طراح معامله قرن، خیلی زود به شکست آن و بی‌نتیجه‌بودن نشست اقتصادی منامه، اعتراف کرد

باخت سنگین آقای داماد

جارد کوشنر، داماد ترامپ ومشاور ارشد کاخ سفید اعتراف کرد نشست اقتصادی منامه که اخیرا در بحرین برگزار شده بود، نتوانست اهداف خود را محقق کرده و در این زمینه شکست خورده است. وی هرچند علت شکست این نشست را عدم همکاری دولت خودگردان فلسطین معرفی کرد، اما از همان ابتدای طرح موسوم به معامله قرن بسیاری آن را ساده‌لوحانه و توخالی توصیف کرده و خواستار مقابله با آن شدند. با این حال آمریکا با فشارهای خود بر دولت‌های همسو با عربستان سعودی تلاش کرد اجلاسی اقتصادی را در منامه برگزار کرده و طرف‌های خارجی را به سرمایه‌گذاری در مناطق فلسطینی ترغیب کند.
کد خبر: ۱۲۱۶۴۵۲

به گزارش فارس، روزنامه صهیونیستی هاآرتص در گزارشی نوشت، جارد کوشنر در گفت‌وگو با این رسانه به صورت تلویحی به شکست نشست منامه اعتراف کرده و در این گفت‌وگو اعلام کرده است: جمع بسیاری از بازرگانان و نمایندگان شرکت‌های جهانی و افراد دیگر می‌خواستند (در این نشست) حضور پیدا کنند، اما ما از آنها دعوت نکردیم، طرح اقتصادی می‌توانست محقق شود اما این امر، بدون همراهی رهبری فلسطین (تشکیلات خودگردان) اتفاق نمی‌افتد. مشاور رئیس‌جمهور آمریکا همچنین تأکید کرد 28 میلیارد از 50 میلیارد دلاری که قرار است به معامله قرن اختصاص داده شود در کرانه باختری و نوار غزه سرمایه‌گذاری می‌شود، اما این سرمایه‌گذاری‌ها صورت نخواهد گرفت مگر زمانی که تشکیلات خودگردان روش خود را تغییر دهد. وی سپس مدعی شد، در نشست بحرین نمایندگانی از کشورهای آفریقایی حضور داشتند و گفتند اگر فلسطینی‌ها تمایلی به این سرمایه‌گذاری ندارند آنها (آفریقایی‌ها) از سرمایه‌گذاری‌های این‌چنینی استقبال می‌کنند.
صخره واقعیت
جارد کوشنر کسی بود که پیش از برگزاری نشست منامه در باره حضور یا عدم حضور مقامات تشکیلات خودگردان فلسطین گفته بود: تحریم نشست اقتصادی منامه از سوی تشکیلات خودگردان فلسطین اهمیتی ندارد و مهم مشارکت تعدادی از کشورهای منطقه است، اما اکنون او بعد از برخورد با صخره واقعیت‌ها عدم حضور مقامات دولت خودگردان را عامل اصلی شکست طرح پوشالی خود می‌داند. محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان بارها گفته بود طرح موسوم به معامله قرن موفق نخواهد شد. او یک بار با عصبانیت گفته بود طرح معامله قرن باید به جهنم برود.
نشست منامه (چهارم و پنجم تیر) درحالی با فشارهای آمریکا برگزار شد که تمام گروه‌های فلسطینی به صورت اجماع با آن مخالفت کرده و خواستار عدم شرکت سایر طرف‌ها نیز در آن شده بودند. در همان زمان بسیاری از کشورهای اسلامی جهان نیز برگزاری نشست منامه در راستای تحقق معامله قرن را اقدامی مردود عنوان کردند. بسیاری از شخصیت‌های بین‌المللی نیز با برگزاری این نشست و طرح معامله قرن مخالفت کردند. تونی بلر، نخست‌وزیر پیشین انگلیس طرح موسوم به معامله قرن را یک حماقت توصیف کرد و کریستین لاگارد، رئیس صندوق بین‌المللی پول در همان کنفرانس با اشاره به وضعیت بد اقتصادی مناطق فلسطینی هشدار داد: «این وضعیت تنها زمانی بهبود خواهد یافت که رهبران فلسطینی سیاست‌های اقتصادی خود را اصلاح کنند، اسرائیل محاصره مناطق فلسطینی را پایان دهد و جامعه جهانی به کمک ساکنان این مناطق بشتابد.»
تاکید بر مقاومت به جای معامله
در این میان گروه‌های طرفدار مقاومت نه تنها معامله قرن را محکوم کرده و آن را توطئه‌ای جدید برای فروش سرزمین‌های فلسطینی عنوان کردند بلکه خواستار تقویت مقاومت مسلحانه در برابر چنین توطئه‌هایی شدند. زیاد نخاله رهبر جهاد اسلامی فلسطین یکی از کسانی بود که به صراحت اعلام کرد مقاومت مسلحانه پاسخ روشنی در برابر معامله قرن خواهد بود. جنبش مقاومت اسلامی (حماس) نیز با محکوم کردن نشست منامه و طرح معامله قرن از رهبران کشورهای اسلامی خواست در این کنفرانس شرکت نکنند.
جنبش حماس تاکید کرد مقاومت و ملت فلسطین هرگز اجازه پیشبرد و اجرای هرگونه توطئه برای حذف مسأله فلسطین را نخواهند داد. طی دو روز گذشته نیز نمایندگان بسیاری از کشورهای مختلف در نشستی در بیروت تحت عنوان متحد علیه معامله قرن گرد هم آمده و اعلام کردند باید جبهه‌ای عربی و اسلامی در مخالفت با این طرح تشکیل داد. داوود شهاب، سخنگوی جهاد اسلامی در این نشست اعلام کرد: ما نیازمند جبهه‌ای عربی و اسلامی و مخالف با معامله قرن هستیم. ماهر الطاهر، مسؤول روابط سیاسی جبهه مردمی برای آزادی فلسطین هم گفت: ما ضربه‌ای به معامله قرن وارد کردیم، اما توطئه همچنان ادامه دارد و به تبع آن باید به مقاومت ادامه داد. عزام الاحمد و بسام الصالحی، نمایندگان سازمان آزادیبخش فلسطین ساف نیز در این نشست تاکید کردند باید برنامه‌ای واضح برای مقابله با طرح آمریکا ارائه کرد.
طبل توخالی
وزارت خارجه آمریکا با انتشار گزارشی 40‌صفحه‌ای از طرح اقتصادی معامله قرن پرده برداشت و در آن اعلام کرد قرار است 50‌میلیارد دلار در سرزمین‌های فلسطینی سرمایه‌گذاری شود. طبق این طرح مقرر شده است ۱۷۹ پروژه زیربنایی و تجاری تاسیس گردد و به موجب آن ۲۸ میلیارد دلار در کرانه باختری و نوار غزه و ۱/۹ میلیارد، ۴/۷ میلیارد و ۳/۶ میلیارد دلار به ترتیب برای فلسطینیان ساکن مصر، اردن و لبنان سرمایه‌گذاری شود. آمریکا خود در این طرح‌ها سهم اندکی خواهد داشت و مقرر شده کشورهای عرب حوزه خلیج فارس هزینه‌های اجرای این طرح را متقبل شوند. به عبارتی ساده تر آمریکا قصد داشت با پول اعراب سرزمین‌های فلسطینی را بخرد و درنهایت در جرگه دولت صهیونیستی در آورد. ولی مقاومت گسترده فلسطینی‌ها و ملت‌های بیدار اسلامی مانع تحقق چنین توطئه‌ای شد و سرانجام دست‌اندرکاران و طراحان اصلی این توطئه را بر آن داشت تا شکست آن را اعتراف کنند. این اعتراف به منزله سند مهمی برای پیروزی مقاومت فلسطینی‌ها و ملت‌های مسلمان در برابر تازه‌ترین توطئه‌های آمریکایی در منطقه غرب آسیا ثبت تاریخی خواهد شد.

قطار شکوفایی اقتصادی

با شکست طرح موسوم به معامله قرن، رژیم صهیونیستی می‌کوشد از طرح وسوسه‌انگیز دیگری پرده‌برداری کند که در راستای همان طرح خواهد بود. به گزارش ایسنا، وزارت خارجه رژیم صهیونیستی طرح جدیدی را در فضای توییتر منتشر کرده که خط آهن حیفا به خلیج فارس نام دارد. گفته می‌شود یسرائیل کاتس، وزیر خارجه این رژیم در جریان سفر اخیرش به ابوظبی این طرح را معرفی کرده است. طبق این طرح قرار است عربستان و کشورهای عرب حوزه خلیج فارس به خطوط راه‌آهن اسرائیل و بندر حیفا در دریای مدیترانه متصل شوند. این خطوط راه‌آهن مسیرهای تجارت منطقه‌ای کوتاه‌تر، ارزان‌تر و امن‌تری را باز خواهد کرد و از اقتصاد کشورهای مورد نظر حمایت می‌کند. وزارت خارجه رژیم صهیونیستی در این پیام توییتری تصویر کاریکاتوری از قطاری را منتشر کرده و نام آن را قطار شکوفایی اقتصادی نامیده است. تل‌آویو در سال‌های اخیر تلاش‌های فراوانی برای عادی‌سازی روابط با کشورهای عرب حوزه خلیج فارس به کار گرفته و صفوف خود را مقابل دشمن مشترک ایران مستحکم کرده است. اما این تلاش‌ها به اعتراف خود آمریکایی‌ها و اسرائیلی‌ها تاکنون ثمر بخش نبوده و شکست خورده است.

علی باقری

بین‌الملل

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها