گزارش جام‌جم درباره ابعاد ماجرای توقیف نفتکش انگلیس از سوی ایران

انگلیس به گل نشست

جمعه شب، پازل تحولات هفته گذشته با انتشار خبرهایی مبنی بر توقیف نفتکش انگلیسی توسط سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در تنگه هرمز کامل شد؛ سپاه پاسداران در اطلاعیه‌ای در این زمینه اعلام کرد یک فروند نفتکش انگلیسی با نام stena impero هنگام عبور از تنگه هرمز به علت رعایت نکردن قوانین و مقررات بین المللی دریایی بنا به درخواست سازمان بنادر و دریانوردی استان هرمزگان، توسط یگان شناوری منطقه یکم نیروی دریایی سپاه توقیف شد. براساس اطلاعیه سپاه، نفتکش مذکور پس از توقیف به ساحل هدایت و برای سیر مراحل قانونی و بررسی های لازم تحویل سازمان بنادر و دریانوردی شد. به دنبال این مطلب، یک مقام مطلع در سازمان بنادر و دریانوردی گفت: این نفتکش بر خلاف قوانین بین‌المللی از مسیر خروجی وارد تنگه هرمز شد و با خاموش کردن سیستم A.I.S کشتی که اقدامی خطرناک محسوب می شود به هیچ یک از اخطارهای ارائه شده توجه نکرد. براساس اطلاعات این مقام، علاوه بر موارد ذکر شده، این کشتی با وارد کردن پسماند نفت موجود در مخازن خود موجب ایجاد آلودگی شدید و لطمه زدن به محیط زیست خلیج‌فارس به عنوان یک دریای بسته شده است. سردار رمضان شریف، سخنگوی سپاه در تشریح چگونگی توقیف نفتکش انگلیسی گفت: این نفتکش پس از بی‌توجهی به هشدارها و تذکرات یگان دریایی سپاه و حتی مقاومت و نیز دخالت ناوچه جنگی نیروی دریایی سلطنتی انگلستان و به پرواز در آوردن 2 فروند بالگرد و تلاش برای بازداشتن تکاوران دریایی سپاه از اجرای مأموریت خود، با قاطعیت و سرعت عمل نیروهای خودی متوقف و جهت بررسی‌ها و اقدامات لازم قانونی به لنگرگاه ساحلی هدایت شد. فیلم لحظه توقیف این نفتکش متخلف انگلیسی هم دیروز از سوی سپاه منتشر شد.
کد خبر: ۱۲۱۸۸۸۸

این نفتکش، آن نفتکش
نفتکش انگلیسی که جمعه شب توسط نیروی دریایی سپاه پاسداران توقیف شد از سری نفتکش‌های بزرگ است که تحت مالکیت شرکت استینا بولک قرار دارد. این نفتکش با 183 متر طول، 32 متر عرض و ده متر ارتفاع قابلیت حمل نفت خام و مواد شیمیایی را داراست. این نفتکش یک نفتکش جوان محسوب شده و ساخت سال 2018 است. با این احتساب عمری کمتر از یک سال دارد. استینا امپرو جمعه‌شب در حالی که در حال عبور از تنگه هرمز به سمت خلیج فارس و پهلو گرفتن در یکی از بنادر عربستان سعودی بود توسط نیروی دریایی سپاه پاسداران و با حکم قضایی و درخواست سازمان بنادر و دریانوردی توقیف و به بندرعباس انتقال داده شد.
مصدر، دیگر نفتکش تحت استفاده انگلیسی‌ها بود که جمعه شب مورد بازرسی و گشت‌زنی طبق برنامه نیروهای مسلح جمهوری اسلامی قرار گرفت. این نفتکش هم که با پرچم لیبریا در حال عبور از شرق جزیره ابوموسی بود مورد بازرسی و تذکر تیم‌های گشتی نیروهای مسلح جمهوری اسلامی قرار گرفت. این نفتکش تحت کاربری یک شرکت انگلیسی است و از سری نفتکش‌های بزرگ ملقب به سوپرتانکر است. این سوپرتانکر ساخت 2007 میلادی با 330 متر طول و 60 متر عرض چیزی در حد و اندازه همان نفتکشی بود که انگلیسی‌ها آن را درتنگه جبل‌الطارق توقیف کرده بودند. مقصد این نفتکش بندر جبیل در عربستان سعودی است.
نفتکش حامل محموله نفتی جمهوری اسلامی هم که دو هفته پیش در منطقه جبل‌ الطارق توقیف شد، به خطوط کشتیرانی «تایتن» روسیه تعلق دارد که مقر آن در دُبی امارات است. این نفتکش که «گرِیس-۱» نام دارد، سال ۱۹۹۷ میلادی توسط صنایع سنگین هیوندای اولسان کره جنوبی ساخته شد. نفتکش گرِیس-۱ در حال حاضر با پرچم پاناما تردد می‌کند. طول این نفتکش ۳۳۰ متر و پهنای آن ۳۳ متر است. قدرت موتور این نفتکش ۲۴هزار و ۴۸۵ کیلووات بوده و برای حمل نفت‌خام طراحی شده است. با این احتساب می‌توان عنوان کرد تانکر 22 ساله توقیف شده در جبل‌الطارق هرچند ابعاد و ظرفیتی بیش از استینا ایمپرو دارد اما صرفا برای حمل نفت خام طراحی شده. در مقابل تانکر توقیف شده انگلیسی با یک سال عمر با قابلیت دوگانه حمل نفت خام و مواد شیمیایی است.

بازتاب توقیف نفتکش انگلیسی در رسانه‌های بین‌المللی
الاخبار: ایرانی‌ها دست برتر را در خلیج فارس دارند. اشتباه انگلیسی‌ها باعث شد که این کشور هزینه سنگینی را تحمل کند و تحقیری را ببیند که پیش از این سابقه نداشته است.
نیویورک تایمز: اقدام ایران در توقیف نفتکش انگلیسی، تنش در خلیج‌فارس را تشدید کرده است. افزایش تنش ها در منطقه بین ایران و غرب، نگرانی درگیری نظامی را برانگیخته است، گرچه هر دو طرف ظاهرا به دنبال زمینه‌ای برای مذاکره هستند.
المیادین: اقدام ایران در قرن اخیر بی سابقه بوده است.
گاردین: اقدام ایران به تشدید بسیار زیاد تنش همزمان با تقابل رو به وخامت در خلیج فارس انجامیده است. "ایران در مسیری خطرناک گام نهاده است."
آسوشیتد پرس: کارشناسان امور دفاعی و خاورمیانه می گویند اقدام ایران در توقیف کشتی انگلیسی، ظاهرا حساب شد و اقدامی تلافی جویانه بوده و بعید است به خصومت بین ایران و آمریکا دامن بزند.
دیلی میل: فرمانده سابق نیروی دریایی سلطنتی انگلیس می گوید عجیب است که نفتکش انگلیسی، بدون اسکورت از تنگه هرمز عبور می‌کرده است. ما می دانستیم ایرانی ها تلاش می‌کنند تا چند روز، دست به چنین اقدامی بزنند.
لس آنجلس تایمز: کارشناسان می گویند، مقامات ایرانی تلاش می‌کنند به آمریکا و متحدانش ثابت کنند که جمهوری اسلامی قادر است با سیاست دولت ترامپ در اعمال "فشار حداکثری" مقابله کند. ایران در حال ارسال این پیام است که می تواند آب های بین المللی را برای آمریکاو شرکایش ناامن کند.

واکنش جالب انگلیسی‌ها
توقیف نفتکش انگلیسی به دلیل رعایت نکردن قوانین و مقررات بین‌المللی دریایی در تنگه هرمز از سوی سپاه با واکنش‌هایی از سوی برخی کشورها مواجه شده است.
انگلیسی‌ها که از دو هفته قبل با توقیف محموله نفتی جمهوری اسلامی ایران در جبل‌الطارق، همواره با کابوس ایجاد مشکل برای نفتکش‌هایشان در خلیج فارس دست و پنجه نرم می‌کنند واکنش جالبی به توقیف نفتکش استینا ایمپرو داشتند. جرمی هانت، وزیر خارجه انگلیس در ادعایی طنزآمیز در این زمینه توقیف نفتکش کشورش توسط ایران را غیرقانونی اما توقیف یک نفتکش حامل نفت ایران به دست نیروهای انگلیسی را قانونی خواند و گفت که ایران مسیر خطرناکی را انتخاب کرده است.
وی با انتشار پیامی در حساب کاربری خود در توییتر نوشت: اقدام جمعه شب در خلیج (فارس) شامل نشانه‌هایی نگران کننده مبنی بر این است که پس از توقیف قانونی نفتکش(گریس1) حامل نفت ایران به مقصد سوریه، احتمالا تهران مسیری خطرناک و غیر قانونی و رفتاری بی‌ثبات کننده در پیش گرفته است.
هانت افزود: همان‌طور که گفتم واکنش ما به دقت بررسی خواهد شد اما محکم خواهد بود.
همچنین لندن به کشتی‌های خود هشدار داد که فعلاً از عبور از تنگه هرمز خودداری کنند.
وزارت خارجه انگلیس هم اعلام کرد که در اعتراض به توقیف نفتکش این کشور در آب‌های خلیج فارس، کاردار سفارت ایران را احضار کرده است.
پنی موردانت وزیر دفاع انگلیس نیز مدعی شد نفتکش انگلیسی در محدوده آب‌های عمان حرکت می‌کرده و اقدام تهران نسبت به توقیف آن عملی خصمانه است.
گفت‌وگوی تلفنی ظریف و هانت
بر اساس اعلام وزارت خارجه کشورمان، جرمی هانت وزیر خارجه انگلیس عصر دیروز به صورت تلفنی با محمدجواد ظریف که در ونزوئلا به سر می برد درباره نفتکش توقیف شده گفت‌وگو کرده است. بر اساس این گزارش، ظریف در این گفت‌وگو اظهار کرد: بر خلاف اقدام غیرقانونی انگلیس در توقیف کشتی حامل نفت ایران، اقدام ما بر اساس درخواست سازمان بنادر و کشتیرانی ایران با توجه به تخلف کشتی انگلیسی از مقررات صورت گرفته است و باید از مجاری حقوقی و قانونی پیگیری شود./فارس

نتایج مثبت تغییر سیاست صبر
ایران تا 18 اردیبهشت امسال با وجود اقدامات خصمانه فراوان از سوی آمریکا و تعلل‌های اروپایی‌، سکوت پیشه کرده بود اما از 18 اردیبهشت اعلام کرد سیاست صبر را کنار گذاشته و در مقابل بی‌تعهدی طرف مقابل، تهران هم تعهداتش را در برجام کاهش خواهد داد.
رئیس‌جمهور چند روز قبل در سفر به استان خراسان شمالی، سیاست جدید ایران را اینگونه توضیح داد: در برابر بدعهدی‌ها، ما راهبرد صبر راهبردی خود را از 18 اردیبهشت امسال به اقدام تقابل تغییر دادیم و تأکید کردیم که در مقابل هر اقدامی از طرف مقابل، متقابل عمل می‌کنیم. اگر آنها با کاهش عمل کنند ما هم تعهدات خود را کاهش می‌دهیم، اگر برجام را نقض کنند ما هم نقض می‌کنیم. اگر هم تعهدات خود را به صورت کامل اجرا کنند ما نیز کامل اجرا خواهیم کرد.
به نظر می‌رسد این سیاست، محدود به عرصه هسته‌ای و برجام نیست و ایران در سایر حوزه‌ها نیز اقدام متقابل را سرلوحه برنامه‌های خود قرار داده است که نمونه بارز آن را می‌توان در توقیف نفتکش‌ انگلیسی مشاهده کرد.
مهدی محمدی، کارشناس مسائل بین‌الملل در مطلبی در کانال تلگرامی خود، توقیف نفتکش انگلیسی را آخرین گام ایران برای موازنه تنش با آمریکا، هزینه‌مند کردن تحریم‌ها برای واشنگتن و تثبیت این راهبرد دانسته که دوران فشار بدون هزینه بر ایران تمام
شده است.
وی در این مطلب نوشته است: در موفقیت راهبرد ایران همین بس که ظرف کمتر از 3 ماه هم محاسبات آمریکا عوض شده و هم پیشنهادهای آن. ولی این هنوز کافی نیست. خبر بد برای آمریکا این است که ایران، هم دوام آورده و هم در حال واکنش نشان دادن است. این با آمریکاست که چه زمانی و تا کجا عقب بنشیند.
همچنین تحلیلگران در گفت‌و‌گو با شبکه روسی راشاتودی در خصوص توقیف یک فروند نفتکش انگلیسی در تنگه هرمز اعلام کردند که این رخداد نمایانگر به پایان رسیدن صبر ایران از انفعال بیش از یک‌سال اروپا از زمان خروج واشنگتن از برجام بوده است.

همدلی، حول محور اقدام سپاه
این روزها با توجه به انتشار خبرهایی مبنی بر اقتدار ایران در عرصه بین‌المللی، نوید همدلی و وحدت در عرصه‌های داخلی به‌گوش می‌رسد. تردیدی نیست که مجموعه‌های مختلف از سلایق و ذائقه‌های گوناگون سیاسی و فرهنگی در کشور وجود دارد و حتی بعضا در برخی از مواقع هم شاهد تندی‌هایی در عرصه‌های سیاسی هستیم اما با این وصف زمانی که موضوع دفاع از کیان ایران و پاسداری از ارزش‌ها و منافع ملی پیش می‌آید همه یکدل و یک زبان از اقتدار کشور می گویند. در یکی دو روز اخیر و بعد از تاکید رهبر انقلاب درباره پاسخگویی مناسب به راهزنی دریایی انگلیس و پررویی کشورهای اروپایی، خبرهایی از توقیف یکی دو نفتکش خارجی در خلیج فارس منتشر شد که بار دیگر نشاط دوباره را برای سپهر رنگارنگ سیاسی ایران به ارمغان آورد. واکنش‌های داخلی به خبر توقیف نفتکش انگلیسی حکایت از این همزبانی داشت.
کمی بعد از انتشار خبر توقیف نفتکش، اینستاگرام منتسب به حضرت آیت‌ا...خامنه‌ای با انتشار پستی نسبت به این توقیف واکنش نشان داد. در متن این پست اینستاگرامی آمده است: توانمندی‌های افتخارآفرین دفاعی کشور نتیجه فشارها و دل بریدن از بیگانگان در دوران دفاع‌مقدس است و حرکت کنونی نیز به برکت تکیه بر خود در زمینه‌های مختلف از جمله اقتصادی به نتایج مهمی خواهد رسید.‌
محمد جواد ظریف وزیر خارجه در توییتر نوشت: برخلاف دزدی دریایی در تنگه جبل‌الطارق، اقدام ما در خلیج فارس برای برقراری قوانین بین‌المللی دریانوردی است. وی در ادامه تصریح کرد: همان گونه که در نیویورک گفتم، این ایران است که امنیت خلیج فارس و تنگه هرمز را تضمین می‌کند.‌
عباسعلی کدخدایی سخنگوی شورای نگهبان هم در توییتی نوشت: قاعده مقابله به مثل در حقوق بین الملل امری است شناخته شده که در مقابل اقدامات خلاف یک دولت مورد استفاده قرار می گیرد. اقدام صحیح دولت ایران برای مقابله با جنگ اقتصادی نامشروع و توقیف نفتکش ها از جمله مصادیق این قاعده و منطبق با حقوق بین الملل است.
حشمت‌ا... فلاحت‌پیشه عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس هم با بیان این که انگلیسی‌ها در دام آمریکا افتاده‌اند، گفت:‌ اقدام ایران در توقیف نفتکش انگلیسی از ادله حقوقی لازم برخوردار است که می‌تواند رفتارش را در محاکم حقوقی بین‌المللی اثبات کند. محمود صادقی عضو فراکسیون امید مجلس هم در فضای مجازی نوشت: دست مریزاد پاسداران افتخارآفرین وطن!
محسن هاشمی رئیس شورای اسلامی شهر تهران هم با اشاره به توقیف نفتکش انگلیسی توسط نیروهای سپاه به دلیل نقض قوانین بین المللی گفت: باید به این حرکت اخیر سپاه دست‌مریزاد بگوییم که دزدی دریایی را با اقدام قانونی پاسخ داد.
به گفته وی پویایی و هم افزایی دیپلماسی و نیروهای مسلح، نماد توازن در حوزه منافع ملی است.
هاشمی افزود: همه دنیا بدانند که نباید با ایران برخورد غیرقانونی داشته باشند.
محمدعلی ابطحی فعال سیاسی اصلاح طلب هم در صفحه اینستاگرام خود نوشت: ایرانی ها قوم مغرور و پر تاریخی هستند. شاید چیزی نمی گفتند اما این سه هفته ای که کشتی ایرانی در جبل الطارق توقیف بود، مثل بچه یتیم ها شده بودند. از وقتی سپاه پاسداران اعلام کرده یک کشتی انگلیسی را توقیف کرده ، تهِ دل هر ایرانی خوشحال شد، حتی آنها که به روی خود نمی آورند. در طول تاریخ چند‌هزارساله ایران همیشه ماندگار ترین ایامش، روزهایی است که غرورش بازسازی می شود. امروز یکی از آن روزهاست.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها