ترامپ برای بار سوم با رهبر کره شمالی دیدار کرد دیداری که تنها به دست‌دادن و تعارف و عکس یادگاری منتهی شد

به‌خاطر چندتا عکس!

رفتار دونالد ترامپ در نشست جی 20 و پس از آن بیشتر رفتار یک کمدین را به نمایش می‌گذاشت تا رئیس‌جمهور کشوری که مدعی ابرقدرتی جهان است‌. او به صورتی ناگهانی و بدون برنامه‌ریزی قبلی از کیم جونگ اون دعوت کرد و به منطقه خلع سلاح دو کره بیاید تا به اتفاق رئیس‌جمهور کره جنوبی با هم دیداری دوستانه داشته باشند و پس از صرف استیک و شیرینی و مخلفات آن چند عکس یادگاری بگیرند و دوباره به کشورهای خود بازگشته و همدیگر را به شدیدترین حملات یا شدیدترین تحریم‌ها تهدید کنند. سومین دیدار ترامپ و کیم جونگ اون نشان داد با روی کار آمدن دونالد ترامپ عکس‌ها و ژست‌ها، جانشین سیاست و دیپلماسی شده است.
کد خبر: ۱۲۱۴۸۴۰

دیدار کوتاه ترامپ و کیم جونگ اون روز گذشته در منطقه خلع سلاح بین دو کره موسوم به منطقه «دی ام زد» که در نقطه صفر مرزی است، برگزار شد‌. به گزارش یونهاپ خبرگزاری کره جنوبی، رئیس‌جمهور آمریکا صبح روز شنبه در ژاپن توییت کرده بود که مایل است در سفرش به کره جنوبی، حتی اگر برای فقط دو دقیقه هم باشد با کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی ملاقات کند. ترامپ نوشت: «اگر کیم توییت او را ببیند و بتواند بیاید، مایل است با او در منطقه غیرنظامی فقط برای دست دادن و خوش و بش کردن ملاقات کند.» معاون وزیر خارجه کره شمالی ساعتی بعد از انتشار این پیام ترامپ اعلام کرد کره شمالی این دعوت را یک پیشنهاد بسیار جالب می‌داند.
پیش از ترامپ، رؤسای جمهور پیشین آمریکا شامل رونالد ریگان در ۱۴ نوامبر ۱۹۸۳، بیل کلینتون در ۱۱ ژوییه ۱۹۹۳، جورج دبلیو بوش در ۲۰ فوریه ۲۰۰۲ و باراک اوباما در ۲۵ مارس ۲۰۱۲ از ناحیه غیرنظامی شده مرز دو کره در روستای پانمونجوم بازدید کرده بودند، اما هرگز در این سفرها رهبران آمریکا با رهبران کره شمالی دیداری نداشتند‌. ترامپ در واقع نخستین رئیس‌جمهور در آمریکاست که با عبور از مرز مشترک دو کره، وارد خاک کره شمالی شد.
فقط ابراز رضایت!
دونالد ترامپ بعد از دیدار با کیم جونگ اون در روستای مرزی پانمونجوم گفت با کیم توافق کرده است ظرف چند هفته آینده گفت‌وگوهای سطح کاری را شروع کنند‌. وی همچنین گفت از رهبر کره شمالی دعوت کرده است تا با او در کاخ سفید دیدار کند. دیدار روز گذشته تحت تدابیر شدید امنیتی برگزار شد و همزمان چندین تک‌تیرانداز در ارتفاعات مشرف بر محل مذاکرات مستقر شده بودند. شبکه تلویزیونی سی.ان.ان تصاویر زنده‌ای از این دیدار را پخش کرد. در این تصاویر ترامپ دیده می‌شد که چند قدمی رهبر کره شمالی را تا وارد شدن به خاک این کشور همراهی می‌کند. جیم شوتو، خبرنگار سی.ان.ان در گزارشی به حساسیت خط مرزی بین دو کره اشاره کرد و گفت: منطقه غیرنظامی محل دیدار کوتاه سران دوکشور موسوم به دی ام زد به لحاظ امنیتی، منطقه‌ای حساس است و باتوجه به شرایط جنگی دو کره از سال ۱۹۵۳، اگر فردی قصد عبور از آن را داشته باشد ممکن است از طرف مقابل هدف گلوله قرار گیرد. ترامپ پس از این دیدار کوتاه بلافاصله به خاک کره جنوبی بازگشت و محافظان وی خبرنگاران را کنار زدند. بعضی منابع گفتند یک درگیری فیزیکی بین استفانی گریشام، سخنگوی کاخ سفید با طرف کره شمالی رخ داده است .
ترامپ پیش از انجام گفت‌وگوهای دیروز، در حالی که از مرز بین دو کره عبور می‌کرد، گفت: «می‌خواهم بگویم این افتخاری است که نصیب من شد. عبور از این خط افتخار بزرگی است، پیشرفت بزرگی است، دوستی بزرگی ایجاد شده است». این سومین دیدار بین دونالد ترامپ و کیم جونگ اون است که به رغم تبلیغات گسترده رسانه‌های آمریکایی و ادعای دهان پرکن ترامپ هیچ حاصلی نداشته است. ترامپ و کیم برای اولین بار در سال 2018 در سنگاپور دیدار کردند، دیدار این دو به یک بیانیه دو صفحه‌ای انجامید که بسیاری از کارشناسان آمریکایی نیز آن را بی‌ارزش خواندند. دیدار بعدی آنها در هانوی، پایتخت ویتنام برگزار شد که هیچ نتیجه‌ای در بر نداشت و یک شکست تمام‌عیار بود. رویترز گزارش داده بود در این دیدار، ترامپ روی کاغذی خواسته‌های آمریکا را نوشت و تحویل کیم داد. این خواسته‌ها، چیزی شبیه به مدل لیبی را برای کره شمالی تداعی می‌کرد. پیونگ‌یانگ نیز با این خواسته‌ها مخالفت کرد. پس از شکست دور دوم مذاکرات، کره‌شمالی آزمایش موشک‌های خود را از سر گرفت. به نظر می‌رسد دونالد ترامپ با وجود آگاهی از بی‌نتیجه بودن این دیدارها صرفا برای ایجاد یک فضای تبلیغاتی به نفع خود و به منظور بالا بردن شانس خود در انتخابات سال آینده آمریکا دست به چنین اقداماتی می‌زند . تلاش‌هایی که برای ناظران خارجی کاملا مشهود بوده و آنها از چنین دیدارهایی تقریبا هیچ انتظاری ندارند.
تهدیدهای متقابل
همزمان با دیدار دوستانه ترامپ و کیم جونگ اون، سخنگوی رهبر کره شمالی در اروپا گفت: آمریکا تا پایان سال فرصت کاهش تحریم‌ها را دارد در غیراین صورت پیونگ‌یانگ آزمایش‌های سلاح‌های هسته‌ای خود را از سر خواهد گرفت.
آلجاندرو دو بنوس، در مصاحبه با شبکه خبری ال.بی.سی انگلیس گفت: کره شمالی خواهان صلح است، اما برای آن التماس نمی‌کند.
دوبنوس افزود: پیونگ‌یانگ تاکنون هیچ‌گونه تجهیزات هسته‌ای آزمایش نکرده است و ما در مقابل فشار جامعه بین‌الملل تونل‌های هسته‌ای خود را برچیده‌ایم و اجساد صدها نیروی آمریکایی کشته شده در جنگ کره را به واشنگتن بازگردانده‌ایم. نماینده ویژه وزارت خارجه کره شمالی خاطر‌نشان کرد، ما در حال اجرای تعهدات خویش هستیم، اما این آمریکاست که تاکنون هیچ علاقه‌ای از خود برای ازسرگیری مذاکرات نشان نداده است.
از سوی دیگر، دونالد ترامپ پس از دیدار با رهبر کره‌شمالی اعلام کرد تحریم‌ها علیه کره‌شمالی به قوت خود باقی می‌مانند این درحالی است که او اذعان کرد موشک‌هایی که کره‌شمالی اخیرا مورد آزمایش قرار داد «بالستیک نبوده و از آن کوچک‌هایش بودند و چنین آزمایش‌هایی را عملا همه کشورها انجام می‌دهند.»

دیدار بی‌اهمیت

ریچارد هاس، رئیس اندیشکده شورای روابط خارجی آمریکا و دیپلمات پیشین این کشور در واکنش به دیدار ترامپ و کیم گفت: «صرف انجام این دیدار، اهمیت چندانی ندارد.» وی درعین حال نسبت به احتمال تضعیف موضع واشنگتن در قبال پیونگ یانگ هشدار داد. این تحلیلگر آمریکایی که در دولت جورج بوش پسر طی سال‌های ۲۰۰۱ تا ۲۰۰۳ مدیر سیاستگذاری در وزارت خارجه بود، در توییتر نوشت: «صرف انجام یک دیدار در منطقه غیرنظامی (بین دو کره) به خودی خود اهمیتی ندارد. انجام این دیدار در صورتی که به کاهش تهدید کره شمالی منجر شود، شایسته خواهد بود. البته اگر ایالات متحده در ازای توهم پیشرفت (در قبال کره شمالی) تحریم‌هایش را کاهش دهد و اتحاد ایالات متحده - کره جنوبی را تضعیف کند، به این دیدار به عنوان کاری بدتر از هیچ نگاه خواهد شد.»

علی باقری

بین‌الملل

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها