با فرارسیدن فصل گرم سال بیماران گرمازده سهم مشخصی از مراجعان مراکز اورژانس بیمارستانی را به خود اختصاص می‌دهند، این افراد اکثرا سالخوردگان و در مواردی کودکان یا حتی جوانان ورزشکار هستند.
کد خبر: ۱۲۲۰۱۳۷

معمولا شرح حال این بیماران، فعالیت بیش از حد معمول در هوای گرم و فضای بیرون از ساختمان است در مواردی که دمای بدن بیماربه بالای 40 درجه سانتی‌گراد برسد یک اورژانس واقعی محسوب شده و حتی خطر مرگ بیمار را به همراه دارد.عواملی نیز وجود دارد که بیمار را مستعد این وضعیت بحرانی می‌کنند بیماری‌هایی نظیر دیابت، نارسایی قلبی، نارسایی کلیوی، استفاده از داروهایی نظیر مصرف آنتی‌هیستامین‌ها، داروهای ادرارآور، داروهای اعصاب و روان و مصرف بالای کافئین یا سوءمصرف الکل.
در موارد شدید گرمازدگی بیماران دچار تهوع و استفراغ، تنفس‌های تند وکاهش سطح هشیاری می‌شوند و حتی ممکن است بیمار تشنج کند. برخلاف موارد خفیف‌تر که بیمار تعریق فراوان دارد و سطح پوست وی مرطوب است در موارد شدید پوست بیمار خشک و داغ است .
در صورتی که با چنین بیماری مواجه شدید بهتر است در اولین فرصت با مرکز اورژانس 115 تماس بگیرید و سپس تا رسیدن اورژانس بر بالین بیمار برای خنک کردن وی این اقدامات را انجام دهید:
1- بیمار را از محل گرما و تابش آفتاب به سایه و خنک‌ترین محل نزدیک انتقال دهید.
2- لباس‌های بیمار را تا حد امکان کم کنید. در صورتی که وسیله‌ای نظیر پنکه در اختیار دارید جریان هوا را بر سطح بدن بیمار برقرار کنید.
3- با یک اسفنج خیس سطح بدن بیمار را مرطوب کنید.
برای پیشگیری از وقوع گرمازدگی باید تا حد امکان دور از تابش مستقیم خورشید فعالیت داشت و لباس مناسب فصل استفاده کرد. همچنین استفاده از نقاب‌هایی که از تابش خورشید به سطح پوست صورت جلوگیری می‌کنند، استفاده از کرم‌های ضد آفتاب با SPF بالای 30 و نیز مصرف مایعات به‌میزان کافی در کاهش خطر گرمازدگی موثر است. در افراد ورزشکار که در محیط باز فعالیت بدنی دارند استفاده از مایعات حاوی الکترولیت که به‌عنوان نوشیدنی‌های مناسب ورزشکاران شناخته می‌شوند در پیشگیری از عوارض گرمازدگی نظیر درد ساق پا حین فعالیت کمک‌کننده است. و در آخر نکته مهمی را باید در مورد کودکان یادآور شوم و آن این‌که نگهداری کودکان در خودرو با در‌های بسته، برای انجام خرید و... علت مهم گرمازدگی کودکان محسوب می‌شود و حتما باید از این‌کار اجتناب کنید.

دکتر سید میثم یکه‌سادات

متخصص طب اورژانس

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها