با توجه به پرسش‌های ارسالی خوانندگان تپش درخصوص موضوعات حقوقی از جمله بازپس‌گیری جهیزیه، مزاحمت از طریق واتس‌اپ و کاهش سن مریم جنت‌آبادی،کارشناس ارشد حقوق خصوصی به سوالات شما پاسخ داده است. مخاطبان می‌توانند پرسش‌های حقوقی خود را با ارسال پیامک به شماره 300011224 مطرح کنند و پاسخ را در همین صفحه بخوانند.
کد خبر: ۱۲۱۵۴۳۲

بازپس‌گیری جهیزیه
سلام من و همسرم دو سال قبل ازدواج کردیم و حالا به صورت توافقی قصد جدایی داریم. می‌خواهم بدانم روند بازپس‌گیری جهیزیه به چه صورت است. البته اشاره کنم که قبل از عروسی فهرستی از جهیزیه تهیه کرده بودیم.
زمانی که بر سر طلاق به توافق رسیدند در این صورت باید نحوه استرداد و زمان و مکان آن را نیز مشخص کنند، البته این کار بعد از جاری شدن صیغه طلاق به انجام می‌رسد. زوجه زمان و مکان دریافت جهیزیه را مشخص می‌کند. در صورتی که زوجه هنوز در مورد استرداد جهیزیه توافق نکرده باشند می‌تواند براساس فهرست ابتدایی، اموال جهیزیه را دریافت کند. بر اساس فهرستی که تهیه کرده‌اید می‌توانید جهیزیه را از خانه خارج کنید.
مزاحمت از طریق واتس‌اپ
یک نفر از طریق واتس‌اپ مزاحم من می‌شود، می‌توانم به اتهام مزاحمت از او شکایت کنم؟ این مزاحمت چه مجازاتی دارد؟
براساس ماده 641 قانون مجازات اسلامی، هرفردی به کمک تلفن یا دستگاه‌های مخابراتی دیگر برای اشخاص سبب سلب آسایش شود، علاوه بر اجرای مقررات خاص شرکت مخابرات، حبس از یک تا شش ماه در انتظار اوست. باید اشاره کنم مزاحمت با شبکه‌های اجتماعی نظیر فیس‌بوک، وایبر، تلگرام مزاحمت محسوب می‌شود و مجازات ذکر شده برای افراد در نظر گرفته شده است.
کاهش سن در شناسنامه
چطور می‌توان سن را کاهش داد؟
اگر فردی مدعی باشد که سنش در شناسنامه، بزرگ‌تر از سن واقعی‌اش درج شده، دو حالت پیش روی اوست. اگر متقاضی ادعا دارد اختلاف سن واقعی او با سن مندرج درشناسنامه اش بیشتر از
پنج سال است، باید به کمیسیون تشخیص سن مستقر در فرمانداری شهرستان محل صدور شناسنامه‌اش رجوع کند، اما اگر متقاضی مدعی شود سن واقعی او با سن درج شده در شناسنامه اش کمتر از پنج سال اختلاف دارد، باید به دادگستری رجوع و طرح دادخواست کند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها