با توجه به پرسش‌های ارسالی خوانندگان تپش درخصوص موضوعات حقوقی از جمله سقط‌جنین، سهم‌الارث و سند جعلی مریم جنت‌آبادی،کارشناس ارشد حقوق خصوصی به سوالات شما پاسخ داده است. مخاطبان می‌توانند پرسش‌های حقوقی خود را با ارسال پیامک به شماره 300011224 مطرح کنند و پاسخ را در همین صفحه بخوانند.
کد خبر: ۱۲۱۷۹۱۷

سقط‌جنین
یکی از بستگان به همسر باردارم داروهای گیاهی و ادویه داده که باعث سقط جنین او شده است. حالا می‌توانم با توجه به این‌کار از او شکایت کنم؟
با توجه به ماده 623 قانون مجازات اسلامی می‌توانید از او شکایت کنید. در این ماده آمده است: هرکس به واسطه دادن ادویه یا وسایل دیگری موجب سقط جنین زن گردد به شش ماه تا یک‌سال حبس محکوم می‌شود و اگر عالما و عامدا زن حامله‌ای رادلالت به استعمال ادویه یا وسایل دیگری کند که جنین وی سقط شود به حبس از سه تا شش ماه محکوم خواهد شد، مگر این‌که ثابت شود این اقدام برای حفظ حیات مادر است و در هر مورد حکم به پرداخت دیه مطابق مقررات مربوط داده خواهد شد.
سهم‌الارث
اگر فرزند فوت کند، میزان سهم الارث پدر و مادرش چقدر است؟
در صورت فوت فرزند وراث ایشان در وهله اول پدر، مادر، فرزندان و همسر ایشان است. در صورتی که فرزند ازدواج نکرده باشد و پدر و مادر ایشان در قید حیات باشند، میزان سهم الارث مادر یک سوم و مابقی به پدر به ارث می‌رسد.
سند جعلی
اگر به جای کارت گواهینامه از عکس آن استفاده کنیم و مامور یا محلی که ارائه داده‌ایم متوجه اصل نبودن آن شود، مرتکب جرمی شده‌ایم. این در حالی است که گواهینامه دارم.
بله این اقدام استفاده از سند مجعول است و برای آن مجازات درنظر گرفته شده است. فرد می‌تواند برای حفظ مشخصات عکسی از گواهینامه بگیرد و در خانه نگهداری کند، اما نمی‌تواند آن را به جای اصل ارائه دهد و در صورت ارائه آن مرتکب جرم شده است.
مطابق قانون مجازات اسلامی، اگر کسی بداند یک سند جعلی است و با علم به جعلی بودن، از آن سند و نوشته استفاده کند، مرتکب جرم استفاده از سند مجعول شده است. در این حال اگر سند جعلی و ساختگی مورد استفاده، سند رسمی باشد، مرتکب شش ماه تا سه سال حبس یا سه تا 18 میلیون ریال جزای نقدی و اگر غیررسمی باشد، به شش ماه تا دو سال حبس یا سه تا 12 میلیون ریال جزای نقدی محکوم خواهد شد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها