تغذیه در ادوار مختلف زندگی نقش مهمی دارد، اما بعضی از ادوار حساس تر و مهم تر است، مانند دوران سالمندی.با افزایش سن نیاز به دریافت انرژی کاهش یافته و افراد سالمند تمایل کمتری به مصرف غذا دارند پس همان مقدار غذای کمی که مصرف می‌کنند بسیار مهم و حیاتی است به طوری که اگر غذای آنها مقوی و سرشار از املاح، ویتامین و مواد ضروری بدن باشد، بسیاری از مشکلات و بیماری‌ها را کاهش داده و فرد سالمند با نشاط و سلامت این دوران را سپری می‌کند. در این شماره با طرز پخت سه نوع غذای مناسب و مفید دوران سالمندی در خدمت شما هستیم که امیدواریم مورد توجه واقع شود.
کد خبر: ۱۲۱۸۸۰۴

سوپ مرغ با سیب زمینی

مواد لازم:
سینه مرغ کوچک: یک عدد / سیب‌زمینی شیرین متوسط: 2 عدد / پیازچه: 5 عدد / پیاز متوسط: 2 عدد / جعفری و گشنیز خرد شده: از هر کدام 2 قاشق غذاخوری / فلفل دلمه‌ای کوچک: یک عدد / نمک و زردچوبه: به میزان لازم
سینه مرغ را شسته، به اندازه دلخواه خرد کرده و با یک پیاز خرد شده، کمی آب، نمک و زردچوبه می‌پزیم.یک پیاز دیگر را پوست کنده، خرد کرده و در کمی روغن سرخ می‌کنیم. سپس فلفل دلمه‌ای را شسته، خرد کرده و به پیازداغ اضافه کرده و تفت می‌دهیم. سیب‌زمینی‌های شیرین را پوست کنده، خرد کرده و به مواد اضافه کرده و به تفت دادن ادامه می‌دهیم. در این مرحله سینه پخته شده مرغ را خرد کرده و همراه دو لیوان آب مرغ، جعفری، گشنیز و پیازچه‌های خرد شده به سوپ اضافه کرده، نمک آن را اندازه می‌کنیم و روی حرارت کم می‌گذاریم تا آب آن کم شده و جا بیفتد. در این مرحله سوپ را در ظرف مناسبی ریخته و با آبلیمو ترش تازه سرو می‌کنیم.

پوره برنج و سبزیجات

مواد لازم:
برنج نیم دانه: یک پیمانه / گوشت چرخ‌کرده : 200 گرم / فلفل دلمه‌ای کوچک: یک عدد / سیب‌زمینی متوسط: یک عدد / پیاز کوچک: یک عدد / گوجه متوسط: 2‌عدد / هویج متوسط: یک عدد / نمک و زردچوبه: به میزان لازم
برنج را چند ساعت قبل از پخت با آب ولرم و کمی نمک خیس می‌کنیم. پیاز را پوست کنده، خرد کرده و در کمی روغن تفت می‌دهیم سپس گوشت را به پیاز اضافه کرده و تفت می‌دهیم تا تغییر رنگ بدهد بعد گوجه‌فرنگی‌ها را پوست کنده، خرد کرده و همراه نمک به گوشت اضافه می‌کنیم.
مواد را کمی هم می‌زنیم و بعد سیب‌زمینی‌ها و هویج‌ها را پوست کنده، خرد کرده و به مواد اضافه می‌کنیم و روی حرارت کم می‌گذاریم تا آب مواد کشیده شده و سیب‌زمینی و هویج‌ها کمی بپزد.برنج را در قابلمه ریخته و می‌پزیم و آبکش کرده و بعد از این‌که کمی آب اضافه اش رفت آن را روی موادی که از قبل آماده کرده ایم ریخته و کمی مخلوط کرده و روی دم می‌گذاریم.
این پلوی مخلوط خوش طعم را بعد از پخت کامل در ظرف مناسبی ریخته و با ماست سرو می‌کنیم.

سوپ اسفناج و عدس

مواد لازم:
اسفناج: نیم کیلو / عدس: یک فنجان / جو پرک: یک فنجان / پیاز بزرگ: یک عدد / ماست: یک فنجان / نعنا خشک: یک فنجان / نمک و زردچوبه: به میزان لازم
عدس و جو پرک را خوب شسته و با مقداری آب در قابلمه‌ای ریخته و روی حرارت کم می‌پزیم. سپس اسفناج را خوب شسته، خرد کرده و به مواد اضافه کرده و روی حرارت کم می‌گذاریم تا سوپ لعاب بیندازد و غلیظ شود. پیاز را پوست کنده، خرد کرده و در کمی روغن سرخ می‌کنیم و در نهایت به آن زودچوبه زده و کنار می‌گذاریم.
نعنا خشک را هم در ظرف دیگری با کمی روغن تفت داده و کمی زردچوبه به آن اضافه می‌کنیم. در حین پخت سوپ، نیمی از پیازداغ و نعناداغ را به آن اضافه می‌کنیم تا خوش طعم شود. وقتی سوپ پخت قابلمه را از روی حرارت برمی‌داریم و وقتی کمی خنک شد ماست را به آن اضافه کرده و خوب هم می‌زنیم تا یکدست شود. درنهایت سوپ را درظرف مناسبی ریخته و با پیازداغ و نعناداغ تزیین کرده و سرو می‌کنیم.

مژده مظهری

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها