گزارش جام‌جم از شروع فصل جدید «شب‌های هنر» و تغییرات آن

شب‌نشینی با هنـر

هنردوستی و علاقه به این دنیای ناتمام در همه ما به اشکال مختلفی وجود دارد. یکی عاشق موسیقی است، دیگری غرق در شعرها و قصه هاست و خلاصه هرکس به گونه‌ای با یکی از این گرایش‌ها که هرکدام جهان پر طمطراق خود را دارد،‌ خواسته و ناخواسته درگیر است. تا جایی که گاهی حتی اگر به دنبال آن نرود، با دیدن یک نمونه برای چندلحظه هم که شده به آن جلب می‌شود. در این بین فضاهای مختلفی وجود دارد که هرکدام متناسب با رویکردی که دارند به این ماجرا می‌پردازند، تلویزیون هم یکی از این موارد است که البته به واسطه دایره مخاطبان گسترده‌اش، اغلب به شکل عام‌تری آن را مورد بررسی قرار می‌دهد. با وجود این در همین رسانه نیز هر از گاهی برای علاقه‌مندان به این دنیاهای رنگارنگ برنامه‌هایی تدارک دیده می‌شود که به صورت تخصصی‌تر سراغ واکاوی جریان‌هایی که در هر کدام از این بخش‌ها وجود دارد، می‌رود. شبکه چهار که قبل‌تر به نام شبکه فرهیختگان شناخته شده بود و این روزها با عنوان شبکه دانایی، فعالیت می‌کند، سردمدار این داستان یعنی ساخت و تولید برنامه‌های تخصصی ناب است. «شب‌های هنر» هم یکی از این برنامه‌هاست که سری اول آن مدتی پیش روی آنتن رفت و فصل جدیدش هم از امشب کار خود را شروع می‌کند. این برنامه در واقع یک مجله هنری محسوب می‌شود که هر شب آن به یکی از گرایش‌های هنری اختصاص دارد، شب‌هایی که هرکدام گروه کارگردان، تهیه‌کننده و مجری مختص خود را دارند.
کد خبر: ۱۲۱۸۵۳۷

شروع سری جدید «شب‌های هنر» و این که قرار است در این سری شاهد چه اتفاقات و جریانی باشیم، عاملی شد تا سراغ حمید ابراهیمی، مدیر گروه ادب و هنر شبکه چهار برویم. او ابتدا با اشاره به اضافه شدن یک شب جدید به این برنامه به جام‌جم گفت: در سری قبل، «شب‌های هنر» پنج شب بود، به این ترتیب که از شنبه تا چهارشنبه تئاتر، موسیقی، شعر، روایت و سینما را داشتیم، اما در این سری یک بخش جدید به برنامه اضافه شده و آن هم معماری و شهرسازی است که چهارشنبه‌ها روی آنتن می‌رود و بعد هم در پنجشنبه‌شب بخش سینما پخش می‌شود.
او می‌گوید: بخش معماری و شهرسازی خیلی وقت است که به‌خصوص در بین برنامه‌های مختلف، مغفول واقع شده، به همین دلیل تلاش ما این بود تا با پرداخت به آن در حوزه گرایش‌های مختلف و چالش‌های موجود در آن، در حوزه معماری ایرانی اسلامی و معضلاتی که وجود دارد، اقدامی انجام دهیم. اتفاقی که فکر می‌کنیم برای مخاطبان هم جذاب باشد.
یک ساختار متفاوت
اتفاق دیگری که برای «شب‌های هنر» رخ داده، تغییر در ساختار و بخش‌هایی است که در این برنامه روی آنتن می‌رود، موضوعی که ابراهیمی درباره اش بیان کرد: در بخش محتوا و ساختار هم در این سری، برنامه بیشتر شبیه به یک مجله شده و از فضاها، اتفاقات و مسائل مختلف هر رشته در آن صحبت می‌شود. تغییری که به‌واسطه مجریان و کارشناسان مختلفی که هر برنامه دارد، آن را متنوع و گسترده‌تر کرده است.
همان‌طور که کمی قبل هم گفتیم، این مجله دارای بخش‌های مختلف و مجزا از هم است، ساختاری که محاسن خود را دارد و از سوی دیگر شاید ساماندهی آن را کمی مشکل کند. اما این‌که همه این بخش‌ها چطور به هم وصل می‌شوند و زیر سایه یک برنامه قرار می‌گیرند. از مواردی است که ابراهیمی در پاسخ به آن گفت: همه این بخش‌ها به گونه‌ای در کنار هم هستند چرا که همه آنها دکور، تیتراژ و وله‌های واحدی را دارند که برای شب‌های هنر طراحی شده است. بنابراین تلاش کردیم تا از نظر فرمی خیلی تفاوتی بین آنها نباشد و یکی تافته جدا بافته نباشد و دیگری مغفول واقع شود. علاوه بر اینها به واسطه نظارتی که وجود دارد، سعی ما به حفظ این یکپارچگی بوده تا همه بخش‌ها در ذیل شب‌های هنر قرار بگیرند.
بازخوردها چطور بود؟
مدیر گروه ادب و هنر شبکه چهار در ادامه از انتخاب مهمانان و حضور چهره‌هایی گفت که هرکدام به فراخور آن بخش انتخاب و دعوت می‌شوند. همچنین از آنجا که هر هفته هرکدام از این شب‌ها یک موضوع دارد، متناسب با آن بخش‌هایی در نظر گرفته می‌شود که دیدن آنها خالی از لطف نیست. از آنجا که شبکه چهار اغلب مخاطبان خاص خود را دارد، ابراهیمی درباره میزان بازخوردها و نگاه‌هایی که به برنامه شده هم گفت: تا الان به نظر می‌آید که شب‌های هنر تا حدی جای خودش را بین مخاطبانش باز کرده و می‌تواند جایگاه درستی را در همه هنرها به خود اختصاص دهد. همچنین این برنامه با عناوین و فضاهای مختلف سابقه زیادی در شبکه دارد و می‌توان گفت از اواخر دهه80 با دو قدم مانده به صبح این جریان شروع شد و بعد با دور میز شب، چشم شب روشن و شب‌های هنر ادامه پیدا کرد. با همه اینها متأسفانه از آنجا که در بعضی از سال‌ها یکپارچگی‌ای که لازم بود وجود نداشت و چنین برنامه‌ای پخش نمی‌شد، امیدوارم که تداوم این سری از برنامه باعث شود اتفاقات خوبی بیفتد و بیننده خود را داشته باشد. در مورد بازخوردها هم من واکنش‌های خوبی از هنرمندان و خیلی از استادان و دانشجویان هنر دیدم و تلاشمان این است تا این روند ادامه داشته باشد.
باز شدن پای هنرمندان به تلویزیون
یکی دیگر از ویژگی شب‌های هنر، این است که باعث شده پای خیلی از چهره‌ها و هنرمندانی که کمتر در قاب تلویزیون دیده شده‌اند، به این رسانه باز شود، اتفاقی که ابراهیمی آن را یکی از رویکردهایی که در تولید این برنامه داشتند، خواند و اضافه کرد: از ابتدا سعی کردیم نگاه و معیاری غیر از چارچوب‌هایی که دربرنامه داریم را در انتخاب مهمانان نداشته باشیم. از همین رو به دنبال آن بودیم تا از هر رشته، بهترین‌های آن را دعوت کنیم و بر همین اساس به نظر می‌آید شب‌های هنر مورد استقبال بینندگان هم قرار گرفته و تا حدی جایش را باز کرده است.

روایتی از انواع مکتوبات

حسین شاهمرادی، تهیه‌کننده بخش روایت شب‌های هنر که در این سری هم با برنامه همکاری دارد، درباره این بخش که با استقبال مخاطبان همراه شده بود، گفت: به دلیل مشکلاتی که برای مسعود دیانی به وجود آمده بود، مهدی صالحی به عنوان مجری حضور دارد. ساختار ما تقریبا به همان شکل است با این تفاوت که ماهیت مجله بودن آن به واسطه بخش‌‌ها و... کمی تقویت می‌شود.
او با اشاره به یکی از موضوعاتی که قرار است پررنگ‌تر مورد توجه قرار بگیرد هم اضافه کرد: در این دوره قرار است تا ما به شکل جدی‌تری به بحث آموزش بپردازیم. همچنین در حوزه روایت‌نویسی مخاطبان برنامه هم برنامه‌ریزی کرده‌ایم تا بیشتر به آن بپردازیم. در کنار این‌ها با توجه به مناسبت‌های پیش رو چند کار و اتفاق متفاوت هم داریم که در ادامه آن را اعلام می‌کنیم.
شاهمرادی همچنین نوید تنوع بیشتر را در بخش روایت داد و گفت: طبق آنچه در نظر داریم، علاوه‌بر ماجرا و تنوع موضوعی که در آن سری داشتیم، برای فصل جدید می‌خواهیم این تنوع را در حوزه روایت بیشتر کنیم. اتفاقی که قرار است در همه حوزه‌های مرتبط با روایت رخ ‌دهد، نه‌فقط ادبیات. می‌دانید که بخشی از روایت داستان و رمان است و بخش دیگر هم کتاب‌های تاریخی‌اند که جزو روایت محسوب می‌شوند. در کنار اینها در نظر داریم به همه متون و مکتوباتی که در قالب یک روایت هستند، بپردازیم. در واقع خط قرمز ما مکتوب بودن آن روایت است نه فقط آن که جزو ادبیات و قصه و... باشد.
حضور مهمانان و چهره‌های مختلف هم در این بخش از مواردی بود که شاهمرادی به آن اشاره کرد. در ادامه هم بحث بخش‌هایی که در شب‌های هنر وجود دارد، مطرح شد، جریانی که او درباره‌اش معتقد است: به طور کلی با وجود آن که برنامه به‌واسطه مضمون، دکور و تیتراژ آن یک اثر محسوب می‌شود اما هر بخش برای خودش مجزاست و این طور نیست که بگوییم در شب روایت از شب سینما تأثیر می‌گیریم. اتفاقا چنین رویه‌ای از تخصصی بودن کار کم می‌کند. همان‌طور که قبلا هم برنامه‌ای با یک گروه وجود داشت و هر شب به یک موضوع می‌پرداخت، این اتفاق باعث می‌شد یک تهیه‌کننده به همه موضوعات بپردازد و از میزان تخصصی بودن آن کاسته شود.
او اضافه کرد: این تمایز شب‌های هنر است که باعث شده هر شب انگار یک برنامه روی آنتن می‌رود چرا که تهیه‌کننده شب موسیقی کسی است که در آن سررشته دارد و در مورد بقیه شب‌ها نیز به همین ترتیب است. جریانی که از برنامه‌های قبلی شب‌های شبکه چهار تخصصی‌تر است و هر کدام گروهی دارد که با نگاه خود موضوعات آن بخش را مورد تحلیل و بررسی قرار می‌دهند.
شاهمرادی از حضور حمیدرضا منایی، نویسنده کتاب «برج سکوت» در شب روایت این هفته
خبر داد.
شب‌های هنر از شنبه تا پنجشنبه ساعت 23 روی آنتن شبکه چهار می‌رود. شنبه‌ها، شب شعر با اجرای محمود اکرامی‌فر و تهیه‌کنندگی کورش انصاری، سه‌شنبه‌ها، شب روایت با اجرای مهدی صالحی و تهیه‌کنندگی حسین شاه مرادی، چهارشنبه‌ها شب معماری با اجرای علی فروزان‌فر و تهیه‌کنندگی محمدامین نوروزی، پنجشنبه‌ها شب سینما به تهیه‌کنندگی حمیدرضا توسلی به ترتیب سایر شب‌های مجله شامگاهی «شب‌های هنر» را تشکیل می‌دهند.

فاطمه شهدوست

رسانه

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها