گزارش جام‌جم از مرکز بهداشتی -درمانی مجهز و پیشرفته حرم مطهر امام رضا (ع)

خوشا دردی که درمانش تو باشی

مشهد که می‌روی و می‌شوی زائر امام رضا، همه شادی‌ها و غصه‌ها و دردهایت را کف دست می‌گیری و یک‌راست می‌روی صحن عتیق، کنار سقاخانه اسماعیل طلا و می‌ایستی روبه‌روی پنجره فولاد و دلت را گره می‌زنی به مشبک‌هایش و حلقه چشمانت پر می‌شود از ستاره‌هایی که رودی می‌شود سمت ضریح مطهر. امام رضا رئوف است و مهربان؛ آنقدر که دلت می‌خواهد همه دردهایت را خودش درمان کند؛ گره از کار بسته ات بگشاید، غبار و زنگار دلت را بروبد و جسم نحیف و تب دارت را هم خودش شفا بدهد؛ اصلا انگار می‌خواهی درد پا و سر و کمرت را هم خودش درمان کند؛ با نیم نگاهی و اشارتی و عنایتی... کرم امام مهربانی‌ها اما ساحل ندارد؛ هم خودش طبیب دردت می‌شود (مثل همین چند روز پیش که دخترکِ فلج با ید بیضایش شفا گرفت ) و هم خادمانش را به خدمتت می‌گمارد؛ جایی همان جلوی چشم و دیدِ خودش؛ جایی که خانه شفاست و نامش دارالشفاء؛ جایی در بست شیرازی، سمت راست ورودی حرم مطهر. همان‌جا که بهانه‌ای شده تا متخصصان، پزشکان و پرستارانی که هم عاشق امام رئوفند و هم تشنه خدمت به آقا و زائران و مجاورانش، گرد هم بیایند تا در کنار دست اعجاز خورشید خراسان، دردی از آلام زائرانش کم کنند و مرهمی هم بر دل و روح خسته و بی قرار خود بگذارند.
کد خبر: ۱۲۱۷۲۱۳

اگر از خیابان شیرازی (خیابانی که از میدان شهدا به چهارراه شهدا و سپس حرم مطهر می‌رسد)، قصد حرم کنی، به محوطه باز جلوی حرم که برسی، آمبولانس‌هایی در سمت راست محوطه که رویشان نوشته شده دارالشفاء امام، توجهت را جلب می‌کند؛ آمبولانس‌هایی که مقابل یکی از بزرگ‌ترین و مجهزترین مراکز اورژانسی ـ درمانی مشهد مقدس توقف کرده‌اند، مرکز بهداشتی ـ درمانی دارالشفاء امام رضا.
دارالشفا از قدیمی ترین موقوفات حرم مطهر است و قدمتی 520 ساله دارد. کارش را با موقوفاتی به عنوان مریضخانه و شفاخانه در داخل حرم مطهر شروع کرد و طی سالیان مختلف، موقوفات دیگری چون زمین‌ها و باغات به آن اضافه و اهدا شد تا هم سرمایه‌ای بشود برای تامین هزینه هایش و هم توسعه پیدا کند، آنچنان که امروز شاهدش هستیم.
دارالشفای حرم مطهر رضوی امروزه نزدیک به 220 نیرو دارد که به گفته دکتر ناصر سرگلزایی مدیرعامل دارالشفا شامل متخصصان و پزشکان و پرستاران مجربی می‌شود که عمدتا به صورت استخدام یا ساعتی و قراردادی و افتخاری (خادمان سلامت و پزشکان افتخاری) در مرکز، مشغول فعالیت و خدمت به زائران و مجاوران هستند؛ خدماتی شامل تمام تخصص‌ها و کارهای پانسمان و تزریقات و پاراکلینیک (بینایی‌سنجی، دندانپزشکی، رادیولوژی، سونوگرافی، رادیوگرافی، آزمایشگاه، دیالیز، شیمی درمانی، داخلی و متخصص زنان و زایمان) و درمجموع تمام خدمات سطح یک و دوی پزشکی به‌جز بستری و جراحی.
مرکزی برای محرومان
در اساسنامه دارالشفا ذکر شده به محرومان، مستضعفان، زائران و مجاورانی که هزینه درمان ندارند، خدمت‌رسانی شود. برای همین هم حق ویزیت مرکز اندک است و برای آنها که توان پرداخت همین مقدار را هم ندارند، رایگان. اینها را دکتر سرگلزایی به ما می‌گوید و ادامه می‌دهد حق ویزیت کم و سطح بالای کیفی و کمی خدمات باعث شده خیل بیماران به این مرکز مراجعه کنند، طوری که سال گذشته پذیرای یک میلیون و صد هزار مراجعه‌کننده و بیمار بوده است.
درالشفا و اقمارش
به‌جز مرکز اصلی دارالشفا که خدمات درمانی کامل‌تری به بیماران ارائه می‌کند، ده پایگاه اورژانس هم در داخل حرم و صحن‌های مختلفش به‌طور رایگان کارهای اورژانسی و فوریتی زائران را انجام می‌دهند، (پایگاه اورژانس مرکزی در صحن هدایت با شش تخت بستری و 9 پایگاه هم در صحن‌های دیگر حرم). از این گذشته، اگر بیماری به خدماتی بیش از آنچه در مرکز ارائه می‌شود، نیاز داشت، از طرف مرکز به بیمارستان‌های مجهز سطح شهر منتقل شده و به‌طور رایگان تحت درمان قرار می‌گیرد. دکتر سرگلزایی با اشاره به آمار جالبی که نشان می‌دهد 60درصد مراجعان مرکز، زائران خارجی عمدتا از کشورهای عراق، افغانستان، پاکستان و هندوستان هستند، می‌گوید: دلیل این همه مراجعه، سطح بالای خدمات و هزینه‌های پایین درمان است که برای خارجی‌ها بسیار اندک و به صرفه است؛ آن‌قدر که برخی‌ها ترجیح می‌دهند بیایند در مرکز ایمپلنت بگذارند و بروند کشورشان و چند ماه بعد برگردند برای روکش گذاری.
یک رئیس خدمتگزار
دکتر سرگلزایی، دانشیار دانشگاه علوم پزشکی مشهد است و جراح لثه و ایمپلنت. از دو سال و نیم پیش به ریاست دارالشفا درآمده، اما می‌گوید ده سال است افتخار خادمی حرم را دارد، در قسمت خادمی و در روضه منوره. او حالا هم هر هشت روز یک‌بار، لباس خادمی به تن می‌کند و گرد ضریح مطهر و زائرانش می‌گردد و هم هر روز هفته از 11 صبح تا 2بعد‌از‌ظهر دارالشفا را می‌چرخاند. به اینها اضافه کنید تدریس هر روزه در دانشگاه و طبابت در مطب و کلینیک را. با این همه مشغله اما آنچه می‌توان در گفتار و رفتار او دید چیزی نیست جز رضایت و طیب خاطر و ارادتی که پایانی ندارد.

فاطمه مرادزاده

ایران

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها