کمیته امداد، بانی یک سوم ‌شغل‌های ایجاد شده در سال97 ‌است

مددجویان کارآفرین

سال 57 بود که کمیته امداد امام خمینی (ره) با هدف پشتیبانی از محرومان و مستضعفان و خودکفا کردن آنها تأسیس شد. بند آخر و خودکفا کردن اما به طور رسمی در سال 74 و به عنوان معاونت اشتغال کار خود را شروع کرد. در شرایطی که سایه مشکلات اقتصادی، بر سر همه خانواده‏ها و ارگان‏های دولتی افتاده است، اما معاونت اشتغال کمیته امداد، به کار خود ادامه می‏دهد، اشتغالزایی می‏کند و برای فقرزدایی و خودکفایی می‌کوشد.
کد خبر: ۱۲۱۵۲۶۱

حجت‌ا... عبدالملکی، معاون اشتغال و خودکفایی کمیته امداد، در نشست خبری روز گذشته از برنامه‏های اشتغال‌زایی خبر داد. برنامه‏هایی که از نظر او یکی از بهترین برنامه‎های ایجاد موقعیت شغلی در کشور است. او گفت:‌‌ «طرح‏های کارآفرینی در سال‌های گذشته، تقریبا با شکست مواجه شده است. ما اما در طرحمان، برنامه دیگری در پیش گرفتیم.»
او توضیح داد استفاده از کارآفرین‏های برتر و کسانی که تا به حال موفق عمل کرده‏اند، می‏تواند در زمینه آماده کردن، مددجویان برای کار مناسب باشد. عبدالملکی توضیح داد در کشور حدود 400 کارآفرین موفق وجود دارد و هر کدام از آنها می‎توانند برای ده نفر دیگر راهنمای اشتغال و کارآفرینی باشند. معاون اشتغال‌زایی و خودکفایی کمیته امداد تأکید کرد که تا به حال در کشور از ظرفیت‎‏هایی که کارآفرینان دارند، استفاده نشده است.
ایجاد یک‌سوم اشتغالزایی کشور
عبدالملکی آمار جالبی هم برای ایجاد موقعیت اشتغال برای مددجویانش دارد. او سال 97 را رکورد سال اشتغال‌زایی برای مددجوها نامید و گفت:‌ «در کل کشور ۴۶۰ هزار شغل ایجاد شده است که از این تعداد، ۱۴۸ هزار مورد توسط کمیته امداد و در سراسر کشور ایجاد شده است.» و این تعداد، حدود یک سوم اشتغال‏زایی در کشور را شامل می‏شود. با این تعداد از کارآفرینی برای مددجوها، حدود 700 هزار خانواده از فهرست کمیته امداد خارج و طبیعتا همین تعداد هم به چرخه حمایت کمیته اضافه شده است.
کمیته امداد در حالی این تعداد شغل در سال 97 ایجاد کرده است که طبق برنامه پنج ساله ششم این نهاد باید، سالانه ۱۷۰ هزار شغل ایجاد کند. سال 98 اما، کمیته امداد بنا دارد تا 200 هزار موقعیت شغلی برای خانواده‏های تحت حمایت خود ایجاد کند، اما بخش مهمی از اشتغال‌زایی مددجویان، به تأمین تسهیلات برمی‎گردد.
تأمین صندوق اشتغال‌زایی مددجویان در سال97، با بودجه 2300 میلیارد تومانی انجام شده است.
نکته جالب اما بحث درآمدزایی طرح‏های اشتغال‌زایی کمیته امداد است. یکی از اهدافی که معاونت اشتغال‌زایی کمیته امداد مدنظر دارد، بحث درآمدزا‌بودن صددرصدی طرح‏های اشتغال‌زایی است. برای همین هم، قبل از معرفی طرح‏ها به بانک‌ها و دریافت وام، موضوع به درآمدرسی، بررسی می‎شود. به همین علت سال 97، بیش از 5500 میلیارد تومان از طرح‎های اشتغال‌زایی و کارآفرینی بانک‌ها به سوددهی رسیده‌اند. عبدالملکی درباره حمایت‎های این سیستم کارآفرینی افزود:‌‌ کمیته امداد سه تا پنج سال از طرح‏های اشتغال‌زایی حمایت می‏کند و این حمایت شامل مشاوره و حتی تسهیلات مالی می‏‎شود. او عنوان کرد برای همین است که تمامی مددجوها خود را موظف می‎دانند اقساط بانکی خود را بپردازند.
بانک شغل
عبدالملکی گفت:‌ ۱۸۰۰ نوع شغل، در بانک اشتغال‌زایی کمیته امداد وجود دارد و هر مددجویی که بخواهد می‏تواند از این طرح‏ها استفاده کند. بسته به توانایی‎های مددجو، امکانات و منابعی که دارد، مزیت‎سنجی برای او انجام و بعد پروسه وام‏دهی و اشتغال‌زایی ایجاد می‏شود. در این میان اما استان‏هایی هستند که هم از نظر کیفی و هم از نظر کمی، از دیگر استان‏ها بهتر عمل کرده‏اند؛ استان‏هایی که نسبت آمار مددجویان آن هم زیاد است، استان‏هایی از شرق، غرب و حتی مرکز. معاون اشتغال و خودکفایی کمیته امداد افزود: با درنظر گرفتن سهمیه‌بندی استان‌ها و تخصیص منابع مالی، فضای کسب و کار و آمار مددجوهای استان‏هایی مانند خوزستان، خراسان رضوی، خراسان جنوبی، فارس، آذربایجان شرقی و اصفهان بهترین عملکرد را داشته‏اند.

لیلا شوقی
جامعه

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها