یک نام خانوادگی در فهرست دریافت‌کنندگان یارانه کاغذ، مورد توجه قرار گرفته چون در مقابل نام 16 نشریه تکرار شده است

داستان یک خانواده کاغذی

اوضاع نشر کتاب و مطبوعه خراب است، اما نه برای همه. آنهایی که درست وسط میدان ایستاده‌اند و دارند کتاب و نشریه چاپ می‌کنند و می‌دهند دست خلق‌ا... روزگار سختی دارند اما هستند ناشران و صاحب امتیازهایی که خوب می‌توانند از هر خلأیی چه در حساب و کتاب‌ها، چه در قانون یا هر جای دیگری بهره بگیرند و از یک بازار گل‌آلود، ماهی‌های بزرگ و درشت صید کنند. نمونه‌اش تاجرانی که ارز دولتی می‌گیرند، کاغذ وارد می‌کنند و به قیمت آزاد می‌فروشند یا حتی ناشرانی که حواله کاغذشان را به قیمت آزاد می‌فروشند. درباره این گروه دوم محمدصادق علیزاده همین سه‌شنبه گذشته گزارش جمعی نوشت و طی یک کارآگاه‌بازی پرده از خرید و فروش‌های کوچه پس‌کوچه‌های ظهیر‌الاسلام برداشت. دسته دیگری از این ماهیگیرها ، کسانی هستند که مجوز انواع مطبوعه را گرفته‌اند و بدون این‌که منتشرشان کنند، یارانه کاغذ به جیب می‌زنند. برای دور زدن شورای نظارت بر مطبوعات هم راهکارهایی پیدا کرده‌اند؛ ارائه پی‌دی‌اف صفحات یا همان نسخه‌های صفحه‌آرایی شده رنگ چاپ به خود ندیده، شریف‌ترین راهکار ممکن این مورد اخیر است. فعالان رسانه‌ای هفته گذشته فهرستی منتشر کرده‌اند از تعدادی نشریه که در شش ماهه دوم سال 97 و به‌عنوان علی‌الحساب سال جاری در مجموع بیش از چهار میلیارد ریال یارانه کاغذ برای آنها صادر شده و تمامی آنها متعلق به افرادی است با نام خانوادگی سعیدی‌پور. یارانه‌ای که در قالب کاغذ ارائه شده و اگر در بازار آزاد فروخته شده باشد می‌تواند تا 5/1 میلیارد تومان سود به بار بیاورد. حالا سؤال این است که آیا سعیدی‌پور یکی از آن ماهیگیرهاست که از بد حادثه، خودش به تور افتاده یا جزو دسته اول است که خود را وقف فرهنگ جامعه کرده و همه ظرفیتش را گذاشته پای مطبوعات؟!
کد خبر: ۱۲۱۹۶۰۸

سعیدی‌پورها را بشناسید

در فهرست منتشر‌شده از نشریاتی که یارانه کاغذ دریافت کرده‌اند، نام 16 نشریه وجود دارد که صاحب امتیازشان، کسانی با نام خانوادگی سعیدی‌پور است؛ سعید، رضا، حسین، سپیده و ریحانه سعیدی‌پور. خانواده سعیدی‌پور هر کدام دست کم مجوز یک نشریه در اختیارشان است. سعید سعیدی‌پور مجوز هفت نشریه دارد، رضا سعیدی‌پور مجوز پنج نشریه، سپیده و حسین سعیدی‌پور هر کدام دو نشریه و ریحانه سعیدی‌پور یک نشریه.
اجازه بدهید به نام برخی از این نشریات اشاره کنیم: برداشت، تغییر، خانه جدول، زندگی زیبا، سمبل و طرح برتر. این فهرست نشریاتی است که سعید خانواده سعیدی‌پور صاحب امتیاز آنهاست.
رضا سعیدی‌پور عضو دیگر این خانواده صاحب‌امتیاز نشریات جدول متفاوت، راه پویا، غریو، عصر کن‌دو و هوشمند است.
هر چقدر اسامی این نشریات برای اهالی فرهنگ و هنر ناآشناست، در عوض نام سعیدی‌پور را دوستان مطبوعاتی و به‌خصوص سینمایی خوب می‌شناسند. یکی از اعضای خانواده سعیدی‌پور یعنی رضا سعیدی‌پور سال‌هاست که در عرصه فرهنگ و هنر فعالیت می‌کند. زمانی مدیر پردیس سینمایی آزادی بوده و حالا مدیر پردیس سینمایی ایران‌مال است.

ما چه کردیم؟

طبیعی است صحت و سقم اطلاعات برای هر رسانه معتبری، از هر چیز دیگر مهم‌تر است. بنابراین لازم بود در درجه اول مطمئن می‌شدیم سعیدی‌پورهایی که نامشان در فهرست دریافت یارانه کاغذ آمده، به‌راستی با هم نسبت خانوادگی دارند و در ادامه یکی از اعضای این خانواده را یافته و صحبت‌های او را بشنویم که یک طرفه به میدان نرفته باشیم.
رضا سعیدی‌پور که به واسطه مدیریت در عرصه سینما، در دسترس‌تر از دیگران بود، در گام اول درباره این‌که آیا پنج نشریه ذکر شده در این فهرست متعلق به اوست، سؤال پرسیدیم و بعد درباره این‌که آیا سعیدی‌پورهای این فهرست با هم نسبتی دارند یا خیر. جواب‌هایی که دریافت کردیم به این ترتیب بود:
شما اصلا این فهرست را دیده‌اید؟ اگر دیده‌اید چرا از من سؤال می‌پرسید؟ بروید از اداره کل مطبوعات وزارت ارشاد سؤال کنید. کشور، قانون مطبوعات دارد و اگر تخلفی صورت گرفته باشد به آن رسیدگی خواهند کرد.
طبق قانون هر شخص حقیقی که بخواهد، می‌تواند درخواست مجوز نشریه بدهد و بعد از بررسی سابقه و صلاحیت به او مجوز خواهند داد و درباره تعداد مجوز هم هیچ منع قانونی وجود ندارد. شما اگر صلاحیت داشته باشید، طبق قانون می‌توانید هر تعداد که می‌خواهید مجوز بگیرید.
خانواده سعیدی‌پور از سال‌ها پیش روزنامه‌دار بوده و حالا هم چنین است. فرزندان یک بقال، فروشگاه‌های متعددی راه‌اندازی می‌کنند و کارشان را توسعه می‌دهند، چرا درباره مطبوعات این کار عجیب باشد؟!

دستور وزیر چه بود؟

بعد از استخراج نام نشریات متعلق به خانواده سعیدی‌پور و انتشارش در فضای مجازی و رسانه‌های رسمی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به مدیرکل دفتر مدیریت عملکرد این وزارتخانه دستور داد این موضوع را با دقت بررسی و گزارش کند.
متن دستور سیدعباس صالحی خطاب به صفرخانی مدیرکل دفتر مدیریت عملکرد به این شرح است: عطف به موارد منتشر شده اخیر در زمینه پرداخت یارانه به پاره‌ای از نشریات بررسی موارد ذیل انجام و گزارش شود:
1. آیا نشریات مرتبط به افراد و شرکت‌هایی که بیش از ۱۰‌نشریه داشته و یارانه گرفته‌اند، منتشر شده است؟
2. آیا یارانه و کاغذ اختصاصی به آن نشریات، مطابق با ضوابط پرداخت یارانه بوده است؟
3. میزان اختصاص یارانه به این نشریات با نشریات منتشر شده مشابه، چگونه بوده است؟ آیا رعایت ضوابط صورت گرفته است؟
موارد فوق و موارد مورد نیاز دیگر که به شفافیت اطلاعات مندرج کمک می‌کند، بررسی و حداکثر ظرف دو هفته آینده به اطلاع اینجانب برسد.
در این زمینه دو نکته مهم وجود دارد که به نظر می‌رسد جای آنها در دستور وزیر خالی بوده یا به وضوح به آنها اشاره نشده است. در قانون مطبوعات کشور منعی برای دریافت مجوز چند نشریه توسط یک فرد وجود ندارد و همین طور افراد متعددی از یک خانواده می‌توانند مجوز دریافت کنند و از سهیمه یارانه این نشریات هم بهره‌مند شوند. اما نکته این که آیا تمام این افراد از همان ابتدا صلاحیت دریافت مجوز نشریه را داشته‌اند و نکته مهم‌تر این‌که تاکنون چند شماره از نشریات متعلق به خانواده سعیدی‌پور منتشر شده است.
در بند دوم دستور وزیر ارشاد به ضوابط پرداخت یارانه اشاره شده که به نظر می‌رسد در این بند باید چاپ و توزیع نشریات خانواده سعیدی‌پور به صورت منظم و مستمر مورد بررسی و ارزیابی قرار بگیرد.

سؤال‌هایی که بی‌جواب ماند

تا اینحا تردیدی نیست که تمام سعیدی‌پورهای فهرست دریافت‌کنندگان یارانه کاغذ از یک خانواده هستند و برخی از آنها مجوز چند نشریه را دریافت کرده‌اند. اما چنانچه رضا سعیدی‌پور، گفت‌وگو را نیمه‌کاره قطع نمی‌کرد و همین طور تمام تماس‌های بعدی ما را، می‌شد این سؤالات را مطرح کرد:
آیا تمام نشریاتی که نامشان در فهرست دریافت یارانه ذکر شده، منتشر می‌شوند؟
این نشریات کجا و به چه صورت منتشر می‌شوند؟
هر کدام از این نشریات با دریافت این میزان یارانه، چقدر تیراژ دارند که روی دکه‌های مطبوعاتی دیده نمی‌شوند؟
تمام سعیدی‌پورهای فهرست یارانه کاغذ، مدرک تحصیلی کارشناسی ارشد دارند و از صلاحیت لازم برای دریافت نشریه برخوردار بوده‌اند؟

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۱ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها