بیست و دومین جشنواره قصه‌گویی فراخوان خود را اعلام کرده و مراحل اجرایی را پشت‌سر می‌گذارد

بفرمایید نون و قصه

جشنواره قصه‌گویی به بیست و دومین دوره خود رسیده است. یعنی پیش از این در بیست و یک دوره قصه‌گویان و قصه‌دوستان در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان دور هم جمع شده و هی قصه گفته‌اند تا برسد به همین دوره‌ای که حرفش را می‌زنیم. همین دوره هم هنوز از راه نرسیده، برای آنها که قبل‌تر تجربه‌اش کرده‌اند، حسابی شیرین است. فکرش را بکنید! این همه آدم در این جهان زندگی می‌کنند و هنوز قصه‌های کودکی برایشان زنده است. اصلا مگر می‌شود بی‌قصه زندگی کرد؟ واقعیتش این است که بی‌قصه می‌شود زنده بود، اما نمی‌شود زندگی کرد. حتی سراغ کتب آسمانی هم برویم، می‌بینیم خداوند در موارد بسیاری شیوه بیان داستانی را انتخاب کرده و این روایت‌ها هم در ذهن پیروان هر دینی حسابی جاگیر شده‌اند. حالا از همین مسأله مهم گرفته تا ماجراهای شنگول و منگول بچگی‌مان را بگذارید کنار هم و ببینید قصه‌ها در جهان هر انسانی فارغ از این‌که دل در گروشان داشته باشد یا نه چه نقشی دارد.
کد خبر: ۱۲۱۹۱۵۹

آینده‌سازی با قصه
امان از قصه... هی حواسمان را پرت می‌کند، می‌بردمان به جهان خودش و هی یادمان می‌رود بگوییم از این‌که این دوره از جشنواره قصه‌گویی به کجا رسیده و اکنون در چه حالی است. همان‌طور که قبل‌تر هم در رسانه‌ها اعلام شده، این جشنواره با شعار «آینده ساختنی است» در دو بخش قصه‌گویی صحنه‌ای و ۹۰‌ثانیه‌ای آذر ۱۳۹۸ (دسامبر 2019) برگزار می‌شود. بخش صحنه‌ای شامل مسابقه ملی و بین‌الملل است.
بین‌الملل هم داریم؟
بله، داریم و فراخوان انگلیسی و عربی بیست‌ودومین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برای شرکت‌کنندگان خارجی منتشر شده است.
در بخش مسابقه بین‌الملل، داوطلبان سایر کشورها به همراه برگزیدگان ۲۱ دوره گذشته جشنواره قصه‌گویی در مراحل منطقه‌ای، ملی و بین‌الملل و قصه‌گویان و مجریان دارای سابقه اجرا در رسانه ملی و تئاتر کشور می‌توانند شرکت کنند.
براساس این فراخوان، بخشی از شیوه‌های قصه‌گویی صحنه‌ای کلاسیک (سنتی) و بخش دیگر به قصه‌گویی مدرن (نوآورانه) اختصاص یافته است. قصه‌گویی به صورت تک‌نفره و در مدت زمان حداکثر ۱۵ دقیقه و تصویربرداری از قصه‌گویی در نمای باز از جمله شرایط شرکت در بخش صحنه‌ای است.
قصه‌گویان علاقه‌مند به شرکت در بخش بین‌الملل این جشنواره تا ۱۷ شهریور 98 (8 سپتامبر 2019 میلادی) فرصت دارند برای ثبت‌نام و بارگذاری فیلم قصه‌های خود به پایگاه اینترنتی جشنواره به نشانی www.kanoonfest.ir مراجعه کنند.
حکم‌های تازه برای جشنواره
آن‌طور که دیروز اعلام شد، دبیران هنری، علمی و اجرایی بیست و دومین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی مشخص شدند.
با حکم محمدرضا زمردیان، رئیس بیست‌ودومین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی سروش صحت نویسنده، بازیگر و کارگردان، امسال نیز به‌عنوان دبیر هنری بیست‌ودومین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان منصوب شد.
زمردیان همچنین مریم جلالی را به عنوان دبیر علمی جشنواره قصه‌گویی منصوب کرد. جلالی، عضو هیات علمی دانشگاه شهید بهشتی و عضو هیات مبانی نظری کانون پرورش فکری است. این استادیار دانشگاه همچنین به عنوان یکی از اعضای هیات تحریریه و کمیته علمی نشریه سوشال ساینس انگلیس و شورای کتاب کودک نیز فعالیت دارد.
مجید توکلی، کارگردان سینما نیز به عنوان دبیر اجرایی این جشنواره منصوب شد. وی که در دوره گذشته هم به عنوان دبیر‌اجرایی این جشنواره فعالیت داشت، کارگردانی فیلم «متولد ۶۵» را در کارنامه کاری خود دارد.
همچنین در ادامه این حکم، افسون امینی مدیرکل مرکز آفرینش‌های فرهنگی کانون به عنوان مسؤول کمیته‌های استانی و منطقه‌ای بیست‌ودومین جشنواره قصه‌گویی و عضو کمیته اجرایی، نسرین سجادیان مدیرکل آموزش و پژوهش کانون به عنوان مسؤول کمیته علمی و الهام دارابی به عنوان مسؤول دبیرخانه بیست‌ودومین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی منصوب شدند.
کارگاه پشت کارگاه
همین حالا هم که ما داریم اخبار جشنواره را برایتان می‌نویسیم، کارگاه‌های مختلفی در کانون پرورش فکری در حال برگزاری است، کارگاه‌هایی که تکنیک‌های قصه‌گویی را به بچه‌ها و پدر و مادرها یاد می‌دهد تا بتوانند خیلی خوب قصه بگویند.
در برخی کارگاه‌ها مصطفی رحماندوست برای حاضران از اصول قصه‌گویی حرف می‌زند و در برخی دیگر هم بهرام شاه‌محمدلو یا همان آقای حکایتی خودمان که از پیشکسوتان کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و رئیس انجمن قصه‌گویی است.
می‌توانید پی ماجرا را بگیرید، کانونی شوید و بچه‌هایتان را هم به کانون ببرید، کانونی که البته برخلاف آن تبلیغ معمول در آن ردی از کنکور و دانشگاه نیست، اما می‌تواند به شما و دیگران لذت بردن بسیار از زندگی، خلاقیت و عشق به زندگی را بیاموزد.

زینب مرتضایی‌فرد

فرهنگ و هنر

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها