حسین افشار، تهیه‌کننده مسابقه فرمانده از سردار شهید محمد ناظری می‌گوید

شیر خلیج فارس را یادمان نرود

شما هم حتما شنیده‌اید اگر فرمانده یک گروه، شیر باشد، بقیه اعضای گروه نیز تفکر و رفتارشان را شبیه او می‌کنند و از پس هر مشکلی برمی‌آیند. فرماند‌هانی که در دوره دفاع مقدس در جبهه‌ها حضور داشتند و فرماند‌هانی که بعد از جنگ در عرصه‌های مختلف کشور را حفظ کرده و باعث رشد و بالندگی آن شدند همه شیرانی هستند که باعث می‌شوند روحیه مردم قوی شده و بتوانند برای حفظ مرزهای آبی و خاکی کشور و اقتدار و امنیت آن از جان و دل مایه بگذارند.یکی از این فرماندهان شهید سردار محمد ناظری بود که اگر او را نمی‌شناسید با یک جست‌وجوی ساده در اینترنت می‌توانید به روحیه و شگردهای او در عملیاتی که به‌عهده داشته یا در آنها حضور داشته آشنا شوید.مردی که به شجاعت و درایت معروف بوده و هست. با حسین افشار، جوانی که تهیه‌کنندگی مستند مسابقه فرمانده را به‌عهده دارد، هم صحبت شدم تا شهید ناظری را از زاویه نگاه او روایت کنیم. آن هم در روزهایی که خلیج فارس درگیر اتفاقاتی است که جای خالی شهید ناظری را بیشتر نشان می‌دهد.
کد خبر: ۱۲۱۹۱۵۱

این ‌روزها خلیج‌فارس در صدر اخبار دنیا قرار گرفته،نیروی‌های سپاه، اقتدار ایران را به رخ جهانیان می‌کشند، اقتداری که سال‌هاست خیلی‌ها برای اثباتش از جان خود گذشته‌اند از رئیسعلی دلواری بگیر تا شهید محمد ناظری که شما در دو سری از مستند مسابقه فرمانده از حضورش استفاده کردید، درباره شهید ناظری برایمان بگویید، شنیده‌ایم به اصطلاح سرنترسی داشته، ویژگی‌ای که این‌روزها ایران به آن نیاز دارد؟
درباره شهید ناظری ویژگی منحصربه‌فردی که او را از دیگران متمایز می‌کرد، کاریزمایی بود که داشت. این ویژگی در کنار توانمندی‌های شخصی و تجربیاتی که در دوران دفاع مقدس و جنگ‌های چریکی به‌دست آورده بود، از او شخصیتی متمایز ساخته بود. در بیشتر عملیات چریکی و شناسایی که نیروهای ایرانی در خاک عراق انجام می‌دادند، حضور داشت. خاطراتی که برای ما تعریف می‌کرد، ماجراهای بی‌نظیری بود. این‌که چطور با همکاری کردهای همسو با جمهوری اسلامی وارد عراق می‌شدند و عملیاتی را طراحی می‌کردند. در یکی از خاطراتش برایمان تعریف کرد که وارد ایستگاه رادیو و تلویزیون موصل شده بودند. صدام که خبردار می‌شود به نیروهای هوایی و زمینی دستور می‌دهد که هر طور شده، این گروه چریکی ایران را قبل خروج از عراق از بین ببرند. از آنجا که شهید ناظری آدم باهوشی بوده هر طور شده با فرمانده ایرانی ارتباط می‌گیرد و می‌گوید اعلام کنید که ما وارد ایران شده‌ایم! وقتی صدام و نیروهایش این خبر را می‌شنوند دیگر از پیگیری آنها ناامید شده و عملیات را تمام می‌کنند و بعد سردار ناظری و گروهش وارد ایران می‌شوند.
از این دست خاطرات زیاد داشت شهید ناظری. ابعاد روحی و روانی او آن‌قدر دوست‌داشتنی و جذاب بود که هم در دوران دفاع مقدس و هم بعد از آن خیلی‌ها به‌خصوص جوان‌ها را مجذوب او می‌کرد. ما در مسابقه فرمانده، تیمی داشتیم که هر کدام سلیقه و تفکر خاص خود را داشتند، اما همه آقای ناظری را دوست داشتند. ما حدود 90 نفر بودیم که در جزیره فارور مسابقه را ضبط می‌کردیم، تعامل شهید ناظری با این گروه چنان خوب بود که نگرش آنها که نسبت به سپاه خوشبین نبودند را تغییر داد. این کاریزما به نظرم آن‌قدر قوی و جذاب بود که در روند مسابقه و ضبط آن تاثیر داشت و قبل حضور ایشان و بعد آن کاملا در این مسابقه حس می‌شود. ویژگی دیگری که حاج محمد ناظری داشت این بود که استعداد آدم‌ها را قبل از بروزشان پیدا می‌کرد. آقای ناظری متخصص شناسایی استعدادهای پنهان آدم‌ها بود. از آدم‌های معمولی، آدم‌های متفاوت می‌ساخت. در عملیات‌های‌ یگان ویژه سپاه که سردار ناظری یکی از بنیانگذاران آن بود هم این روحیه را می‌توان دید. عملیات‌های‌ محیرالعقولی که ایشان و نیروهایش انجام می‌دادند، باعث شد اعتماد به نفس نیروهای سپاه و مردم احیا شود و دوباره متوجه این موضوع شویم که ما در خلیج فارس هر کاری صلاح بدانیم انجام می‌دهیم، چون آب‌های خلیج فارس متعلق به ایران است. بازداشت ملوانان آمریکایی و انگلیسی یکی از کارهایی بود که به همت سردار ناظری انجام شد و اقتدار ایرانی‌ها را نشان داد.
سردار ناظری تکنیک خاصی هم در جذب نیروها داشته‌اند. از این تخصص ایشان هم برایمان بگویید؟
از همان دوران دفاع مقدس با قدم زدن در خیابان و کوچه‌ها نیروهای خودش را پیدا می‌کرد.می‌گشت جوان‌هایی که روحیه ماجراجویی داشته و شجاع بودند را پیدا می‌کرد.آنها را جذب کرده و فنون مبارزه و مقاومت را به آنها آموزش می‌داد. بعد این جوان‌ها که شیفته فرمانده خود می‌شدند به مرور علاقه‌مند روحیه معنوی او هم می‌شدند. یعنی از فضای مقاومت و ایجاد حماسه به فضای معنوی می‌رسیدند برای همین ایمانشان خیلی زیبا بود.ترکیب نیروهایی که اطراف شهید ناظری بودند خاص بودند، ماجراجو و حماسه‌ساز و در عین ‌حال آن‌قدر مومن که عملیات استشهادی هم انجام می‌دادند. دقیقا نیروهایی که برای دفاع از کشور به‌خصوص در زمان فعلی به آن نیاز داریم.
یعنی اصل نبرد را در جنگ می‌شناخت؛ این‌که باید غیور و نترس باشی و بیایی پای ماجرا و به دل جنگ بزنی. بقیه امورات شخصی از جمله ایمان و اخلاق را می‌توان درست یا احیا کرد.
دقیقا! خودش خیلی نترس بود. هیچ کار غیرممکنی در ذهن آقای ناظری وجود نداشت. هر تصمیمی می‌گرفت، عملیاتی‌اش می‌کرد با هر سختی و کمبودی که وجود داشت. همرزمانش تعریف می‌کنند که چگونه جزیره فارور که نه آب داشت و نه آبادانی و نه امکانات را به یک جزیره کاملا عملیاتی برای نیروی دریایی سپاه تبدیل کرد. یگان ویژه نیروی دریایی سپاه را در همین جزیره راه‌اندازی کرد و چگونه اقتدار را به خلیج‌فارس برگرداند.سه سال برای ساخت این جزیره از همه نیرو و خلاقیتش استفاده کرد به‌خصوص از همان‌وجه کاریزماتیکی که داشت و جوان‌ها را جذب می‌کرد. او افق دید قدرتمندی داشت و ایران را سرافراز می‌دید و این ایمان آن‌قدر در او قوی بود که هر غیرممکنی را برایش ممکن می‌کرد.
این‌که می‌گویید شهید ناظری نترس بود، در همه موقعیت‌ها به کار می‌آید یک فرمانده و رئیس نترس همه جا می‌تواند نیروهای تحت امر خود را به شجاع‌ترین نیروها تبدیل کند از یک اداره ساده بگیر تا یک لشکر یا پادگان. این سر نترس داشتن و شجاعت را این روزها هم می‌توان در فرماند‌هان و دیگر مسؤولان کشور دید؟
من سردار عمویی را می‌شناسم که فرمانده نیروهای ویژه سپاه پاسداران است جزیره فارور و ابوموسی و تنگ بزرگ و کوچک زیرنظر اوست. ایشان هم خیلی فرد شجاعی است. مدیرانی هم داریم که نگاهشان خیلی دورها را می‌بیند و به استقلال ایران می‌اندیشند چون به خودباوری رسیده‌اند.آقای صادق محمودی فرمانده قرارگاه قدس سپاه از دیگر این آدم‌های بزرگ است که در مقطعی ما از حضور ایشان در مسابقه فرمانده بهره بردیم. تدابیر ایشان باعث امنیت سیستان و بلوچستان شد. بزرگ‌ترین و معتبرترین شخصیتی که خودباوریش ایران را تا امروز نگه داشته است، رهبر معظم انقلاب نیز هستند. در تاریخ هیچ کشوری، رهبری با این حجم از اتکا به نفس و خودباوری پیدا نمی‌کنیم. رهبری که آینده‌ای بسیار درخشان برای کشور ترسیم کرده و پیگیر باشد که این آینده محقق شود. تفکر و رویکرد شهید ناظری هم شبیه رهبر معظم انقلاب و امام خمینی(ره) بود.اصلا آدم‌ها را به خودی و ناخودی مرزبندی نمی‌کرد. آن‌قدر شخصیت کاریزماتیک و جذابی داشت که همه جذبش شده و آرمانش تبدیل به آرمان آنها می‌شد.با این تفکر بود که با نیروهایش در دوران دفاع مقدس شاهکارهایی خلق کرد بی‌نظیر و وقتی جذب نیروی دریایی سپاه شد باز هم عملیاتی انجام داد بی‌نظیر و ماندگار که شبیه آنها را امروزه در خلیج فارس شاهد هستیم.
چندین سال قبل درباره رئیسعلی دلواری سریالی ساخته شد و به واسطه همین سریال خیلی‌ها با این شخصیت که با انگلیسی‌ها مبارزه کرد، آشنا شدند اما با این که فناوری پیشرفت کرده و امکانات سینمایی و سریال‌سازی پیشرفت زیادی داشته اما درباره فرماند‌هان جنگ و شخصیت‌هایی مانند شهید ناظری فیلمی ساخته نشده این کم‌کاری را به پای چه افراد یا سازمان‌هایی باید نوشت؟
فرماند‌هانی مانند شهید ناظری ریشه در تفکر رئیسعلی دلواری دارند و تفکر آزادیخواهانه او را ادامه می‌دهند. راستش را بخواهید بله در این زمینه کم‌کاری کرده‌ایم. باید این شخصیت‌ها را به مردم و به‌خصوص جوان‌ها معرفی کنیم. وقتی آقای ناظری با ما در مسابقه فرمانده همکاری می‌کرد چند بار به او پیشنهاد دادیم مستندی درباره‌اش بسازیم اما قبول نکرد و دوست نداشت درباره خودش صحبت کند اما الان می‌شود درباره ایشان، هم فیلم ساخت و هم مستند. وقتی آمریکایی‌ها فیلمی مانند تک تیرانداز می‌سازند که آن‌همه سرو صدا می‌کند ما نباید فرماندهان شجاع خود را در سینما و تلویزیون و دیگر هنرها نادیده بگیریم.

باران باستانی
روزنامه‌نگار

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها