رژیم صهیونیستی یهودی سازی قدس را سرعت بخشیده و خانه‌های فلسطینیان یکی پس از دیگری ویران می‌شود

حمله بولدوزری به قدس

سرانجام نیروهای نظامی رژیم صهیونیستی به‌رغم انتقادات جهانی و اعتراضات فلسطینی‌ها، عملیات تخریب منازل فلسطینی‌ها در منطقه قدس را آغاز کردند. آنها شامگاه یکشنبه همراه با بولدوزر برای تخریب حدود صد خانه متعلق به فلسطینی‌ها به روستای صورباهر در منطقه وادی‌الحمص در منطقه قدس حمله‌ور شدند. گروه‌های فلسطینی با محکوم کردن این اقدام در محدوده تشکیلات دولت خودگردان اعلام کردند تخریب خانه‌های فلسطینی به معنای اجرای بخش دیگری از طرح موسوم به معامله قرن است.
کد خبر: ۱۲۱۹۱۳۱

به گزارش الجزیره، عملیات تخریب منازل تا اینجا موجب ویرانی بیش از ۲۰ آپارتمان در این منطقه شده و ارتش رژیم صهیونیستی دلیل این کار را امنیتی اعلام کرده و گفته است این ساختمان‌ها در نزدیکی دیوار حائل در کرانه باختری ساخته شده است. ماه گذشته دادگاه رژیم صهیونیستی به شکایت خانواده‌های فلسطینی رسیدگی کرد و به نفع ارتش این رژیم رأی داد. خانواده‌های فلسطینی خواهان لغو تصمیم به تخریب این منطقه شده بودند. رژیم صهیونیستی از سال ۱۹۶۷ قسمت‌هایی از کرانه باختری از جمله قدس را اشغال کرد و به بهانه احداث شهرک‌های یهودی‌نشین همچنان مشغول تصرف بخش‌های دیگری از این منطقه است. ساکنان فلسطینی این خانه‌ها می‌گویند هیچ جای دیگری برای رفتن ندارند و در صورت تخریب خانه‌های شان مجبورخواهند شد در خیابان بخوابند.
100 خانه در معرض تخریب
حماده حماده، رئیس کمیته اهالی محله وادی الحمص می‌گوید شامگاه یکشنبه صدها نفر از عناصر پلیس رژیم اشغالگر همراه یگان‌های ویژه این رژیم با خودرو و بلدوزر و تعدادی کارشناس مواد منفجره به این محله حمله کرده و ساختمان ابو طیر را محاصره و تخلیه کرده و سپس منفجر کردند. به گفته او 16 ساختمان با بیش از صد واحد مسکونی در معرض خطر ویرانی هستند؛ برخی از این واحدها مسکونی و برخی دیگر در دست ساخت هستند. این ساختمان‌ها در منطقه «الف» واقع شده‌اند. این منطقه طبق توافق اسلو در قلمرو اداری حکومت فلسطین قرار دارد و از دولت محلی برای ساخت آنها مجوز گرفته شده است، اما رژیم صهیونیستی به بهانه‌های واهی از جمله نزدیکی به دیوار حائل قصد دارد همه را تخریب کند.
به گزارش الجزیره، ماه گذشته مقامات صهیونیستی به ساکنان این منطقه هشدار داده بودند که باید آنجا را تخلیه کنند. به گفته دفتر هماهنگی‌های انسانی سازمان ملل، تخریب این خانه‌ها به آوارگی 17 فلسطینی منجر شده و 350 نفر دیگر هم املاک و مستغلات خود را از دست می‌دهند. مقامات فلسطینی هفته گذشته دیپلمات‌های اروپایی را تشویق کردند تا مانع این کار شوند. به همین مناسبت تعدادی دیپلمات اروپایی به سرزمین‌های اشغالی سفر کردند تا مانع این تخریب شوند. در همین رابطه پی‌یر کوشار، کنسول فرانسه در بیت‌المقدس به روزنامه‌نگاران گفت: «گمان نمی‌کنم برداشت امنیتی اسرائیل برای چنین اقدامی کافی باشد. ما نمی‌توانیم حق فلسطینی‌ها را انکار کنیم.»
واکنش گروه‌های فلسطینی
سامی ابوزهری، سخنگوی جنبش حماس در واکنش به اقدام جدید صهیونیست‌ها تاکید کرد این اقدام خطرناکی است. ملت فلسطین هرگز تسلیم این جنایات نخواهد شد. ابوزهری تصریح کرد: جنایت تخریب منازل فلسطینی‌ها نتیجه نشست بحرین و روابط دوستانه میان برخی دولت‌های عربی با اشغالگران است.
نشست اقتصادی بحرین به عنوان اولین گام در راستای اجرای طرح موسوم به معامله قرن روزهای ۲۵ و ۲۶ ژوئن (۴ و ۵ تیر) در منامه برگزار شد. عدنان غیث، استاندار قدس در این زمینه گفت: تخریب منازل در منطقه وادی‌الحمص به معنای واقعی کلمه جنایت جنگی است. صائب عریقات، دبیرکل کمیته اجرایی سازمان آزادیبخش فلسطین ساف گفت، چرا دادگاه جنایات بین‌المللی مانع انجام تحقیق قضایی در قبال مسؤولان اسرائیلی می‌شود؟ باید به این وضعیت پایان داده شود. «جبهه مردمی برای آزادی فلسطین» هم اعلام کرد، تخریب واحدهای مسکونی در وادی‌الحمص جنایت جنگی و پاکسازی نژادی سازماندهی‌شده است. عکرمه صبری، رئیس کمیته عالی اسلامی در قدس تصریح کرد، آنچه در قدس رخ داده پاکسازی نژادی است. جهاد اسلامی فلسطین هم اعلام کرد، آنچه در قدس رخ داد جنایت و بازگشت اشغالگری بر مناطق است. این جنایت نتیجه مستقیم طرح دونالد ترامپ،‌ رئیس‌جمهور آمریکا موسوم به معامله قرن است و عادی‌سازی ادامه دارد.
در ادامه پروژه یهودی‌سازی
منطقه وادی‌الحمص تحت کنترل تشکیلات خودگردان قرار دارد و در ماه گذشته میلادی نیز شاهد درگیری میان نظامیان رژیم صهیونیستی و جوانان فلسطینی بود که طی آن دهها فلسطینی زخمی شدند.
اقدامات تل‌آویو علیه مردم فلسطین طی ماه‌های اخیر و به‌ویژه پس از حمایت‌های گسترده دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا از اسرائیل، افزایش یافته است. برخی آمارها حاکی است که اسرائیل از سال ۲۰۰۴ تاکنون با تخریب بیش از ۹۰۰ واحد مسکونی در قدس شرقی اشغالی دو هزار و ۹۲۷ فلسطینی را بی‌خانمان کرده است. شهرداری قدس وابسته به رژیم اشغالگر ظرف ۱۵ سال اخیر ۸۳۰ واحد مسکونی فلسطینیان قدس شرقی را ویران کرده است. ۱۲۰ خانه دیگر نیز به علت فشارهای رژیم اسرائیل تخریب شده است. صهیونیست‌ها از صدور مجوز ساخت و‌ساز برای فلسطینیان امتناع می‌کنند. این اقدام بخشی از سیاست‌های اسرائیل برای ارعاب فلسطینیان و یهودی‌سازی منطقه و غیرقانونی است.
کارشناسان تمام این اقدامات را در راستای پروژه یهودی‌سازی سرزمین‌های فلسطینی ارزیابی می‌کنند و می‌گویند رژیم صهیونیستی درکنار تغییراتی که در شهر بیت‌المقدس و اماکن مقدس مسلمانان داده است می‌کوشد با تصرف زمین‌های فلسطینی و اخراج آنها از اطراف بیت‌المقدس اقدام به شهرک‌سازی‌های جدید در این مناطق کرده و به جای فلسطینی‌ها یهودیان را اسکان دهد. در گزارش‌هایی که پیرامون طرح موسوم به معامله قرن نیز منتشر شد، نشان می‌داد رژیم صهیونیستی قصد دارد به مرور مناطق اصلی کرانه باختری را به بهانه ساخت شهرک‌های یهودی در تصرف خود گرفته و رفته رفته فلسطینی‌ها را به اردن کوچ دهد.

یهودی‌سازی جولان

همزمان با تخریب خانه‌های فلسطینیان در اطراف بیت‌المقدس و کرانه باختری، رژیم صهیونیستی تلاش می‌کند با طرح یهودی‌سازی بلندی‌های جولان را هم برای همیشه در تصرف خود نگهدارد. این برنامه با ساخت شهرک‌های یهودی و کوچ دادن یهودیان به این منطقه درحال اجراست. به گزارش روزنامه الاخبار چاپ لبنان: از زمانی که آمریکا حاکمیت رژیم صهیونیستی بر بلندی‌های جولان سوریه را به رسمیت شناخت، طرح‌های این رژیم برای کوچاندن ساکنان این منطقه تسریع یافت. این درست است که مسأله یهودی‌سازی جولان موضوعی جدید نیست، اما به رسمیت شناختن حاکمیت اسرائیل بر آن از سوی دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا، به کوچ اجباری اهالی آن مشروعیت بخشیده است. گفته می‌شود وزارت مسکن رژیم صهیونیستی تصمیم دارد با ساخت ۳۰ هزار واحد مسکونی در شهرک کتسرین و ساخت دو شهرک جدید ۲۵۰ هزار یهودی را به مرور به این مناطق انتقال دهد. دولت سوریه تمام این اقدامات را محکوم کرده و می‌گوید جولان جزو بخش جدایی‌ناپذیر خاک سوریه است. سوری‌ها می‌گویند اگر سازمان‌های بین‌المللی در این باره اقدامی عاجل صورت ندهند به کمک گروه‌های مقاومت سرزمین جولان را آزاد خواهند کرد.

رحیم محمدی

بین‌الملل

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها