کد خبر: ۱۲۱۸۷۱۳

ابوالحسن داوودی
اولین فیلم: سفر عشق (67)
تعداد فیلم: 12
داوودی از کارگردانان موفق سینمای پس از انقلاب است و در مقاطع مختلف و در ژانرهای گوناگون، فیلم‌هایی تماشاگرپسند ساخته، چه در اواخر دهه 60 که فیلم سفر جادویی را کارگردانی کرد و چه در دهه 70 که با جیب‌برها به بهشت نمی‌روند و من زمین را دوست دارم درخشید. موفقیت داوودی در دهه‌های 80 و 90 هم ادامه پیدا کرد، به طوری که پرفروش‌ترین فیلم تاریخ سینمای ایران تا اینجا اثر اوست: هزارپا که سال 97 اکران شد و حدود 40 میلیارد تومان فروخت. درواقع داوودی یکی از استثنائات سینمای ایران است که در همه دهه‌های پس از انقلاب، فیلم موفق در کارنامه داشته و با رکوردشکنی هزارپا هم دست‌کم در گیشه، پرچم کارگردان‌های دهه شصتی سینمای ایران را بالا برده است.
کیانوش عیاری
اولین فیلم: تنوره دیو (64)
تعداد فیلم: 12
یکی از بهترین فیلمسازان تاریخ سینمای ایران که همواره شأن و مقام کارگردانی را به عنوان یک هنر، حفظ کرده است. او فیلم خوب و ماندگار در کارنامه‌اش کم ندارد؛ از جمله آن سوی آتش، شبح کژدم و روز باشکوه که در دهه 60 ساخت تا فیلم‌هایی چون آبادانی‌ها و بودن یا نبودن که بترتیب آنها را در دهه‌های 70 و 80 خلق کرد. او در سال 89 خانه پدری را ساخت که هنوز اکران نشده. فیلم آخر او کاناپه (95) هم سرنوشتی مشابه خانه پدری دارد. با این حال عیاری خوشبختانه هنوز فیلم و حتی سریال می‌سازد: 87 متر.
کمال تبریزی
اولین فیلم: عبور (67)
تعداد فیلم: 19
تبریزی دو فیلم بسیار موفقش، لیلی با من است و مارمولک را در دهه‌های 70 و 80 ساخت؛ اولی سال 74 و دومی سال 82. تبریزی باوجود این‌که از معدود فیلمسازان دهه 60 است که همچنان فعالیت مستمر و حرفه‌ای دارد، اما فیلم‌های این سال‌های او نتوانستند مثل کارهای درخشان کارنامه‌اش محبوب باشند. حتی اگر مثل مارموز و ما همه با هم هستیم، گیشه بدی هم نداشته باشند.
فریدون جیرانی
اولین فیلم: صعود (66)
تعداد فیلم: 15
جیرانی با این‌که فعالیت فیلمسازی‌اش در سینما را در دهه 60 آغاز کرد، اما این فیلم به قدری برای او ناامیدکننده بود که ترجیح داد دیگر تا سال 77 و برای ساخت قرمز، پشت دوربین نرود. موفقیت این فیلم اما موقعیت جیرانی را در فیلمسازی تثبیت کرد و او پس از آن، گونه جنایی با مایه‌های عشقی را جدی گرفت. جیرانی همچنان فعال و پرانرژی است و فیلم خفگی او که آن را سال 95 ساخت، جزو آثار موفق و متفاوت کارنامه‌اش به حساب می‌آید.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها