۰میلیارد دلار از کالاهای وارداتی از چین تعرفه ۱۰ درصدی اعمال کند. جنگ تجاری بین این دو ابرقدرت تاکنون خسارت‌های زیادی را بر اقتصاد جهانی وارد کرده است . با این حال هیچ چشم‌اندازی مثبتی در مسیر بهبود این کشمکش دیده نمی‌شود .
کد خبر: ۱۲۲۱۲۷۲

به گزارش فارس، سفیر جدید چین در سازمان ملل متحد جمعه هشدار داد در صورتی که ایالات متحده بخواهد با چین در زمینه تجارت بجنگد، چین هم آماده است با آمریکا در این زمینه بجنگد. ژانگ جون در اظهاراتی که برای یک دیپلمات سازمان ملل غیرمعمول به‌شمار می‌رود، اقدام ترامپ را «اقدامی غیرعقلانی و غیرمسؤولانه» توصیف کرد و از آمریکا خواست به مسیر صحیح بازگردد. او گفت پکن آماده است با آمریکا مقابله به مثل کند. او گفت: «موضع چین بسیار روشن است که اگر آمریکا می‌خواهد صحبت کند، ما هم صحبت می‌کنیم. اگر بخواهد بجنگد، ما هم می‌جنگیم.»ژانگ جون در پاسخ به این سوال که آیا روابط تجاری چین و آمریکا می‌تواند به همکاری‌های دو طرف بر سر کره‌شمالی لطمه وارد کند، گفت: «تصور این دشوار است که شما از یک طرف خواستار همکاری شریکتان باشید و از طرف دیگر به منافع او لطمه وارد کنید.»
تصمیم جدید ترامپ
دونالد ترامپ پنجشنبه اعلام کرد قصد دارد از ماه آینده بر ۳۰۰ میلیارد دلار از کالاهای وارداتی از چین تعرفه ۱۰ درصدی اعمال کند. گفته می‌شود در میان این تعرفه‌های جدید بیش از 44 میلیارد دلار آن برای تلفن‌های همراه هوشمند و نزدیک به 38 میلیارد دلار آن برای لپ تاپ و مابقی برای اسباب بازی و هدایای کریسمس و... در نظر گرفته شده است.
رئیس‌جمهور آمریکا پیشتر بر ۲۵۰ میلیارد دلار کالاهای وارداتی از چین تعرفه ۲۵ درصدی وضع کرده بود. چین نیز در مقابل بر ۱۱۰ میلیارد دلار کالاهای وارداتی از آمریکا تعرفه وضع کرد. خبر اعمال تعرفه تازه بر کالاهای چینی یک روز پس از پایان مذاکرات تجاری دو کشور اعلام می‌شود. دوازدهمین دور مذاکرات تجاری آمریکا و چین روز چهارشنبه در شانگهای چین به پایان رسید. درحالی که کاخ سفید این مذاکرات را سازنده خواند، کارشناسان گفتند این مذاکرات کاملا بی‌حاصل بوده است.
قرار است دور بعدی این مذاکرات
۱۰ شهریور (اول سپتامبر) در واشنگتن از سر گرفته شود. رئیس جمهور آمریکا روز پنجشنبه گفته بود، فکر می‌کنم رئیس‌جمهور شی‌جین‌پینگ خواهان دستیابی به توافق است اما رک و پوست کنده، او به اندازه کافی سریع پیش نمی‌رود. ترامپ معتقد است جنگ تعرفه کنونی در حال لطمه زدن به چین است و تاثیری بر آمریکا ندارد، اما برخی منابع نظری بر عکس این داشته و می‌گویند این جنگ تجاری در نهایت به ضرر آمریکا تمام خواهد شد.
نبرد بی‌پایان
تصمیم ترامپ مبنی بر اعمال تعرفه‌های سنگین 10 درصدی بر واردات کالاهای چینی به آمریکا به منزله آن است که تقریبا کل صادرات چین به آمریکا مورد تعرفه قرار گیرد . با این حال کارشناسان می‌گویند این فشارها پکن را تسلیم نخواهد کرد . در واقع سال‌هاست که چین در برابر آمریکا بخصوص در مسائل تجاری و سیاسی مماشات می‌کند، اما نرمش این کشور در ترامپ تاثیرگذار نبوده و برعکس آمریکا یک جنگ تمام عیار تجاری علیه چین به راه انداخته است. از این‌رو پکن بخواهد یا نخواهد درگیر مناقشه‌ای جدی شده و راهی جز مقابله نخواهد داشت. همین موضوع باعث شد صندوق بین‌المللی پول در گزارش اخیر خود اعلام کند جنگ اقتصادی این دو کشور باعث رکود اقتصادی فزاینده در جهان شده و کشورهای دیگر را هم به خطر انداخته است.کارشناسان می‌گویند رشد آهسته‌تر اقتصادی چین شروع شده و اگر این کشور باز هم در جنگ تعرفه‌ها با آمریکا جلوتر برود باز هم مشمول خسارات بیشتری خواهد شد و البته چین فعلا راه دیگری جز مبارزه ندارد.

بلافاصله بعد از شکست دومین دور مذاکرات آمریکا و چین در شانگهای، دونالد ترامپ اعلام کرد قصد دارد از ماه آینده میلادی بر ۳۰۰ میلیون دلار از کالاهای وارداتی از چین تعرفه ۱۰ درصدی اعمال کند.


گرک آلن از شورای تجارت چین و آمریکا می‌گوید با افزایش تعرفه‌های آمریکا حالا چینی‌ها از میز گفت‌وگوها دورتر خواهند شد و انتظار می‌رود مشکلات و چالش‌های بیشتری برای رسیدن به توافق در پیش باشد. وانگ نیان، کارشناس دانشگاه مردم در پکن هم بر این باور است که مشکلات فقط برای چین نخواهد بود، بلکه کشاورزان آمریکایی نیز با دشواری‌هایی روبه‌رو خواهند شد. وی معتقد است امکان تلافی‌جویی از سوی چین بسیار زیاد است.
آمریکا زیان خواهد دید
نشریه اتریشی اشتاندارد با اشاره به آمارها و داده‌های رسمی از مراودات تجاری آمریکا و چین می‌نویسد افزایش تعرفه‌ها از سوی دولت دونالد ترامپ بیشتر به زیان آمریکا تمام شده است. به گزارش ایرنا، این نشریه روز شنبه با بررسی تحولات جنگ تجاری میان ایالات متحده و چین اعلام کرد محاسبات دونالد ترامپ برای به دست آوردن عواید بیشتر از تجارت با پکن با اعمال تحریم‌ها اشتباه بوده است. بر این اساس شواهد حاکی است که تاکنون سیاست‌های سختگیرانه ترامپ به نتیجه مطلوب نرسیده و داده‌های آماری از بازرگانی دو کشور در ماه‌های اخیر نشان می‌دهد واشنگتن در این رویارویی خسارت بیشتری نسبت به پکن دیده است.
بنابراین گزارش، تراز تجاری چین در مبادلات کالا با آمریکا در ماه ژوئن (تیر) ۳۰ میلیارد دلار مثبت بوده، در حالی که این رقم در ماه قبل از آن (خرداد) ۲۷ میلیارد دلار بوده است. در همین حال روند مبادلات تجاری در نیمه اول سال جاری میلادی تغییر موازنه به سود چین را تأیید می‌کند به طوری که در شش ماهه اول سال گذشته صادرات چین به آمریکا ۱۳۳ میلیارد و ۷۰۰ میلیون دلار بیش از واردات بوده که این میزان در مدت مشابه امسال به ۱۴۴ میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار رسیده است.
تحلیلگران بر این باورند که چین امیدوار است ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری سال آینده آمریکا شکست بخورد و به این ترتیب مناقشه و جنگ تجاری که او از زمان ورود به کاخ سفید آغاز کرده خاتمه یابد. این درحالی است که دونالد ترامپ هم گفته است پکن نباید منتظر انتخابات آینده آمریکا باشد. روسای جمهور دو کشور، ماه گذشته در حاشیه اجلاس سران گروه 20 در ژاپن به توافق رسیدند که مذاکرات را بار دیگر از سربگیرند. ترامپ همچنین در آن نشست قول داد تعرفه جدید بر کالاهای چینی تا مشخص شدن نتیجه مذاکرات جدید اعمال نکند. از آغاز مذاکرات تجاری چین و آمریکا از فوریه ۲۰۱۸ (بهمن ۹۶) به این‌سو، دو کشور در ۱۱ نشست دوجانبه در مورد اکثر مسائل مورد اختلاف به توافق رسیدند، اما مذاکرات بارها به‌خاطر عهدشکنی آمریکا دچار فراز و نشیب شده است.

علی باقری

بین‌الملل

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها