از گرمای تابستان به کدام بخش‌های ایران پناه ببریم؟

کجا باید برم؟

هوا طوری گرم شده که به قول شاعر نفس کشیدن سخت است. تابستان دارد با همه ظرفیت کار می‌کند و حتی در برخی استان‌ها ساعت اداری تغییر کرده تا در مصرف برق صرفه‌جویی شود. دیگر خبری از شوخی بی‌مزه خاموش کردن کولر توسط پدرها در فضای مجازی نیست، چون در این شرایط خاموش کردن کولر حتی شوخی‌اش هم خوب نیست. یکی از راه‌های فرار از گرما، سفر به نقاط سردسیر است. کاری که در میان عشایر رواج دارد. در کنار معرفی شبستر در بخش دیگر ضمیمه در این گزارش مروری بر خنک‌ترین استان‌های ایران و جاذبه‌های گردشگری‌شان خواهیم داشت.
کد خبر: ۱۲۱۵۴۴۴

تبریز را به خاطر بسپار
استانی خنک و سرشار از تاریخ

در روزهای آینده حدودا چه دمایی دارد؟
۱۴ تا ۳۳ درجه سانتی‌گراد
چه بخش‌هایی از استان را حتما ببینیم؟ طبیعتا کلانشهر تبریز به عنوان مرکز استان و یکی از بزرگ‌ترین شهرهای ایران مهم‌ترین مقصد گردشگری استان آذربایجان شرقی است. مساجد تاریخی تبریز از جمله اماکنی است که نباید در دیدن‌شان تردید کنید و مسجد استاد و شاگرد، مسجد علی شاه، مسجد جامع تبریز و مسجد کبود مهم‌ترین‌هایش است. تبریز خانه‌های تاریخی فراوانی هم دارد که قدمت بیشترشان به دوران قاجار می‌رسد و تاکنون بیش از ۶۰۰خانه تاریخی در این شهر کشف شده است. خانه اردوبای، خانه امیرنظام گروسی، خانه بهنام، خانه پروین اعتصامی و خانه ستارخان برخی از این خانه‌ها هستند که به جز ارزش تاریخی، از لحاظ معماری نیز حائز اهمیت هستند و اگر به این هنر علاقه داشته باشید، از تبریز دست خالی برنمی‌گردید. اما برای آشنایی بهتر با مردم و فرهنگ این شهر، می‌توانید محله گردی کنید و محله‌های دوه‌چی، نوبر و امیرخیز را ببینید که از قدیمی‌ترین محلات تبریز هستند. پارک شاه‌گلی یا همان ائل‌گلی هم مشهورترین مکان تفریحی تبریز به حساب می‌آید. به جز تبریز، در این استان خنک می‌توانید در شهرهای مرند، میانه، شبستر، جلفا و مراغه گردش کنید و البته شهرستان بناب با کباب‌های مخصوصش منتظر شماست.

آذربایجان غربی هوای دلچسبی دارد
دریاچه‌ای که دوباره پر شد

در روزهای آینده حدودا چه دمایی دارد؟
۱۴ تا ۳۲ درجه سانتی‌گراد
چه بخش‌هایی از استان را حتما ببینیم؟ ارومیه، دیگر شهر خنک شمال غربی کشور است که پیشینه بسیار زیادی دارد و برخی قدمت آن را به هزاره دوم قبل از میلاد مسیح نسبت می‌دهند. از جمله جاذبه‌های گردشگری ارومیه موسیقی عاشیقی آن است که بسیاری از کارشناسان آن را اصیل‌ترین نوع مکتب عاشیقی می‌دانند. اما مهم‌ترین جاذبه ارومیه طبیعتا دریاچه ارومیه است که در سال‌های اخیر نام آن را بیشتر در اخبار می‌شنویم و خشک و کم آب شدن آن به عنوان یکی از مشکلات محیط ‌زیستی منطقه مطرح بوده است، اما این روزها و پس از بارندگی‌های ابتدایی سال، دریاچه ارومیه بزرگ‌ترین دریاچه داخلی ایران حال خوبی دارد و نسبتا پرآب است. ارومیه هم مانند تبریز تعدادی خانه تاریخی دارد و مساجد قدیمی و کلیساهای این شهر نیز مکان‌های خوبی برای بازدید هستند. خوی، سلماس، مهاباد و میاندوآب دیگر شهرهای مهم استان آذربایجان غربی هستند که می‌توانید در سفرتان سری به آنها هم بزنید، به ویژه شهر خوی که دومین شهر بزرگ استان است و آرامگاه شمس تبریزی نیز در آن قرار دارد.

اردبیل، استانی که هوای خنکش زبانزد است
آب گرم در هوای خنک

در روزهای آینده حدودا چه دمایی دارد؟
۱۱ تا ۲۶ درجه سانتی‌گراد
چه بخش‌هایی از استان را حتما ببینیم؟ اردبیل از خنک‌ترین مناطق کشور در این روزهاست و اگر می‌خواهید خنک شوید، در انتخابش به عنوان مقصد سفر تردید نکنید. اردبیل به دلیل قرار گرفتن در ارتفاع 1۵۰۰ متری از سطح دریا و مجاورت با کوه‌های تالش و سبلان دمای پایینی دارد. اردبیل تمدنی حداقل 3000 ساله در حاشیه جاده ابریشم دارد و به همین دلیل بیشتر جاذبه‌های گردشگری آن را آثار تاریخی تشکیل می‌دهد. مزار شیخ صفی‌الدین اردبیلی، از صوفیان و پایه‌گذار خانقاه صفوی در اردبیل یکی از بناهای مشهور این شهر است.
مسجد جمعه و بازار تاریخی اردبیل هم به نوبه خود دیدنی هستند. همچنین تعداد زیادی گرمابه از دوران صفویه و قاجار به یادگار مانده که می‌تواند برای علاقه‌مندان به تاریخ جالب توجه باشد. دریاچه شورابیل و دامنه کوهستان سبلان هم برای طبیعت‌بازها مناسب است. به جز مرکز استان، شهرستان سرعین نیز با داشتن چشمه‌های آب گرم، سالانه گردشگران زیادی را به خود جذب می‌کند. خلخال و پارس‌آباد دیگر شهرهای مهم اردبیل هستند و البته شهر مشگین‌شهر نیز جذابیت‌های ویژه خود را دارد، شهری که پل معلق آن را حتما در سلفی‌های اینستاگرامی ملت دیده‌اید.

محمد وفایی
خبرنگار

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها