جام‌جم از روزهای پایانی تولید فصل سوم سریال ستایش می‌گوید

«ستایش3 » به آنتـن نـزدیک شد

سریال ستایش 3 به نویسندگی سعید مطلبی و تهیه‌کنندگی آرمان زرین‌کوب این روزها مراحل فنی را پشت سر می‌گذارد. این خبر را سعید سلطانی، کارگردان سریال به جام‌جم ‎داده و می‌گوید که امیدوار است سریال تا پاییز به پخش شبکه سه سیما برسد. دهم فروردین 97 بعد از مدت‌ها انتظار، تصویربرداری فصل سوم این سریال در تهران آغاز شد و در این سال مجموعه‌ای از بازیگران فصل‌های پیشین در کنار هنرپیشگان تازه مقابل دوربین رفتند. کار تصویربرداری این سریال در تهران دنبال شد و گفته می‌شود به شمال و جنوب ایران هم رسید و بخش‌هایی از مجموعه در این مناطق روایت می‌شود.
کد خبر: ۱۲۱۷۵۲۱

فصل اول ستایش که از آذر 89 تا آبان 90 از شبکه سه سیما پخش شد، ابتدا به ماجرای عشق میان طاهر و ستایش و مخالفت پدر طاهر با این ازدواج می‌پرداخت. بعد وارد فاز زندگی مشترک این شخصیت شد و پس از مرگ ناگهانی طاهر،‌ تعقیب و گریزهای ستایش با پدر شوهری که درصدد است نوه‌هایش به‌ویژه پسر طاهر را از ستایش بگیرد، آغاز شد. در کنار این خط اصلی ماجراهای دیگری نیز جریان داشت. فصل دوم هم از دی 92 تا مرداد‌94 روی آنتن رفت که زندگی شخصیت‌های قصه را در 20 سال بعد به نمایش گذاشت و نشان داد سرنوشت آنها چنان به‌هم گره خورده است که باز دست تقدیر پدربزرگ را به شکل ناشناس به نوه‌اش می‌رساند. قصه فصل سوم هم در ادامه فصل دوم روایت می‌شود و ظاهرا قرار است در نهایت نقطه پایانی بر نمایش زندگی ستایش بگذارد و تکلیف شخصیت‌های قدیمی و جدید این سریال را تا حد زیادی روشن کند.
اگر از علاقه‌مندان این مجموعه بوده و منتظر تماشای فصل سوم آن هستید، گزارش پیش رو که در آن با کارگردان و بازیگران این سریال گفت‌وگو کرده‌ایم، جزئیات بیشتری درباره ستایش 3 به شما می‌دهد.

تصویربرداری تمام شد
تصویربرداری فصل سوم ستایش از دهم‌فروردین 97 در تهران آغاز و مدتی پیش به اتمام رسید. سعید سلطانی، کارگردان این سریال به جام‌جم می‌گوید: سریال در مراحل فنی پس از تصویربرداری قرار دارد و الان مشغول سر و سامان دادن به تدوین، صداگذاری و موسیقی کار هستیم. ستایش 41 قست دارد که امیدواریم تا اوایل مهر آماده پخش شود. البته زمان دقیق پخش بستگی به جدول پخش شبکه سه سیما دارد.
مدت‌هاست غالب سریال‌های سیما به صورت هر شبی پخش می‌شود و غیر از مواردی استثنا مثل سریال‌های ویژه‌ای چون مختارنامه این روند ادامه داشت و دارد. در این زمان اما سریال ستایش چه در فصل نخست و چه در فصل دوم تنها جمعه‌ها روی آنتن رفت. سلطانی در این‌باره بیان می‌کند: گذشت آن زمانی که یک سریال به صورت یک بار در هفته و حدود یک فصل روی آنتن می‌رفت. زمانی که فصل اول و دوم پخش شد پخش هر شبی چندان باب نشده بود اما به هر روی تصمیم‌گیری در مورد شیوه پخش فصل سوم هم با تلویزیون است. هنوز نمی‌دانم هرشب روی آنتن می‌رویم یا یک شب در هفته.
از شهربانو تا ستایش‌ها
سعید سلطانی، کارگردان باسابقه تلویزیون است که ساخت آثاری چون مجموعه محبوب پس از باران، مامور بدرقه، شکرانه، سال‌های برف و بنفشه، در جست‌وجوی آرامش، لبه تاریکی و خانه‌ای در تاریکی را کارنامه دارد. او سال 88 کارگردانی سریال ستایش را به قلم سعید مطلبی و تهیه‌کنندگی آرمان زرین‌کوب آغاز کرد. سریالی که تنها یک روز در هفته پخش می‌شد اما مخاطبان زیادی پیدا کرد و حرف و سخن درباره شخصیت‌های آن و تکیه‌کلام‌هایشان به گفت‌وگوهای روزمره مردم راه یافت. سرنوشت شخصیت‌های ستایش در زمان حال دستمایه ساخت سری دوم این سریال قرار گرفت اما این فصل نیز با پایانی باز مخاطب را چشم‌انتظار ساخت فصل سوم گذاشت.
ایرج قادری، حامد بهداد و دیگران
سال 88 و زمانی که ساخت فیلمنامه ستایش بر سر زبان‌ها افتاده بود، خبرهایی ضدونقیض شنیده می‌شد که ایرج قادری قرار است کارگردانی سریال را بر عهده بگیرد و برای بازی در نقش‌های اصلی با بازیگرانی چون حامد بهداد، نیما شاهرخ‌شاهی و شیلا خداداد صحبت شده است. سابقه دوستی و همکاری طولانی قادری و سعید مطلبی، نویسنده سریال واقعیت داشتن این اخبار را تا حد زیادی تایید می‌کرد. مطلبی نویسنده سه‌گانه ستایش از نویسندگان و کارگردانان قدیمی سینمای ایران است و ساخت آثاری چون پنجمین سوار سرنوشت و فیلمنامه سینمایی محاکمه را در کارنامه دارد. با تمام این تفاصیل همان سال تصویربرداری سریال با کارگردانی سعید سلطانی آغاز شد و نرگس محمدی و مهدی پاکدل بازیگران زوج اصلی سریال شدند. بازیگرانی که آن زمان چندان شناخته شده نبودند. مهدی پاکدل سابقه بازی در آثار تلویزیونی، سینمایی و تئاتر را داشت اما آنچنان که امروز میان مخاطبان شناخته شده است، در آن زمان چهره نبود. نقش ستایش برای نرگس محمدی نیز که سابقه سینمایی داشت، همچون سکوی پرتابی بود که این بازیگر را بیش از پیش به سینما و تلویزیون معرفی کرد.
قدیمی‌ها و جدیدها
بسیاری از بازیگران فصل قبل سریال ستایش مثل نرگس محمدی (ستایش نادری)، داریوش ارجمند (حشمت فردوس)، مهدی سلوکی (محمد)، فریبا نادری (پری سیما)، سیما تیرانداز (انیس)، قربان نجفی (صفایی) وامیرمحمد زند (داماد ستایش) در این فصل نیز حضور دارند و علاوه بر آنها هنرپیشگان تازه‌ای همچون فرهاد جم (حاج‌آقا بهبودی)، شهرام پوراسد (مهدی مظفری)، مهتاج نجومی (مادر مهدی)، مریم خدارحمی (آهو)، بهزاد خداویسی (سرگرد)، مهدی میامی (غلامی)، لاله مرزبان (نازگل) و بازیگران دیگری نظیر آتش تقی‌پور، کمند امیر سلیمانی، حسین سلیمانی، محمد فیلی، سامان صفاری، مهرنوش ستاری، نگار جوکار، سینا شفیعی و... در این مجموعه به ایفای نقش می‌پردازند.
بازیگران اضافه شده به فصل سوم سریال نشان می‌دهد که ماجراهای ستایش قرار است شخصیت‌های تازه‌ای را با خود درگیر کند و احتمالا بچه قصه‌های بیشتری داشته باشد. این اتفاق در فصل اول سریال که یک سر و گردن از سری دوم بالاتر بود اتفاق افتاد و سریال تعداد بازیگران، محل‌های تصویربرداری و قسمت‌های بیشتری داشت اما در فصل دوم ستایش با افت جذابیت قصه روبه‌رو شد و نتوانست مخاطبان علاقه‌مندی که منتظر دیدن سرنوشت ستایش بودند را راضی کند و در نهایت آنها را به فصل سوم حواله داد؛ فصلی که می‌گویند با دو فصل قبلی تفاوت دارد و دارای ساختاری جدید است. این فصل از مجموعه علاوه بر روایت داستان شخصیت‌های فصل اول و دوم به بازگویی روابط میان آنها می‌پردازد.
جایگزین‌ها
حدیث میرامینی، بازیگری بود که فصل دوم در نقش نازگل، دختر ستایش به این سریال اضافه شد و اما با شروع تصویربرداری فصل سه و اعلام لیست بازیگران خبری از نام میرامینی نبود. گفتند به دلایل شخصی از حضور در این سریال انصراف داده و لاله مرزبان قرار است ادامه نقش او را در سریال بازی کند. بازیگری که او را پیشتر در فیلم‌های سینمایی زیر سقف دودی، به وقت شام و هیس دخترها فریاد نمی‌زنند و سریال‌های آنام و هوش سیاه دیده‌ایم. رامسین کبریتی نیز از بازیگران اصلی این سریال بود که در فصل اول و دوم آن در نقش صابر، پسر بزرگ‌تر حشمت فردوس حضور داشت. با مهاجرت این بازیگر از ایران و پیوستن‌اش به شبکه‌های ماهواره‌ای باید دید جای خالی او در قصه چگونه پر می‌شود؟ با جایگزینی بازیگری تازه یا چاره‌اندیشی برای حذف این شخصیت از قصه؟
مهدی سلوکی نیز در فصل اول نقش برادر ستایش را بازی می‌کرد اما در فصل دوم و سوم با حذف شخصیت برادر از قصه، ایفاگر نقش محمد، پسر ستایش است.
ستایش، ستایش شد
ستایش در فصل اول با غافلگیری‌های به‌موقع، قصه گرم و بازی‌های خوب بازیگرانش خیلی زود به دل مخاطبان نشست و آنها را پا‌به‌پای شخصیت اصلی و گریزهایش از دست حشمت فردوس با خود همراه کرد. همراهی مخاطبان با ستایش تا اندازه‌ای بود که عوامل این سریال را به ساخت فصل بعدی مجموعه تشویق کرد. از اتفاقات فرامتنی که ستایش مسبب آن بود، تغییر در الگوی نام‌های پر تکرار کشور بود. بعد از پخش این سریال نام ستایش که پیش از این هم رواج زیادی بین مردم داشت، محبوبیتش به سرعت بیشتر و بیشتر شد. این اسم از زمان پخش سریال و حدودا به مدت سه سال، سومین اسم پرطرفدار نوزادان دختر پس از دو اسم فاطمه و زهرا بود.
از ستایش تا کیمیا
در ستایش 2 شاهد آن بودیم که نزدیک 20 سال از اتفاقات فصل اول این سریال گذشته است. ستایش به زنی میانسال مبدل شده که حالا همه او را با نام مستعار ثنابانو می‌شناسند، او در این سال‌ها دختر و پسرش را به دندان کشیده و حالا با آشنایی اتفاقی پسرش با فردوس دوباره آرامش زندگی او به خطر می‌افتد. بستر زمانی قصه می‌طلبید ستایش چهره‌ای شکسته‌تر از فصل پیش داشته باشد. چاره چه بود؟ پیر کردن نرگس محمدی با گریم یا تغییر بازیگر و جایگزینی او با هنرپیشه‌ای که سن و سالش به نقش بخورد. عوامل سریال گزینه اول را انتخاب کردند. گزینشی که با عنایت به مورد توجه واقع شدن نرگس محمدی به خاطر بازی در این سریال،‌ منطقی به نظر می‌رسید. این انتخاب اما با گریم نه چندان خوب ستایش با موفقیت چندانی روبه‌رو نشد. گریمی که مشابه آن برای مهرآوه شریفی‌نیا در فاز سوم سریال کیمیا هم تکرار و عینک این دو شخصیت به سوژه‌ای طنز در فضای مجازی تبدیل شد.

پری‌سیمای دیوسیرت

فریبا نادری، بازیگر نقش پری‌سیما، زنی است که برای خانه خراب‌کردن حشمت فردوس وارد قصه می‌شود و برای مقصود خود پسر او، صابر را فریب می‌دهد. او که در فصل سوم سریال هم حضور دارد، در مورد نقشش می‌گوید: کمتر پیش می‌آید نویسنده‌ای به خوبی سعید مطلبی بار یک نقش منفی را در عین منفی بودنش به خوبی بپردازد. این اثر امضای سعید مطلبی را پای خود دارد و کارگردانی سعید سلطانی نیز بسیار خوب است.
او همچنین درباره قصه فصل سوم سریال اینچنین می‌گوید: داستان ستایش 3 از غروب همان روزی که ستایش 2 تمام شده، شروع می‌شود. اما وزن قصه به سمت درگیری‌های نقش من یعنی پری‌سیما با حشمت فردوس سنگینی می‌کند. بخشی از روابط داستان نیز بین ستایش و فردوس اتفاق می‌افتد.
سعید سلطانی هم پیشتر در مورد لزوم حضور نقش‌های منفی در قصه به جام‌جم گفته بود: شخصیت ستایش شخصیت اصلی و مثبت داستان است؛ خیری که در مقابل او شری به نام فردوس قرار گرفته و تضاد میان رفتارهای این دو شخصیت و دشمنی‌های پیدا و پنهانشان بر جذابیت مجموعه می‌افزاید. وجود شخصیت منفی، در داستان ضرورت دارد. نیکی و بدی و خیر و شر و تقابل میانشان داستان‌ساز است، اما نکته بارز در خصوص ستایش این است که حتی شخصیت آدم‌های بد قصه هم توجیه دارد و ما همه را سیاه و سفید نمی‌بینیم. تصمیمات همه شخصیت‌‎ها، گرچه گاهی تابع اخلاقیات نیست، ولی به هر حال به اقتضای شرایطشان است و این قضیه آنها را به واقعیت نزدیک می‌کند.

ستایش در امتداد 2 فصل قبل روایت می‌شود

قربان نجفی، بازیگر نقش صفایی: درونمایه شخصیتم در ستایش 3 دست نخورده باقی مانده، ولی کمیت آن بیشتر شده است و همین باعث شد حجم درگیری‌ام با سریال بیشتر شود. داستان فصل سوم ستایش در امتداد دو فصل قبل روایت می‌شود و اینجا بناست سرنوشت شخصیت‌ها به نتیجه نهایی برسد و عاقبت کار آدم‌ها را ببینیم. شخصیتی که پیشتر در این مجموعه ایفا کرده بودم را در اینجا هم برعهده دارم و با همراهی سعید سلطانی کارگردان فهیم کار کوشیدم جزئیات بیشتری از نقش را در خلال موقعیت‌هایی که در آنها قرار می‌گیرد بازنمایی کنم.
ستایش 3 جذاب‌تر است
به لحاظ داستانی ستایش 3 از فصل اول به مراتب کشش بیشتری دارد و خرده‌داستان‌هایی که در مجموعه وجود دارد، باعث می‌شود مخاطب بتواند پیگیر سریال شود، اما در نگاهی کلی اقبال به یک مجموعه تلویزیونی به دلایل مختلفی ربط دارد که فقط یکی از این دلایل، کیفیت داستان است. یکی دیگر از عوامل اقبال به یک سریال، زمان پخش آن است و رقبایی که در پخش دارد. نسبت به زمانی که فصل اول ستایش روی آنتن رفت، هم حجم رقبای رسانه ملی بیشتر شده است و هم این‌که در رسانه ملی تولیدات متنوع‌تری از برنامه‌های گفت‌وگومحور تا سریال‌های مختلف وجود دارد.
کار ستایش سخت می‌شود
در زمان پخش ستایش1 اصلا گوشی‌های هوشمند تا این اندازه متداول نبود و شبکه‌های اجتماعی نیز چنین گستردگی نداشت. این گونه نبود که مخاطبان بتوانند با گوشی‌های خود و از طریق سامانه‌های ویدئوی درخواستی، فیلم و سریال ببینند. پس طبیعی است که نه فقط کار ستایش 3 که کار هر محصول نمایشی دیگری در جلب مخاطب روزگار ما سخت‌تر باشد، ولی آنچه مشخص است کیفیت بالای ساختاری و تقویت جذابیت دراماتیک ستایش 3 است که کار آن را برای جلب مخاطب راحت‌تر می‌کند.

نوشین مجلسی
رسانه

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها