برنامه چرخانه با محوریت کارآفرینی برای بانوان از شبکه رادیویی فرهنگ پخش می‌شود

چرخاندن زنانه چرخ خانه!

رادیو از پرمخاطب‌ترین و سهل‌الوصول‌ترین رسانه‌هایی است که برای قشر قابل‌توجهی از افراد جامعه جایگاه ویژه‌ای دارد. یکی از ویژگی‌های مهم این رسانه علاوه بر سهل‌الوصول بودن، توانمندی این رسانه در آموزش و گاهی کلاسی برای کسب درآمد است. کلاس‌های آموزشی رایگان با قابلیت دسترسی آسان می‌تواند همه اقشار را باخود همراه کند. یکی از برنامه‌هایی که در این حوزه از رادیو فرهنگ در حال پخش است برنامه «چرخانه» است که اتفاقا مخاطبان بسیاری نیز پیدا کرده است. به همین دلیل در یکی از روزها ی مرداد مهمان استودیوی شماره 17 ساختمان شهدای رادیو می‌شویم که برنامه چرخانه در این استودیو ضبط می‌شود. برنامه چرخانه روزهای چهارشنبه ساعت 8 و 30 دقیقه به مدت نیم ساعت با بخش‌های مستند گزارشی، داستان، اشتغال و فضای مجازی و زنان در تاریخ ایران به نویسندگی و تهیه‌کنندگی مریم یوسفی‌پور و گویندگی فریناز ثریا به همت گروه فرهنگ و جامعه رادیو فرهنگ روی موج اف‌‌ام ردیف106مگاهرتز پخش می‌شود.
کد خبر: ۱۲۱۹۷۴۳

استفاده بهینه از نیروی مستعد
مریم یوسفی‌پور درباره چگونگی پردازش موضوع با دیگر عوامل برنامه گفت‌وگو می‌کند که وارد بحث آنها شده و از او به عنوان نویسنده و تهیه‌کننده این برنامه درخصوص اهداف و ضرورت چرخانه می‌پرسم و به جام‌جم می‌گوید: چرخانه به دنبال فعال کردن نیروهای مستعدی است که در خانه می‌توانند چرخ اقتصاد را به حرکت دربیاورند، ولی نمی‌دانند چگونه باید عمل کنند و در اصل مخاطب هدف ما بانوان هستند که قشر بزرگی از جمعیت را تشکیل می‌دهند. در این بین با توجه به هدفی که داشتیم، همیشه بانوانی را انتخاب کردیم که خلاقیت داشته باشند، بتوانند فضای فکری‌شان را باز بگذارند و پذیرای چالش‌ها باشند.
یوسفی‌پور می‌افزاید: چرخانه، فرمان چرخ معیشت خانواده را به دست بانوانی می‌دهد که به هر دلیلی سرپرست خانوار شده‌اند و باید در این اوضاع اقتصادی به بهترین شکل ممکن معیشت خانواده را مدیریت کنند و گاهی این بانوان هیچ آموزشی ندیده و بدون پیش‌زمینه ذهنی سکاندار کشتی به گل نشسته اقتصاد در خانواده‌ای هستند که با هیچ درآمدی روبه‌رو نیستند و خود باید درآمدزایی کنند و عملا هیچ حرفه‌ای نیاموخته‌اند یا نمی‌دانند چطور ایده‌های خود را عملی کنند.
وی درخصوص ضرورت تولید و پخش چرخانه در رادیو فرهنگ می‌گوید: چرخانه یک برنامه خاص برای کارآفرینی بانوان است و زمانی که از کارآفرینی صحبت می‌کنیم بحث اقتصاد در آن مطرح می‌شود، به این معنا که بانوان در اقتصاد خانواده، جامعه و توسعه اقتصادی نقش داشته باشند. البته نمی‌خواهیم منکر نقش ارزنده خانم‌ها در خانواده به عنوان یک مادر و همچنین به عنوان خانمی که نقش مدیریت اقتصادی خانواده را بر عهده دارد شویم اما جدای از این نوع ارتباط غیرمستقیم ورود بانوان در اقتصاد می‌خواهیم آنها بتوانند مستقیم نیز در گردش چرخ اقتصادی ایفای نقش کنند.
مستندی برای الگودهی به زنان
نویسنده و تهیه‌کننده برنامه چرخانه با اشاره به بخش‌هایی که این برنامه دارد عنوان می‌کند: این برنامه بیشتر مستندی از زندگی زنانی است که تلاش می‌کنند با تکیه به توانمندی‌های خود چرخ اقتصاد خانه را بچرخانند و در مسیر تلاش خود در اقتصاد جامعه نیز موثر باشند. یوسفی‌پور به اهمیت الگودهی به زنان برای فعالیت‌های خوداشتغالی اشاره و تاکید می‌کند: بسیاری از بانوان در نقش مادری و همسری امکان حضور در فعالیت‌های خارج از منزل را ندارند. برهمین اساس در چرخانه به این بخش هم توجه شده و با گنجاندن بخش اشتغال در فضای مجازی سعی کردیم به این قشر از جامعه هم توجه داشته باشیم تا بدون نیاز در بیرون از خانه در کنار فرزندان و ضمن رسیدگی به امور منزل درآمدزایی هم داشته باشند.
چرخانه الگوی اشتغال می‌دهد
در ادامه سراغ محبوبه مظاهری، مربی و مشاور شغلی که در این برنامه به عنوان کارشناس حضور دارد، می‌روم. وی نیز به موضوع اهمیت اشتغال زنان به عنوان یارکمکی در خانه اشاره می‌کند و می‌گوید: با توجه به این‌که مخاطب خاص چرخانه بانوان هستند به موضوعات درآمدزایی در خانه؛ کارآفرینی و خوداشتغالی و چگونگی گسترش مشاغل خانگی در عین الگودهی به شنوندگان می‌پردازیم و امیدواریم بانوان بتوانند در مشاغلی که سختی کار کمتری دارند مشغول شده و بخشی از اقتصاد منزل را تامین کنند.
وی ادامه می‌دهد: در این بخش تلاش می‌کنیم مهارت خانگی تبدیل ایده‌ها به فعل را آموزش دهیم و نگاه درآمدزا را تبدیل به کاردرآمدزا کنیم.
مظاهری می‌گوید: بانوان قشر بزرگی از نیروی انسانی هستند که سرمایه وجودی خودشان در کنار دانش می‌تواند چرخ سنگین اقتصاد را به حرکت وادارد و بهره از این سرمایه بزرگ انسانی با آگاهی‌بخشی و نیاز سنجی امکان پذیر است.
با یک کلیک درآمدزایی کنید
آن سوی شیشه، الهام رمضانی متخصص فناوری اطلاعات و مشاغل اینترنتی مشغول یادداشت برداری و سرک کشیدن در فضای مجازی است که به سراغش می‌رویم. وی نیز به گوشی هوشمند روی میز اشاره می‌کند و می‌گوید: هرچند تقریبا حضور من در این برنامه به پایان رسیده و تاکنون تجربیات خود را به شنوندگان منتقل کرده ام ولی باید بگویم که چرخانه به دنبال این است که به شنوندگان خود یاد بدهد چگونه از این ابزار که گاه برای سرگرمی و گاه ارتباط استفاده می‌شود به عنوان یک ابزار درآمدزا بنگرند و با بهره‌گیری از آن کسب درآمد کنند.
وی تاکید می‌کند: چرخانه برنامه‌ای است که به زنان یاد می‌دهد تا با حداقل امکانات و حداقل آموزش در فضای مجازی با یک کلیک ساده درآمدزایی کنند.

راحله آجودانی

رسانه

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها