مروری بر حاشیه‌های یک سریال پرمخاطب

گـــانـــدو چگونه گنده شد

قبل از سریال گاندو بیشتر فیلم‌هایی که با تم پلیسی - جاسوسی ساخته می‌شدند مربوط به صنعت هسته‌ای بود، اما این سریال باب جدیدی به روی فیلمسازان این‌گونه باز کرد. سریالی که در همان تیتراژ تکلیفش را با مخاطب روشن می‌کند که داستان سریال یک داستان واقعی ا‌ست. گاندو از همان قسمت اول جنجال به پا کرد و خیلی‌ها گفتند گفت‌وگو‌هایش بیشتر شبیه بیانیه‌های سیاسی است. بعدتر حاشیه‌ها زیادتر شد و تک تک این حاشیه‌ها در اغلب صفحه‌های مجازی پخش شد. بیایید حاشیه‌های فرا متنی این سریال را مرور کنیم.
کد خبر: ۱۲۱۶۹۴۸

جاسوسی به نام جیسون

مهم‌ترین نکته سریال که اتفاقات بر محور او می‌چرخد جیسون رضاییان است که پیام دهکردی نقش او را بازی می‌کند. یک ضد قهرمان که جرم بزرگ و مهمی را مرتکب شده بود. مهم‌ترین اتهامات ضدامنیتی رضاییان، نفوذ در اماکن مهم دولتی و افشای برنامه‌های ضدتحریمی ایران از جمله هویت واسطه‌های تجاری و ماهیت شرکت‌های همکار ایران در پروسه دور زدن تحریم‌ها و جاسوسی از برنامه هسته‌ای ایران بود که باعث شد تیرماه 93 دستگیر شود و در دی ماه 94 با آزادسازی بخشی از پول‌های بلوکه شده ایران توسط آمریکا و استرداد تعدادی از زندانیان ایرانی در آن کشور به میهنمان، به آمریکایی‌ها تحویل داده و چون نقشی که پیام دهکردی بازی کرده بود از شخصیت واقعی جیسون نوشته و بازی شده بود در رسانه‌های داخلی و خارجی حسابی جنجال به پا کرد. البته این سریال از نگاه خود جیسون هم پنهان نماند و در اولین واکنش خودش و همسرش صفحه‌های اینستاگرامشان را خصوصی کردند.
توییت‌های آشنا
خیلی‌ها معتقد بودند این سریال عملکرد دولت را نشانه رفته و قرار است در مورد خیلی چیزها شفاف‌سازی کند. از میزان بودجه و تولید‌کننده این سریال بگیرید تا ساده‌لوح خواندن وزارت خارجه!
تا آنجا که سخنگوی وزارت خارجه در واکنش به این سریال گفته مانده‌ام چه بگویم و عجیب است «آنچه در این سریال از وزارت خارجه، شخص وزیر و همکاران ما نشان داده می‌شود، با واقعیت
منطبق نیست. اسناد مذاکرات و مکاتبات وزارت خارجه در داخل و خارج موجود است و اگر می‌گفتند ما این اسناد را در اختیارشان قرار می‌دادیم که سریال واقعی‌تر باشد.» بعدتر حسام‌الدین آشنا (مشاور رئیس جمهور) در توییتر به این سریال واکنش نشان داد و تلاش کرد پشت پرده این سریال را به چالش بکشد.

پلیس‌های خیلی جوان
برای ایفای نقش ماموران امنیتی در این سریال از بازیگران خیلی جوان استفاده شده بود که برخی از مخاطبان به این اتفاق واکنش نشان داده و گفته بودند بعید است پلیس‌های امنیت ایران آن‌قدر جوان باشند. البته جواد افشار خیلی سریع جواب این واکنش را داد و گفت ما در کشور بیش از 20 فرمانده لشکر زیر ۲۵سال داشتیم که هشت سال تمام اجازه ندادند حتی یک وجب از خاک ما به دست دشمن تا دندان مسلح بیفتد. بیش از 80 درصد رزمندگان‌مان زیر 30 سال بودند که همه دنیا را از جنگیدن با ما پشیمان کردند.
به‌دنبال آقازاده
علیرضا، پسر یکی از اشخاص دولتی است که در وزارت اقتصاد کار می‌کند و قصد خروج از کشور را دارد. ماموران متوجه قصد و نیت او می‌شوند اما کمی دیر! ماموران وقتی به فرودگاه می‌رسند که آقازاده در یک پرواز خارجی نشسته و هواپیما پریده است. همین موضوع آقازادگی و دستگیری او خیلی به مذاق مخاطبان خوش آمد و هر کدام حدسی در مورد شخصیت واقعی علیرضا خارج از دنیای سریال زدند و سر آخر مشخص شد شخصیت او برگرفته از چندین و چند آقازاده است نه یک نفر!
بازگشت دوباره

رابعه اسکویی که چندی قبل به شبکه جم رفته و در ایران ممنوع الفعالیت بود، قبل از شروع فیلمبرداری سریال گاندو به ایران بازگشته و از کار خود اعلام پشیمانی کرده بود. جواد افشار هم در این سریال نقشی برای او درنظر گرفت و این شد حضور دوباره اسکویی آن هم با گاندو که خودش کم حاشیه نداشت.
یک سکانس ساختارشکن
وقتی قرار است عملیات به زمین نشاندن هواپیمای مسافربری توسط نیروهای امنیتی کشورمان به تصویر کشیده شود - که البته خیلی‌ها می‌گویند عملیاتش شبیه دستگیری عبدالمالک ریگی
است - سیاسی‌ترین سکانس این سریال شکل می‌گیرد. وقتی نیروهای امنیتی وارد هواپیما می‌شوند برخی خانم‌هایی که در هواپیما هستند حجاب ندارند و به محض ورود پلیس امنیتی با حجاب می‌شوند که قبل از این سریال نمونه این اتفاق را در تلویزیون ندیده بودیم.
البته مجتبی امینی، تهیه‌کننده این سریال به خاطر جنجالی که سر این سکانس پیش آمد، گفت در سکانس هواپیما، پرواز خارجی و مسافران داخل پرواز هم خارجی بودند و ملیت ایرانی نداشتند پس با حجاب عرف خود در این صحنه حضور داشتند تا ما به‌صورت کاملا واقعی سکانس را
به تصویر بکشیم.
داستان دایی و خواهرزاده

در سریال گاندو نیلوفر شهیدی نقش خواهرزاده یکی از مسئولین را بازی می‌کند که با مایکل هاشمیان در ارتباط است. این ارتباط باعث شده بخش قابل توجهی از اطلاعات مهم کشور توسط این فرد به سیستم‌های جاسوسی کشورهای بیگانه برسد. البته شخصیتی که نیلوفر شهیدی نقشش را بازی می‌کند در ابتدا این کار را به شکل عمدی انجام نمی‌دهد بلکه زنی است که ناخواسته و ندانسته وارد یک عملیات جاسوسی شده اما وقتی فهمید دیگر دیر شده بود. این اولین بار بود که به این صراحت در سریالی به موضوعات پرداخته می‌شد.
سعدی و گاندو
قسمت 25 این سریال، اما صدای خیلی‌ها را در آورد. در این قسمت یک مامور بیگانه درباره گلستان سعدی یک همچین دیالوگی می‌گوید ممکنه باورت نشه ولی آن‌قدر که گلستان سعدی در تقابل با ایران به من کمک کرده، منابع مالی آمریکا و قدرت دولت آمریکا نکرده. همین هم باعث شد رگ گردن خیلی‌ها برای همین تکه ناهمگون با کلیت داستان باد کند. همین یک تکه از کل قسمت بریده شد و در صفحات مجازی دست به دست چرخید که خودتان احتمالا نظرات زیر این قبیل پست‌ها را حدس خواهید زد.
خیلی ظریف و جالب

گریم بازیگر نقش وزیر خارجه هم از آن موضوعات بحث برانگیز شد. تا این حد که خود محمد جواد ظریف را به حیاط پاستور کشاند و در پاسخ به سوالی که یکی از خبرنگاران نظر ایشان را در مورد این نقش که نقشی منفی بود پرسید، این‌طور جواب شنید من بحمدا... نگاه نمی‌کنم، بنابراین نگران نیستم. البته بعدتر گفتند اهل تلویزیون نیستند و کلا نگاه نمی‌کنند.

الهام فیروزبخت
خبرنگار

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها