سید رضا صدرالحسینی در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح کرد
1. انتخاب کالا با عینک واقعیت مجازی
رویاپردازی درباره واقعیت مجازی از دهه 1360/1980 آغاز شد و اکنون این رویا به گونهای که در گذشته غیرممکن به نظر میرسید به واقعیت تبدیل شده است. حالا کاربران میتوانند یک عینک واقعیت مجازی را روی سر خود قرار دهند و وارد دنیای واقعیت مجازی با جزئیاتی جذاب و دلفریب شوند. امکان استفاده از این فناوری برای خرید آنلاین هم وجود دارد. مصرفکنندگان به کمک عینکهای واقعیت مجازی وارد فروشگاههای واقعیت مجازی میشوند و در میان محصولات این فروشگاهها گردش کرده و اقلام مورد نظر خود را جستوجو میکنند. اگر کیت واقعیت مجازی مورد استفاده، دارای حسگرهای دستی یا کنترلرها باشد، کاربران حتی میتوانند قبل از تصمیمگیری برای خرید، اقلام مجازی را انتخاب کنند و آنها را مورد بررسی قرار دهند؛ سپس مواردی را که تصمیم به خریدشان دارند در سبد مجازی قرار داده و فرآیند خرید را با ارائه اطلاعات پرداخت خود تکمیل کنند.
2. خلق محصول مورد نظر با پیکربندی سهبعدی
معمولا کسانی که نیاز به محصولات سفارشی از کشو، کمد و در و پنجره گرفته تا جواهراتی مثل انگشتر دارند، باید برای دریافت اطلاعات و توصیههای احتمالی به فروشگاههای تخصصی مراجعه کنند یا با آنها تماس بگیرند. اما استفاده از پیکربندی سهبعدی سرعت این روند را افزایش میدهد. پیکربندی سه بعدی یک کالا یا محصول، روندی جدید در خرید آنلاین و تجارت الکترونیک است که به لطف توسعه سریع فناوری نمایش گرافیک سهبعدی (WebGL) در مرورگر وب مشتریان امکانپذیر شده است. تنها مشکلی که مانع سریعتر شدن روند رشد این فناوری میشود نداشتن ابزار کارآمد است. خوشبختانه با ورجتریدی (Verge3D) میتوانید سفارشیساز سهبعدی تعاملی را به راحتی ایجاد کنید. با استفاده از این فناوری، مصرفکنندگان میتوانند محصولی خلق کنند که بیشترین تناسب را با نیاز و سلیقه آنها داشته باشد.
3. تصمیمگیری برای خرید با فناوری واقعیت افزوده
«واقعیت افزوده» راه دیگری برای کسانی است که از خرید آنلاین استقبال میکنند. خرید وسایل خانه یا دیگر اقلام مورد نیاز منزل به صورت آنلاین کار آسانی است، اما کاربران همیشه نمیتوانند ببینند چیزی که سفارش دادهاند وقتی بیاید و در اتاق در محل خود قرار بگیرد چه شکل و شمایلی دارد. فناوری واقعیت افزوده این امکان را فراهم میکند و به افراد بهعنوان مثال این امکان را میدهد که ببینند وسیله مورد نظر در چیدمان منزلشان چگونه به نظر میرسد (تصویر سمت راست). مصرفکنندگان میتوانند با گوشی هوشمند یا یک ابزار قابل حمل دیگر، محصولی را که به آن علاقهمند هستند با رنگها، اندازهها و مدلهای مختلف در محیط مورد نظر با فناوری واقعیت افزوده ببینند و از مناسب بودن آن برای چیدمان منزلشان پیش از خرید مطمئن شوند. شرکتهایی که محصولات کیفی ارائه میکنند هم میتوانند با این روش و ایجاد اطمینان برای مشتریان، میزان فروش خود را افزایش دهند.
4. تصمیمگیری برای خرید با فناوری واقعیت افزوده
«واقعیت افزوده» راه دیگری برای کسانی است که از خرید آنلاین استقبال میکنند. خرید وسایل خانه یا دیگر اقلام مورد نیاز منزل به صورت آنلاین کار آسانی است، اما کاربران همیشه نمیتوانند ببینند چیزی که سفارش دادهاند وقتی بیاید و در اتاق در محل خود قرار بگیرد چه شکل و شمایلی دارد. فناوری واقعیت افزوده این امکان را فراهم میکند و به افراد بهعنوان مثال این امکان را میدهد که ببینند وسیله مورد نظر در چیدمان منزلشان چگونه به نظر میرسد (تصویر سمت راست). مصرفکنندگان میتوانند با گوشی هوشمند یا یک ابزار قابل حمل دیگر، محصولی را که به آن علاقهمند هستند با رنگها، اندازهها و مدلهای مختلف در محیط مورد نظر با فناوری واقعیت افزوده ببینند و از مناسب بودن آن برای چیدمان منزلشان پیش از خرید مطمئن شوند. شرکتهایی که محصولات کیفی ارائه میکنند هم میتوانند با این روش و ایجاد اطمینان برای مشتریان، میزان فروش خود را افزایش دهند.
5. جستوجوی تصویری با هوش مصنوعی
یکی از روندهای فروش خردهفروشی که با کمک هوش مصنوعی صورت میگیرد خریداران را قادر میسازد با واردکردن یک عکس از محصول مورد نظر خود، آن را پیدا کرده و بخرند. هوش مصنوعی کار معجزه آسایش در شناسایی محصول (یا مشابه آن) در چند وبگاه و خرده فروشی را فقط با یک کلیک انجام میدهد. برای مثال، ویژگی Pinterest’s Lens در نرمافزار همراه Pinterestاز فناوری هوش مصنوعی و دوربین برای جستوجوی تصاویر الصاق شده مشابه استفاده میکند. بین سالهای 2017 تا 2018 میلادی، استفاده از این نرمافزار همراه تا 140 درصد افزایش یافته و این نشان میدهد جستوجوی تصویری یک روند درحال پیشرفت است.
برای اینکه این روند امسال نیز به نفع خردهفروشان باشد آنها باید مطمئن شوند آنچه به صورت تصویری به نمایش میگذارند از کیفیت بالایی برخوردار است. جستوجو با کمک هوش مصنوعی مطمئنا رواج هرچه بیشتری پیدا میکند و یافتن کالای مورد نظر برای خریداران را هرچه بیشتر آسان میکند.
6. گفتوگو با رباتهای چت
شرکتها امروزه از چتبات یا رباتهای چت برای در تماس بودن لحظه به لحظه با مشتریان، ارائه سریع اطلاعات به آنها و حل مشکلات کاربران در پلتفرمهای مختلف مثل فیسبوک یا فروشگاه آنلاین استفاده میکنند. در این رباتها از هوش مصنوعی برای استنباط علائق مشتریان و ایجاد تجربه خرید شخصی و ارزشمند برای آنها استفاده میشود. شاید انتظار برای صحبت با نماینده یک شرکت زمانبر باشد. اما رباتهایی که قادر به رسیدگی سریع به هرگونه مشکل مشتریان هستند روزبهروز محبوبیت بیشتری پیدا میکنند. هرچند بسیاری از افراد تمایل دارند با افراد انسانی در مورد مشکلشان صحبت کنند، اما واقعیت این است که رباتهای چت به اندازه کافی بهروزرسانی میشوند تا بتوانند مشتریان را به سمت خود جذب کرده و آنها را راضی نیز نگهدارند. ارتباط با این رباتها هم بهصورت شفاهی و هم بهصورت کتبی صورت میگیرد تا در هر دو شکل، پاسخگوی نیاز مشتریان باشد.
7. هدایت بهتر و سریعتر با اینترنت اشیا
فروشگاههای بزرگ پر از محصولات متنوع هستند و دنبال کردن یک محصول و پیدا کردن آن معمولا کار دشواری است و مشتریان باید زمان زیادی را در سوپرمارکتها برای جستوجوی کالای مورد نظر خود اختصاص دهند. با این حال با استفاده از فناوری اینترنت اشیا در حسگرهایی که به فروشنده و مشتری کمک میکنند جای یک محصول خاص را بیابند میتوان در وقت مشتریان و صاحبان فروشگاهها صرفهجویی کرد. افزون بر این، نمایشگرهای دیجیتال نیز میتوانند این حسگرها را بخوانند و به مشتریان در مورد ویژگیهای یک محصول و مزایای آنها آگاهی بدهند. تصور کنید چنین کاری برای مثال میتواند در مورد ارزش تغذیهای مواد غذایی صورت گیرد؛ بیشتر مواد غذایی دارای عمر فروشگاهی کوتاهی هستند. اینترنت اشیا میتواند افراد را مطمئن کند زمان انقضای محصولات به پایان نرسیده است. پیشبینی میشود تا سال 1400/ 2021، نزدیک به 79 درصد از خردهفروشان بتوانند با کمک اینترنت اشیا بهمحض اطلاع از حضور یک مشتری خاص در فروشگاه خود، بازدید از محصولات را برای او شخصیسازی کنند. همچنین براساس پیشبینیها، فناوری مکانیابی در ابعاد کوچکتری تا چهار سال آینده در زمینه شخصیسازی محصولات به کار گرفته خواهد شد.
مترجم: یاسمین مشرف
دانش
منابع: twikit.com و bbvaopenmind.com و cpcstrategy.com
سید رضا صدرالحسینی در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح کرد
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
علی اصغر هادیزاده، رئیس انجمن دوومیدانی فدراسیون جانبازان و توانیابان در گفتوگو با «جامجم» مطرح کرد