برخی درمان‌های دارویی حین و بعد از شیمی درمانی می‌تواند از عوارض شیمی‌درمانی پیشگیری کند

شیمی درمانی بدون تهوع

فقط کسانی که با بیماری سرطان، به سختی دست و پنجه نرم کرده‌اند، می‌دانند ابتلا به این بیماری از زمانی که تشخیص آن قطعی می‌شود تا وقتی درمان جراحی و سپس شیمی درمانی یا رادیوتراپی انجام بشود، چه عوارض جسمی و روحی سنگینی به همراه دارد .به ویژه آن که درمان سرطان از جراحی گرفته تا رادیوتراپی و شیمی درمانی با عوارض مختلفی همراه است که آزاردهنده و فرسایشی است . با این حال هفته گذشته دکتر محمد بابایی، دبیر علمی کنگره برخورد با اختلالات خونی و متابولیک شیمی‌درمانی گفت: بخش عمده‌ای از عوارض خونی و متابولیک ناشی از شیمی درمانی در بیماران مبتلا به سرطان قابل پیشگیری است.
کد خبر: ۱۲۱۷۸۱۹

عوارض معمول ناشی از شیمی درمانی شامل عوارض خونی و عفونی، اختلالات الکترولیتی و مشکلات گوارشی می‌شود.برخی از این عوارض در حین شیمی درمانی و بعضی مدتی بعد از تزریق داروهای شیمی درمانی اتفاق می‌افتد.شدت و میزان نیز به نوع سرطان و شیمی درمانی مرتبط با آن بستگی دارد.
داشتن روحیه خوب
داشتن روحیه خوب، کسب اطلاعات کافی در مورد بیماری و درمان آن و یافتن روش‌هایی برای مقابله با عوارض جانبی شیمی درمانی و نیز همکاری خوب تیم درمانی بیمار برای کاهش عوارض درمانی می‌تواند به کاهش نگرانی و هیجان و عوارض ناشی از درمان کمک کنند.
تشخیص و پیش بینی عوارض
نکته مهم برای پیشگیری از عوارض شیمی‌درمانی آن است که پزشک و تیم درمانگر سرطان، عوارض شیمی درمانی را به خوبی بشناسند و بتوانند با تمهیدات و اقدامات لازم این عوارض را به حداقل برسانند تا از مشکلات بیمار کاسته شود و بیمار مبتلا به سرطان بتواند درمان را با حداقل عوارض و مشکلات دریافت کند.
کاهش عوارض با درمان‌های دارویی
آشنایی پزشکان با عوارض شیمی‌درمانی و ارتقای دانش آنان سبب می‌شود که تیم درمانی، عوارض را پیش‌بینی و بر اساس آن پیشگیری‌های لازم را انجام دهد. برخی از درمان‌های دارویی حین و بعد از شیمی‌درمانی می‌تواند از عوارض شیمی‌درمانی پیشگیری کند .
انکولوژیست با توجه به نوع سرطان و داروی مناسب برای درمان هر بیمار، عوارض را پیش‌بینی و با تمهیدات و داروهای مختلف از پیش آمدن این عوارض تا حد امکان پیشگیری خواهد کرد و در حین و پس از تزریق شیمی‌درمانی مراقبت‌های لازم از بیمار جهت کنترل این عوارض به عمل خواهد آمد.
در بخش زیادی از بیماران می‌توان از طریق پیش‌بینی عوارض، از بروز آنها پیشگیری و یا با تجویز دقیق دارو این عوارض را کنترل کرد. با تزریق میزان مناسب داروی شیمی‌درمانی و زمان مناسب تزریق و استفاده از داروهای مختلف همراه و یا قبل و بعد از شیمی‌درمانی می‌توان عوارض شیمی‌درمانی را به حداقل رساند.
مصرف غذاهای پر کالری
متخصصان تغذیه بیماران مبتلا به سرطان بر مصرف بیشتر غذاهای پرکالری در بیمارانی که مراحل درمان سرطان را طی می‌کنند تاکید دارند. بر این اساس، ممکن است خوردن یا نوشیدن مقادیر بیشتری شیر، خامه، پنیر و تخم‌مرغ آب‌پز توصیه شود. حتی گاهی به این بیماران توصیه می‌شود که کمتر از غذاهای پرفیبر مصرف کنند زیرا این غذاها احتمال بروز اسهال یا سوزش دهان را افزایش می‌دهند.
بررسی‌ها نشان داده است افرادی که تغذیه خوبی دارند بهتر با عوارض جانبی شیمی‌درمانی مقابله و حتی دوز بالای داروها را به خوبی تحمل می‌کنند. اگر بیمار تغذیه خوبی داشته باشد و کالری و پروتئین کافی در رژیم غذایی خود دریافت کند، خیلی بهتر عوارض شیمی درمانی را تحمل خواهد کرد .

کاهش تهوع طی شیمی‌درمانی

توصیه‌های زیر می‌تواند به کاهش تهوع و کاهش اشتها که از عوارض شایع شیمی درمانی است کمک کند:
حجم غذای بیماران در هر وعده کاهش پیدا کند .
غذا باید کاملاً جویده شود و بیمار در طول مدت صرف غذا آرامش داشته باشد.
تمریناتی که استرس و فشارهای روحی را کاهش می‌دهند مانند روش‌های تمرکز ذهن یا مدیتیشن و تنفس عمیق انجام بگیرد.
بیمار باید از پزشک خود برای کنترل تهوع و استفراغ، داروهای ضد استفراغ درخواست کند .
بیمار باید از غذاهایی که به‌راحتی هضم می‌شود و با معده اش سازگار است استفاده کند از جمله: نان تست، بیسکویت، چوب‌شور، کلوچه، کیک، ماست، بستنی میوه‌ای، مایعات، شربت رقیق، سیب‌زمینی آب‌پز، برنج، ماکارونی یا رشته فرنگی، مرغ یا گوشت آب پز یا کبابی، کنسرو حبوبات، میوه‌ها، سبزی‌ها و انواع نوشابه‌های بدون گاز.

پونه شیرازی

دانش و سلامت

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها