ماجرای بده و بستان هالیوود و شبکه‌های تلویزیونی همچنان ادامه دارد؛ این‌بار نوبت فیلم جدید تارانتینو است

اتوبان دو طرفه

هالیوودی‌ها به‌خوبی قدر ضرب‌المثل گهی پشت به زین و گهی زین به پشت را می‌دانند! با کمک همین ضرب‌المثل است که آنها اتوبانی دو طرفه را راه‌اندازی کرده و به همکاران‌شان در رسانه تلویزیون نان قرض می‌دهند. صد البته تلویزیونی‌ها هم هر چند وقت یک‌بار، به همکاران سینمایی‌شان نان قرض می‌دهند. در حالی که صنعت سینما مدت‌هاست با بهره‌گیری از داستان‌های موفق برخی مجموعه‌های تلویزیونی نسخه‌های سینمایی آنها را تولید می‌کند، تلویزیون هم مشابه همین کار را انجام می‌دهد. این کار که مدتی است به صورت مد درآمده، شامل تولید مجموعه‌هایی تلویزیونی براساس داستان فیلم‌های موفق سینمایی است. از ظواهر امر چنین برمی‌آید که این شیوه کار دارد گسترش می‌یابد و تماشاگران به‌زودی شاهد خلق یک نوع و گونه تازه در بین گونه‌های دیگر سینمایی خواهند بود. در زمانه‌ای که دنباله‌سازی‌ها و بازسازی‌ها رونق زیادی در بین اهالی سینما دارد، تلویزیونی کردن فیلم‌های سینمایی هم دارد جای خودش را بین مردم و اهالی سینما باز می‌کند.
کد خبر: ۱۲۲۰۰۴۱

به نوشته نشریه هالیوود ریپورتر، کوئنتین تارانتینو که همین 2روز قبل یعنی جمعه«روزی روزگاری در هالیوود» را روانه پرده سینماهای جهان کرد، به دنبال تلویزیونی کردن این فیلم است. او در کمال تعجب منتقدان و اهالی سینما، اعلام کرد مدتی قبل کار نگارش فیلمنامه این مجموعه را هم انجام داده است. فیلمنامه‌ای که او در این رابطه نوشته، اسپین آفی بر داستان فیلم است. به این ترتیب، ماجراهای مجموعه تلویزیونی نه دنباله‌ای بر داستان نسخه سینمایی است و نه ماجراهایش را به دورانی قبل از شروع داستان این نسخه می‌برد. اما پرسشی که مطرح می‌شود این است که مجموعه تلویزیونی روزی روزگاری در هالیوود، چه داستانی را برای تماشاگرانش تعریف خواهد کرد؟
مکان مناسبی به نام هالیوود
به گفته تارانتینو: «داستان نسخه سینمایی جای زیادی برای کار دارد و می‌توان از آن اسپین آف‌های زیادی خلق کرد. هالیوود همیشه مکان مناسبی برای تعریف داستان‌های مختلف و متفاوت بوده است؛ اما داستان مجموعه تلویزیونی، کمی ماجراهایش را محدود کرده و فقط به ماجراهای یکی از شخصیت‌های محوری داستان نسخه سینمایی می‌پردازد. منظورم شخصیت ریک دالتون/ جیک کاهیل است. او از جمله کسانی است که به راحتی می‌تواند تبدیل به شخصیت اصلی یک فیلم یا مجموعه مستقل شود. فیلمنامه‌ای که نوشته‌ام، داستان زندگی و فعالیت‌های او را دنبال می‌کند و تماشاچی همراه او نگاه دیگری به هالیوود و هالیوود‌نشینان خواهد داشت.»
ریک دالتون با بازی لئوناردو دی کاپریو در نسخه سینمایی، یکی از بازیگران قدیمی هالیوود است که حالا بیکار شده و در همسایگی شارون تیت زندگی می‌کند. این شخصیت خیالی زمانی که جسد تیت در عمارت مسکونی‌اش پیدا می‌شود، تبدیل به یکی از چهره‌های اصلی داستان روزی روزگاری در هالیوود می‌شود. دالتون دوستی نزدیکی با شخصیت کلیف بوث دارد. براد پیت در فیلم سینمایی این نقش را به عهده داشت. این دو به‌دنبال آن هستند که بازگشت شکوهمند تازه‌ای در هالیوود داشته باشند و تصور می‌کنند به کمک ماجرای قتل فجیع شارون تیت، می‌توانند دوباره نام خودشان را در سطح وسیعی مطرح کنند.
جواب دی‌کاپریو
اما آیا دی کاپریو قبول می‌کند در مجموعه تلویزیونی بازی کند؟ تارانتینو در این ارتباط چنین می‌گوید: «البته خود من هم امیدوارم او بازی در مجموعه را قبول کند و یک‌بار دیگر در قالب شخصیت دالتون قرار گیرد. هنوز در این رابطه با او صحبت جدی نکرده‌ام. اما اگر او بخواهد این نقش را به‌عهده بگیرد، خیلی خوب می‌شود و می‌توان کار بزرگی ارائه کرد. مجموعه با حضور او، تبدیل به کاری خاص و ویژه خواهد شد.»
نام مجموعه تلویزیونی تارانتینو «شکارچی قانون» است و حداقل در چهار اپیزود تهیه خواهد شد. فیلمساز قصد دارد کارگردانی تمام قسمت‌های مجموعه را خودش انجام دهد. در عین حال، او علاقه‌ای ندارد از این کار با عنوان یک مینی‌‌سریال اسم ببرد و نام مجموعه را برای آن ترجیح می‌دهد. هر قسمت مجموعه حدود نیم ساعت خواهد بود. تارانتینو مصرانه روی این نکته تاکید می‌کند که مطمئنا شبکه اینترنتی نتفلیکس (که این روزها بخش اعظم تولیدات سینمایی و تلویزیونی با سرمایه آن تولید می‌شود) تهیه‌کننده مجموعه‌اش نخواهد بود! در همین حال، او تاکید دارد که مجموعه را با فرمت سینمایی کار خواهد کرد.
جک ریچر هم می‌آید
اکشن دلهره‌آور «جک ریچر» هم قرار است یک مجموعه تلویزیونی شود. بعد از تولید دو قسمت از نسخه سینمایی در سال‌های 2012 و 2016، تهیه‌کنندگانش تصمیم گرفتند ماجراجویی‌های جک ریچر را راهی قاب کوچک کنند. تام کروز که در نسخه سینمایی نقش شخصیت ریچر را بازی کرد، با مجموعه آن همکاری ندارد. شبکه آمازون، تهیه‌کننده نسخه تلویزیونی خواهد بود و کریستوفر مک کواری، کارگردان نسخه سینمایی یکی از تهیه‌کنندگانش است. به‌این ترتیب، جک ریچر دیگر روی پرده سینما را به خود نخواهد دید.
یک «جک» دیگر!
ماجراجویی‌های جک رایان که روی پرده سینما توسط بازیگرانی چون بن افلک، کریس پاین و هریسون فورد بازی شد، در صفحه کوچک تلویزیون پی گرفته شد. جان کراسینسکی که با «مکانی ساکت» مورد توجه منتقدان و تماشاگران قرار گرفت، نقش این مامور بزن بهادر ضد‌جاسوسی را در نسخه تلویزیونی بازی کرده است. «جک رایان تام کلنسی» در یک فصل هشت اپیزودی تهیه و پخش شد. قرار است فصل دوم مجموعه هم وارد مرحله تولید شود.
چه خبر از فارگو
شاید برادران کوئن علاقه‌ای به تبدیل شدن درام جنایتکارانه معروف خود «فارگو» به یک مجموعه تلویزیونی نداشتند، اما شبکه تلویزیونی اف ایکس آنها را مجاب کرد با این نسخه همکاری کنند. ایتن و جوئل هیچ یک از اپیزودهای مجموعه را کارگردانی نکردند، اما به عنوان مدیر تولید با سه فصل آن همکاری داشتند. بازیگران مشهوری چون بیلی باب تورنتن، ایوان مک‌گرگور، کریستین دانست و پاتریک ویلسن در 30اپیزود این سه فصل ایفای نقش کردند. فصل چهارم برای اواخر سال جاری میلادی با بازی کریس راک جلوی دوربین می‌رود.

کیکاووس زیاری

سینمای جهان

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها