با توجه به پرسش‌های ارسالی خوانندگان تپش درخصوص موضوعات حقوقی از جمله کفالت، هزینه شارژ و تمکین مریم جنت‌آبادی،کارشناس ارشد حقوق خصوصی به سوالات شما پاسخ داده است. مخاطبان می‌توانند پرسش‌های حقوقی خود را با ارسال پیامک به شماره 300011224 مطرح کنند و پاسخ را در همین صفحه بخوانند.
کد خبر: ۱۲۱۶۵۵۱

کفیل و فیش حقوقی
به دادگاه احضار شده‌ام و زیر برگه نوشته شده است که کفیل همراه خود داشته باشید. الان کفیلم باید چقدر فیش حقوقی بگیرد تا قاضی قبول کند؟
تعیین مبلغ کفالت و همین‌طور نوع کارمند با مقام صادرکننده قرار است.
تمکین
این‌که زن می‌تواند در برابر تمکین از مرد از حق حبس استفاده کند یعنی چه؟
زن می‌تواند تا وقتی که تمام مهریه پرداخت نشده از وظایفی که نسبت به شوهر دارد خودداری ‌کند. در ماده 1085 قانون مدنی آمده است؛ زن می‌تواند تا مهر به او تسلیم نشده از ایفای وظایفی که در مقابل شوهر دارد امتناع کند مشروط براین‌که مهر او حال باشد و این امتناع مسقط حق نفقه نخواهد بود. البته در ماده 1086 قانون مدنی برای استفاده از حق حبس شرطی گذاشته شده است. در این ماده آمده است؛ اگر زن قبل از اخذ مهر به اختیار خود به ایفای وظایفی که در مقابل شوهر دارد قیام کرد دیگر نمی‌تواند از حکم ماده قبل استفاده کند با این حال حقی که برای مطالبه مهر دارد ساقط نخواهد شد.
هزینه شارژ
مدتی است خانه‌ام را تخلیه کرده‌ام و در آن سکونت ندارم . این در حالی است که مدیر ساختمان مدعی است باید هزینه شارژ را بدهم. مگر آپارتمان‌های خالی استفاده‌ای دارند که شارژ پرداخت کنند؟
برخی مالکان بر این باور هستند که پرداخت شارژ ساختمان مشروط بر این است که حتما در آن ساختمان ساکن باشند. در حالی که این‌گونه نیست، چرا که قانون مربوط به تملک آپارتمان‌ها به صراحت پرداخت هزینه‌های فوق را پیش‌بینی کرده است. براساس ماده 4 قانون تملک آپارتمان‌ها، حقوق و تعهدات و همچنین سهم هر یک از مالکان قسمت‌های اختصاصی از مخارج قسمت‌های مشترک متناسب است با نسبت مساحت قسمت اختصاصی به مجموع مساحت قسمت های اختصاصی تمام ساختمان به جز هزینه‌هایی که به‌دلیل عدم ارتباط با مساحت زیر بنا به نحو مساوی تقسیم خواهد شد و یا این‌که مالکان ترتیب دیگری را برای تقسیم حقوق و تعهدات و مخارج پیش‌بینی کرده باشند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها