هوای خنک کردکوی را در گرمای تابستان دریابید

بهشتی‌ترین کوی شمال

به اینجا هم می‌گویند بهشت، بهشت گرگان و ما ایرانی‌ها چه خوشبختیم که این همه بهشت زمینی داریم. بهشت‌هایی که هر کدام در فصل یا فصولی از سرزمین چهار فصل‌مان می‌شوند جایی برای عمیق‌تر نفس کشیدن. حالا این تابستان را هم برویم بهشت گرگان، کردکوی را می‌گویم. خیلی از این شهر فاصله ندارد و همین که نیم ساعتی از گرگان رانندگی کنید، می‌رسید به کردکوی. هم سرسبز و دلگشاست و هم دیدنی بسیار دارد.
کد خبر: ۱۲۲۰۸۰۹

چرا برویم؟
تابستان است و همین یک دلیل برای لذت رفتن به کردکوی کافی است. آب و هوای معتدل حتی در تابستان‌ها، جنگل‌های انبوه، به طوری که تا ارتفاع ۲۴۰۰ متری را جنگل پوشانده، زمین‌های زراعتی و چمنزارها و جاهای دیدنی زیادی مثل رودها و آبشارها، این شهرستان را در زمره جاهایی قرار می‌دهد که باید به آن سفر کرد.
آب و هوای این شهرستان به دلیل نزدیکی به دریای خزر بیشتر وقت‌ها معتدل است، به طوری که در تیر هم که گرم‌ترین ماه سال است، دمای هوا ۲۶ درجه است.

کردهای مازنی زبان
نادرشاه افشار موقع گذر از اورامانات طوایف کرد منطقه را که تیراندازانی ماهر بودند و باروت هم خوب می‌ساختند برای تجهیز سپاهش و مقابله با حمله ترکمن‌ها که مدام به مازندران و استرآباد حمله می‌کردند، به نزدیکی استرآباد و جایی که این روزها اسمش کردکوی است، فرستاد. به مرور زمان مهاجرانی از سیستان، مشهد و کرمانشاه هم به این محل کوچ کردند. اما ساکنان این منطقه نه زبان‌شان کردی است، نه فرهنگ‌شان و به زبان مازندرانی حرف می‌زنند.
کجاها برویم؟
دیدنی‌های کردکوی شامل اماکن مذهبی، جاذبه‌های طبیعی و آثار باستانی متعددی است. از اماکن مذهبی آن می‌توان زیارتگاه معصوم‌زاده سبز پوش در حدود بالاجاده، امامزاده مجید در شهر کردکوی، امامزاده طاهر و ابراهیم در روستای النگ، امامزاده چهارکوه و امامزاده محمد در محله بالابلوک را نام برد. از آثار باستانی این شهر هم می‌توان میل‌رادکان، جاده شاه عباسی، دیوار و شهر تمیشه را نام برد. از جاذبه‌های طبیعی کردکوی هم می‌توان به روستای ییلاقی یزدان محله، منطقه حفاظت شده جهان‌نما، دهکده ییلاقی درازنو، پارک جنگلی کردکوی و آبشار دوآب (دِاُو) اشاره کرد. در ادامه به تعدادی از این جاذبه‌ها بیشتر می‌پردازیم:
آبشار شادان: نزدیک‌ترین جایی که در کردکوی می‌شود رفت، آبشار شادان یا هفت طبقه است و برای این به هفت طبقه شهره است که سنگ‌هایش در هفت طبقه دچار شکستگی‌ شده‌اند. شادان آبشاری ۴۰ متری است که تا همین چند سال پیش کمتر کسی آن را می‌شناخت تا این‌که توسط گروهی از طبیعت‌گردان کشف شد. برای رفتن به آبشار معمولا از مسیر داو (دو آب) که محل تلاقی دو رودخانه است، حرکت می‌کنند. مسیر سمت راست به یال درازنو منتهی می‌شود و مسیر سمت چپ به آبشار هفت طبقه. بعد از دو ساعت پیاده‌روی در شیبی ملایم به پای آبشار می‌رسید. در اینجا دو آبشار وجود دارد که آبشار جنوبی کوچک‌تر و خروشان‌تر است. برای رسیدن به آبشار حدود یک ساعت پیاده‌روی لازم است.
آبشار دو آب: راه رسیدن به آبشار شادان سخت است و همه نمی‌توانند به آن بروند مگر این‌که خیلی حرفه‌ای باشند، اما انتخاب دیگری برای همه هست: آبشار دو آب. این آبشار در پنج کیلومتری جنوب این شهرستان قرار گرفته. چرا اسمش دو آب است؟ چون در این منطقه دو رودخانه جریان دارد که از ارتفاعات البرز سرچشمه می‌گیرند و در منطقه داو به هم می‌رسند و آبشار دو آب را به وجود می‌آورند.
پارک جنگلی امام رضا: در چهار کیلومتری جنوب شهرستان و در مسیر جاده کردکوی به درازنو پارک جنگلی کردکوی واقع شده است. از آنجا که این پارک در کنار جاده تهران ـ‌ مشهد است و مسیر بندر ترکمن هم از آن می‌گذرد، یکی از جاذبه‌های محبوب این شهرستان است. ضمن این‌که رودخانه دائمی پلنگ‌پا هم در آن جاری است.
گنبد رادکان: میل راکان مهم‌ترین و اصلی‌ترین جاذبه گردشگری کردکوی است به طوری که یک‌جورهایی نماد این شهرستان هم محسوب می‌شود. گنبد رادکان در ۴۲ کیلومتری جنوب کردکوی و ۵۴ کیلومتری جنوب غربی گرگان واقع است. این گنبد را که از دوردست‌ها هم می‌توان دید، برای راهنمایی مسافران ساخته شده است. گنبدی که مقبره ابوجعفر محمدبن وندربن باوندی یکی از اسپهبدان آل‌باوند طبرستان است و در زیر آن کتیبه‌‌ای است که تاریخ ساختش به ۴۰۷ قمری می‌رسد.
روستای ییلاقی درازنو: در ۳۵ کیلومتری جنوب شرقی شهرستان، روستای ییلاقی درازنو قرار گرفته که به دلیل درخت‌های پهن‌برگ و سوزنی‌برگ، هوای معتدل و مهی که بیشتر اوقات ارتفاعاتش را پوشانده، در سال‌های گذشته طبیعت‌گردان زیادی را به خود دیده. هزار منزل، که مدفن دو امامزاده‌ است، دو غار گنج‌خانه و انبار حسن‌خان و چشمه رزو که می‌گویند آبش خاصیت درمانی برای درد مفاصل و کلیه دارد، از جاهای دیدنی ییلاق درازنوست.
دهکده جهان‌نما: جهان‌نما یکی از دیدنی‌ترین جاهای ایران است. وجود خانه‌های ییلاقی با سقف‌های شیروانی رنگارنگ که در دل دشتی وسیع با هوایی که آدم را سرحال می‌آورد و مهی که بیشتر وقت‌ها این ناحیه را پوشانده، تصاویر دیدنی و ماندگار جهان‌نماست. یکی از جاذبه‌های این منطقه، کلبه مش صفر است که بعد از پیاده‌روی طولانی در دل جنگل می‌تواند حسابی خستگی‌ات را از تن بیرون کند. خوردن نیمرو و املت قارچ یا چای دبش وسط جنگل حال آدم را سر جا می‌آورد. جهان‌نما خرس قهوه‌ای، روباه، شوکا، خوک وحشی و گربه جنگلی دارد و مامن پرنده‌هایی مثل عقاب، شاهین، فاخته، بلدرچین و قراقاول است و علاوه بر اینها دره‌های پرگل و آبشارهای پرآب دارد.
برای رفتن به جهان‌نما باید از کردکوی به سمت ارتفاعات درازنو و بعد از آن روستای رادکان بروید. بعد از روستاهای چمن ساور و حاجی‌آباد، به یک‌دوراهی می‌رسید که باید وارد جاده سمت چپ شوید. از کردکوی تا مقصد ۷۰کیلومتر راه در پیش دارید که ۳۰ کیلومترش خاکی ا‌ست.
آبشار روستای سرکلاته در هفت کیلومتری کردکوی و حواشی رودخانه اردکان در ۳۵ کیلومتری این شهرستان، از دیگر جاذبه‌های اینجاست.

زینب مرتضایی‌فرد
روزنامه‌نگار

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها