دانشمندان راز این عکس را برملا کرده‌اند

33 سالگی عکس انسان مریخی!

ماشین‌ها فقط در زمین نیستند. ما تا به امروز ماشین‌های سرنشین‌دار و بدون سرنشین زیادی را راهی دوردست‌های فضا کرده‌ایم. مریخ‌نوردها و مدارگردهایی که به دور سیاره سرخ می‌چرخند از جمله این ماشین‌ها هستند که گاهی دستاوردهایشان برای ما در زمین خبرساز می‌شود.
کد خبر: ۱۲۱۹۶۲۰

مثل همین عکس معروف چهره انسان در مریخ که مدارگرد وایکینگ-1 در سوم مرداد 1355 از تپه‌ای در مریخ گرفت. همان زمان و همین‌طور تا حدود یک دهه بعد بسیاری این عکس را شاهدی بر وجود تمدنی فرازمینی در مریخ می‌دانستند که ساختاری با این شکل عجیب‌و‌غریب و شبیه صورت انسان را در سیاره سرخ ایجاد کرده‌اند. شکاکان معتقد بودند ناسا و دولت ایالات متحده با مریخی‌ها در تماس است و اتفاقی این تصویر لو رفته است!
اما بعدها وقتی مدارگرد شناسایی مریخ (MRO) با دوربین معروف هایرایز (HiRISE) در 16 فروردین 1386 مجددا از فراز همان تپه تصویربرداری کرد. چیزی جز تپه‌ای معمولی ثبت نشد و معلوم شد آن تصویر رازآمیز چیزی نبوده جز بازی سایه‌ها روی مریخ و درست در لحظه‌ای گرفته شده که خورشید در موقعیتی تصادفی در آسمان مریخ آن حالت عجیب را در سیمای آن تپه ایجاد کرده بود.
دانشمندان می‌گویند علت این که ما آن تپه را به شکل چهره انسان در عکس دیده‌ایم برآمده از پدیده‌ای روان‌شناختی به نام پاریدولیا (Pareidolia) است که در جریان آن آدمی می‌تواند در مناظری که می‌بیند یا در میان صداهایی که می‌شنود موارد معناداری را شناسایی کند. این همان ویژگی روان‌شناختی است که باعث می‌شود بتوانیم در میان ابرها چهره کسی یا شکل چیزی را تشخیص دهیم. جالب است بدانید مدارگرد شناسایی مریخ از 19 اسفند 1384 در مدار مریخ در حال گردش است و اگر مایل باشید به گنجینه 61هزار و 554 عکس گرفته شده با این ماشین رباتیک بسیار پیچیده دسترسی داشته باشید، می‌توانید سری به این وبگاه بزنید:www.uahirise.org/catalog

کاظم کوکرم

دبیر گروه دانش


newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها