گزارش جام‌جم از عملیات جدید وزارت اطلاعات که طی آن 17 عامل سازمان جاسوسی آمریکا بازداشت شدند

«سیـا» در تـور ایـران

مدیرکل ضدجاسوسی وزارت اطلاعات از شناسایی و دستگیری ۱۷ جاسوس تربیت یافته سازمان اطلاعاتی آمریکا(سیا) در داخل کشور خبر داد و گفت: احکام این جاسوسان صادر شده و برخی به عنوان مفسدفی‌الارض اعدام می‌شوند. به گزارش فارس، مدیرکل ضدجاسوسی وزارت اطلاعات در نشست خبری گفت: در تاریخ ۲۸ خرداد امسال خبری منتشر شد مبنی بر آن‌که وزارت اطلاعات موفق به کشف و شناسایی یک شبکه جاسوسی شده است. جاسوس‌های شناسایی شده شامل شاغلین مراکز حساس و حیاتی و همچنین بخش خصوصی مرتبط با این مراکز هستند که به‌عنوان پیمانکار یا مشاور در حال فعالیت بودند. این مقام امنیتی با بیان این‌که این مراکز حساس و حیاتی شامل حوزه‌های اقتصادی، هسته‌ای، نظامی و سایبری کشور است، عنوان کرد: تعداد کل جاسوس‌های شناسایی شده ۱۷ نفر است که به صورت سلولی در ایران فعالیت می‌کرده و هیچ‌کدام از این افراد با دیگری ارتباطی نداشتند و هر کدام با یک افسر سیا در ارتباط بودند.
کد خبر: ۱۲۱۹۰۳۸

چگونگی جذب جاسوس توسط سیا
مدیرکل ضدجاسوسی وزارت اطلاعات به بیان توضیحاتی درباره چگونگی برقراری ارتباط میان سازمان اطلاعاتی آمریکا و جاسوسان ایرانی پرداخت و گفت: برخی از این افراد به‌واسطه سوءاستفاده سیا از تقاضای روادید آمریکا در دام گرفتار شدند و در ازای اعطای روادید به آنها پیشنهاد جاسوسی شده است. برخی دیگر نیز به‌واسطه حفظ یا تمدید انواع روادید آمریکا از طرف سیا فریب خورده اند.
مدیرکل ضدجاسوسی وزارت اطلاعات ادامه داد: سازمان اطلاعاتی آمریکا با تاسیس شرکت‌های جعلی و به بهانه استخدام متخصصان ایرانی در این شرکت‌ها یا تامین تجهیزات از خارج کشور مبادرت به مراجعه اطلاعاتی به اتباع ایرانی کرده است.
وی مراجعات مستقیم افسران سیا تحت عنوان دیپلماتیک به شهروندان ایرانی در حاشیه کنفرانس‌های علمی در کشورهای اروپایی، آفریقایی و آسیایی را از دیگر روش‌های برقراری ارتباط میان افسران اطلاعاتی با اتباع ایرانی برشمرد و گفت: در برخی موارد نیز مشاهده شده است که افسران سیا با معرفی خود به‌عنوان یک مامور اطلاعاتی آمریکایی و با ارسال ایمیل یا پیام از طریق شبکه‌های اجتماعی، از اعضای شبکه تشکیل شده دعوت به همکاری اطلاعاتی کرده‌اند.

سرنوشت جاسوس‌ها
مدیرکل ضدجاسوسی وزارت اطلاعات در ادامه به سرنوشت جاسوس‌های دستگیر شده توسط دستگاه اطلاعاتی کشور اشاره کرد و گفت: افرادی را که آگاهانه و عامدانه به کشور خود خیانت کردند و حاضر به جبران مافات نشدند را به دستگاه قضایی تحویل دادیم و چند روز پیش نیز سخنگوی قوه قضاییه از صدور احکامی برای این جاسوسان خبر داد که برخی از آنها به‌عنوان مفسدفی‌الارض معرفی و برخی دیگر نیز به حبس‌های درازمدت محکوم شدند. همچنین کسانی که با صداقت کامل با دستگاه اطلاعاتی کشور تعامل کردند و ندامتشان نیز ثابت شد، علیه آمریکایی‌ها مورد مدیریت اطلاعاتی قرار گرفتند.

طرح شکست‌خورده
مدیرکل ضدجاسوسی وزارت اطلاعات در ادامه نشست خبری خود، در پاسخ به پرسشی مبنی بر این‌که آیا فعالیت‌های این شبکه جاسوسی به نتیجه‌ای رسیده و خرابکاری از سوی آنها در مراکز مهم کشور انجام شده است، با بیان این‌که زمان شروع همکاری این جاسوس‌ها با سیا متفاوت بوده است، تصریح کرد: به دلیل اقدام عاجل سربازان گمنام امام زمان، این شبکه جاسوسی موفق به انجام خرابکاری یا اختلال در فعالیت‌های کشور نشد.

وعده‌های دروغین سیا
افسران اطلاعاتی سرویس جاسوسی آمریکا برای موفقیت در پروسه جلب و استمرار همکاری شبکه جاسوسی خود در ایران متوسل به وعده‌های فریبنده‌ای از جمله اعطای روادید و مجوز اقامت دائم در ایالات متحده و همچنین پول شده اند. مهم‌ترین وعده‌ای که به شبکه جاسوسان ایرانی داده شد، وعده تامین امنیت آنها در ایران و خارج از کشور بود.
مدیرکل ضدجاسوسی وزارت اطلاعات تاکید کرد: تحقیقا در مورد همه 17 جاسوس دستگیر شده، هیچ کدام از وعده‌های سیا محقق نشده است و همه این جاسوسان به‌واسطه خیانتی که به کشور کرده‌اند، گرفتار شده اند. وی با اشاره به بازداشت و اقرار اعضای این شبکه جاسوسی گفت: متهمان حین گذراندن دوران محکومیت‌شان در زندان با اشاره به وعده‌های وسوسه‌انگیز افسران سیا به‌ویژه مهاجرت به آمریکا، شغل مناسب، دریافت پول و وعده مساعدت‌های درمانی از بدعهدی طرف آمریکایی یاد می‌کنند.

خط خروج اضطراری که به کار نیامد
مدیرکل ضدجاسوسی وزارت اطلاعات با اشاره به پیش‌بینی خط خروج اضطراری برای جاسوسان از سوی سازمان اطلاعاتی آمریکا خاطرنشان کرد: با وجود وعده تامین امنیت جاسوسان، سیا با پیش‌بینی احتمال شناسایی شبکه جاسوسی خود همچون سال ۹۲، اقدام به طراحی خط خروج اضطراری از کشور برای مواقع بحرانی و خطر کرده بود.
وی اضافه کرد: بر این اساس جاسوس‌ها آموزش دیده بودند که با احساس خطر، طی هماهنگی با سیا و رساندن خود به نقطه‌ای از پیش تعیین شده در شهرهای مرزی، منتظر حضور رابط اطلاعاتی سیا در صحنه شوند و با هدایت وی از کشور خارج شوند که البته در این زمینه جاسوس‌هایی که قصد فرار اضطراری از کشور را داشتند، با اشراف اطلاعاتی سربازان گمنام امام زمان به جای ملاقات با رابط سیا در مرز، با رابط ضدجاسوسی وزارت اطلاعات ملاقات کردند و نهایتا دستگیر شدند.
وی اضافه کرد: آموزش ویژه ضدبازجویی به جاسوس‌ها از دیگر تدابیر اتخاذ شده برای مواقع دستگیری بود که با مشاهده اشراف اطلاعاتی وزارت، توسط جاسوسان کارساز نشد و تمامی اعضای این شبکه جاسوسی به ارتباط خود با سیا اعتراف کردند.

ناقل چیست؟
وی جمع‌آوری اطلاعات دارای طبقه‌بندی از مراکز مهم و انجام عملیات‌ فنی - اطلاعاتی را از ماموریت‌های محول شده به این شبکه جاسوسی عنوان کرد.
مدیرکل ضدجاسوسی وزارت اطلاعات خاطرنشان کرد: تمام افراد این شبکه جاسوسی دوره‌های پیچیده برقراری ارتباطات امن از داخل کشور با خارج را به‌وسیله ابزارهای مخصوص جاسوسی از سوی افسران سیا فرا گرفته بودند، همچنین تجهیزات فنی پیچیده‌ای برای جاسوسی در اختیار این افراد قرار گرفته بود. سیا جهت انتقال ابزار ارتباط امن و تجهیزات فوق پیشرفته جاسوسی برای شبکه خود در ایران از ناقل اطلاعاتی استفاده کرده است؛ ناقل‌ها عمدتا به شکل سنگ تهیه شده‌اند که وسایل مورد نیاز جاسوسان در آنها جاسازی می‌شود و جاسوس‌ها با روش‌هایی پیچیده ماموریت برداشتن آنها از نقاط مختلف شهری از جمله مناطق پارکی و نواحی کوهستانی را عهده‌دار می‌شدند.
وی افزود: سازمان اطلاعاتی آمریکا، اقدام به ارسال مدارک هویتی جعلی برای جاسوس‌های خود در ایران برای عملیات خاص از طریق ناقل‌ها کرده‌اند. بررسی‌های سرویس ضد جاسوسی وزارت اطلاعات حاکی از آن است که مدارک جعلی به صورت ناشیانه‌ای توسط سیا، انجام شده که این اقدام جعل دولتی محسوب می‌شود. در پی کشف موضوع توسط ضدجاسوسی وزارت اطلاعات، دستور امحای همه مدارک موجود ازسوی افسران سیا برای جاسوس‌ها صادر شده است.
این مقام امنیتی تصریح کرد: ناقل‌ها در قالب سنگ و پول بوده‌اند که در مکان‌های خاص تعبیه شده بودند و جاسوس‌ها به آنجا رفته و با شکستن سنگ مورد نظر، وسایل جاسوسی را از داخل آنها خارج می‌کردند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها