گفت‌وگو با مدیر رادیو معارف به مناسبت سالگرد تاسیس این شبکه:

شبهه‌زدایی می‌کنیم

مسعود کاویانی، دانش‌آموخته حوزه و دانشگاه است. دروس سطح حوزه علمیه قم را به پایان رسانده و در مقطع دکتری اندیشه‌های سیاسی در حال تحصیل است. وی از سال1376 وارد سازمان صدا و سیما شده و در بخش‌های مختلف برنامه‌سازی (نویسندگی، سردبیری و تهیه‌کنندگی) فعالیت داشته است. مدیریت گروه اطلاع‌رسانی و رویدادهای معارفی،تولید و پخش و قائم‌مقامی رادیو معارف را به‌عهده داشته و اکنون سرپرست رادیو معارف است. اول ذیقعده همزمان با ولادت حضرت فاطمه معصومه(س) سالروز افتتاح رادیو معارف، مناسبت گفت‌وگوی ما با وی شد.
کد خبر: ۱۲۱۵۳۴۶

از زمانی که سرپرستی این رادیو را به‌عهده گرفته‌اید، پرداخت به چه موضوعاتی را در این شبکه رادیویی مد نظر قرار داده‌اید؟
با توجه به ماموریت رادیو معارف که طبق تعریف تولید و پخش برنامه‌های رادیویی در همه عرصه‌های علوم اسلامی انسانی بر اساس آموزه‌های وحیانی و تعالیم پیشوایان معصوم(ع) است، عمده ماموریت شبکه رادیو معارف در سه حوزه اعتقادات، اخلاق و احکام تعریف شده که البته به موضوعات روز خصوصا گفتمان انقلاب اسلامی دفاع مقدس و مسائل نوپدید نیز بی‌توجه نیستیم و بخش در خور توجهی از برنامه‌های رادیو معارف به آن موضوعات اختصاص دارد.
بنابراین با توجه به ماموریت رادیو معارف و گستردگی حوزه دین و حضور در ابعاد مختلف زندگی اجتماعی، فردی، اخلاقی و سیاسی به لحاظ موضوع و سوژه محدودیت خاصی نداریم، ولی نکته اساسی و مهم‌ترین بحث در این خصوص اولویت و میزان پرداختن به این موضوعات است که درباره این اولویت‌ها با توجه به رصدهای میدانی، نظرسنجی‌ها و نیاز سنجی‌ها و جلسات شورای طرح و برنامه تصمیم‌گیری می‌شود.
در سال جاری و پس از واگذاری این مسؤولیت به بنده با توجه به چهل سالگی انقلاب اسلامی، رهبر معظم انقلاب برنامه‌های راهبردی چشم انداز دهه پنجم انقلاب را در بیانیه‌ای با عنوان گام دوم ابلاغ فرمودند، توجه ویژه به موضوعات و محورهای اصلی این بیانیه در دستور کار قرار گرفته و ان‌شاءا... باکمک همکارانم در این رسانه دینی در تلاشیم سهم رادیو معارف در تبیین، تحلیل، توصیف و ترویج این بیانیه را در برنامه‌های مختلف محقق کرده و از سایر نهادها نیز مطالبه‌گری رسانه‌ای و پیگیری کنیم.
با توجه به این که جوانان در مسائل معارفی درگیر شبهات زیادی می‌شوند. شما در این باره چه اقداماتی را در این شبکه رادیویی انجام داده‌اید؟
جوانان در ساختار جمعیتی کشور ما سهم عمده‌ای دارند و از طرفی امید و آینده این سرزمین هستند لذا توجه به، رفع شبهات، پاسخ هوشمندانه و قانع‌کننده به پرسش‌های آنها یکی از مهم‌ترین اولویت‌های هر رسانه‌ای از جمله رادیو معارف است. از طرفی دشمن به‌خوبی متوجه شده است که نقطه قوت این کشور کجاست و به همین دلیل این نقطه قوت یعنی جوانان را به روش‌های مختلف هدف برنامه‌های مخرب خود قرار داده و لذا وظیفه ما به عنوان رسانه دینی شبهه‌زدایی از ذهن این عزیزان و دفع سمپاشی‌های رسانه‌های معاند است. برنامه‌های متعددی برای این منظور تدارک دیده شده که از مهم‌ترین آنها برنامه های «پرسمان» است که در حوزه‌های قرآنی، خانواده، تربیتی اعتقادات، انقلاب اسلامی و تاریخ اسلام عهده‌دار پاسخ به این سؤالات و شبهات است. در این برنامه‌ها علاوه بر پاسخ به سؤالات مخاطبانی که از طریق پیامک یا تماس تلفنی به دست ما می‌رسد ضمن هماهنگی و همکاری با مراکز پژوهش و دانشگاهی شبهات و سؤالات جوانان و دانشجویان در حوزه دین رصد شده و در برنامه پرسمان با حضور کارشناسان برجسته در هرحوزه پاسخ داده می‌شود.
با توجه به این که ساختار نمایشی جزو قالب‌های پرمخاطب است آیا شما از این ساختار برای انتقال مفاهیم معارفی استفاده می‌کنید و اگر بهره می‌برید چند دقیقه در طی ماه به این امر اختصاص داده‌اید؟
یکی از مهم‌ترین برنامه‌های شبکه توجه به ساختار‌های متنوع و جدید برای انتقال پیام به مخاطبان است. نمایش؛ مستند، فیچر و مینی فیچر از جمله ساختارهای جذابی است که بخشی از جدول پخش رادیو معارف را به خود اختصاص داده است.
پخش روزانه نمایش‌های متناسب با ماموریت رادیو معارف و همچنین تولید و پخش برنامه‌های مستند از اولویت شبکه است و هر روز دست‌کم یک ساعت از برنامه‌های رادیو معارف به صورت نمایشی و مستند پخش می‌شود و البته یکی از تاکیدات و سفارش‌های دقیق جناب دکتر شاه‌آبادی، معاون محترم صدا نیز همین مساله است.
توصیه مدام ایشان به همکاران خود در رادیو معارف استفاده بیشتر از قالب‌های جدید و متنوع برنامه‌سازی مثل نمایش مسابقه و مستند است و ما وظیفه داریم محاسن و زیبایی‌های کلام معصومین را در قالب زیبا به مردم برسانیم و مطمئنا در این صورت همان گونه که امام معصوم فرموده‌اند فَإِنَّ النّاسَ لَوْ عَلِمُوا مَحاسِنَ کلامِنا لاَتَّبَعُونا توجه مخاطبان به این بیانات ارزشمند و عمل به این سخنان گوهر بار بیشتر خواهد شد .
در فصل بهار آیا نظرسنجی از مخاطبان رادیو معارف صورت گرفته و مردم بیشتر به چه موضوعاتی تاکید کرده‌اند؟
رایزنی و هماهنگی لازم با بخش‌های مربوطه برای نظر‌سنجی در این خصوص صورت گرفته، ولی هنوز نتایج آن به دست ما نرسیده است .
با شروع فصل تابستان و اوقات فراغت بیشتر جوانان آیا جدول پخش برنامه‌های رادیو معارف تغییراتی کرده است؟
با توجه به تعطیلات مدارس، دانشگاه‌ها، حوزه‌های علمیه و موسسات آموزشی در فصل تابستان رادیو معارف نیز بر اساس ماموریت خود برنامه‌های خاص برای این فصل تدارک دیده است. برنامه مسابقه‌ای «یارمهربان» به منظور افزایش سرانه مطالعه در کشور و برنامه‌ریزی برای غنای اوقات فراغت جوانان از ظرفیت جذابیت قالب مسابقه و نیز رمان بهره گرفته شده و برنامه یار مهربان با موضوع «یک کتاب، یک مسأله» طراحی شد. برنامه «نشان عفاف» با مسأله‌یابی حوزه زندگی عفیفانه در‌صدد طرح بحث اقناعی درباره حجاب است. در این برنامه به موضوعاتی همچون سهم مردم برای گسترش حجاب و عفاف، بایدها و نبایدهای امر‌به‌معروف و نهی از منکر در حوزه حجاب و همچنین مطالعه سهم و دستگاه‌های متولی برای گسترش حجاب و عفاف پرداخته خواهد شد.

سوگند آرامی

رسانه

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها