خط ریلی تهران - وان چه ویژگی‌هایی دارد و چگونه از آن استفاده کنیم؟

قطار جاده ابریشم

«قطار تهران ـ وان راه‌اندازی شد» این تیتر خبری است که روز دوشنبه سوم تیرماه در رسانه‌های گوناگون منتشر شد. قطاری که حرکت خود را در همین روز نیز آغاز کرد و از تهران به مقصد وان رفت. البته مسیر ایران ـ ترکیه مسیر تازه ریلی نیست که برای نخستین بار افتتاح شده باشد، بلکه این مسیر جزو معدود مسیرهای ریلی خارج از کشور است که از سال‌ها پیش وجود داشته و به دلایل گوناگون از جمله تعمیرات ریلی، حرکت آن به سمت ترکیه متوقف بود. اما حالا بعد از گذشت چندسال بار دیگر قطار ایران از مرز ترکیه خارج و حالا به سمت شهر وان می‌رود. شهری کوچک که به دریاچه زیبایش معروف است و جاذبه طبیعی بسیار زیبایی را در دل خود حفظ کرده است. 6 تیر ماه نیز قطار دیگری عازم آنکارا شد. قطاری که 60 ساعت در مسیر است و جاذبه‌های زیادی را برای گردشگران به همراه دارد.
کد خبر: ۱۲۱۴۱۱۰

این قطار که در جاده ابریشم قرار گرفته است، خطوط ریلی‌اش از سال 79 با هدف توسعه صنعت گردشگری و افزایش ارتباط فرهنگی و اقتصادی سه کشور ایران، ترکیه و سوریه به بهره‌برداری رسیده بود. مسیری 2350 کیلومتری که بیش از 60 ساعت زمان این مسیر به طول می‌انجامید. مسیری که البته در حال حاضر به دلیل شرایط امنیتی تا سوریه مسدود است و رفت و آمدها تا ترکیه و در نهایت تا آنکارا بیشتر ادامه ندارد. البته تا چندی پیش نیز سفر با قطار به ترکیه نیز به دلیل تعمیرات ریلی متوقف بود و اگر کسی می‌خواست به صورت زمینی به این کشور و شهر وان سفر کند، لازم بود با قطار یا اتوبوس خود را به تبریز برساند و سپس با اتوبوس، ون یا ماشین به شهر وان برود.

وسیله نقلیه دوست‌داشتنی
ایمنی، ارزانی و جذابیت سفر با قطار باعث شده است همچنان این وسیله نقلیه جزو وسایل حمل و نقل مهیج، جالب و محبوب به منظور سفر برای گردشگران قرار گیرد. در این میان جاذبه‌های توریستی بسیاری هم وجود دارد که قطعا می‌تواند خاطرات بسیاری را در یادها به ثبت برساند. ظرفیتی که البته هنوز کشور نتوانسته است از آن به‌خوبی بهره ببرد و ریل‌های خود را فراتر از مسیر ترکیه و سوریه بکشاند. اتفاقی که البته بارها از سوی مسؤولان وزارت راه و شهرسازی و سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری و همچنین وزارت خارجه تاکید شده است که قصد آن را دارند تا مسیر ریلی راه‌آهن ایران را به مقاصد کشورهای همسایه از جمله کشورهای شمالی و شمال شرقی ایران امتداد دهند.
اتفاقی که به باور بسیاری از فعالان و کارشناسان گردشگری موجب خواهد شد تبادل دو سویه گردشگر رخ دهد و علاوه بر افزایش گردشگر خروجی با افزایش گردشگر ورودی نیز مواجه باشیم. فرآیندی که در نهایت به ارز‌آوری منجر می‌شود و در شرایط تحریم و فشارهای اقتصادی، می‌تواند راهکاری باشد تا بتوان از این طریق شرایط پیش آمده را تاب آورد.

چگونه با قطار به وان بروید
اگر قصد تجربه سفر از این طریق را دارید، بهتر است کمی با راه و چاه این مسیر آشنا شوید. ابتدا لازم است به شما بگوییم این مسیر تا وان 24 ساعت یعنی یک روز زمان می‌برد. پس اگر صبر و حوصله سفر با قطار به مدت یک روز را دارید، چمدان خود را ببندید. قیمت بلیت یکسره از تهران به وان نیز 225 هزار تومان برای بزرگسال و 130 هزار تومان برای خردسال در نظر گرفته شده است. این قطار از تهران به سمت تبریز حرکت می‌کند. سپس بعد از رسیدن به ایستگاه مرزی رازی که تا این مسیر نزدیک به 12 ساعت طول می‌کشد باید از قطار پیاده شده تا تشریفات گمرک و گذرنامه خروج از ایران صورت گیرد. سپس باید پیاده به سمت ایستگاه مرزی کاپیکوی در راه‌آهن ترکیه بروید و بعد در آنجا نیز تشریفات گمرک و گذرنامه ورود به ترکیه انجام گیرد. بعد از این‌که این مرحله را نیز گذراندید که شاید نزدیک به 4 ساعت زمان ببرد، سپس سوار قطار می‌شوید و به سمت وان حرکت می‌کنید.

چگونه از وان به آنکارا می‌روید
اگر مقصد وان نیست و می‌خواهید تا آنکارا همچنان سوار بر قطار باشید؛ پس از رسیدن به وان زمانی که می‌خواهید وارد این شهر شوید تا ادامه مسیر را به سمت آنکارا بپیمایید، لازم است از قطار پیاده شده و سوار بر قایق یا کشتی شوید و از دریاچه وان بگذرید. سپس مجددا سوار قطار شوید. تجربه‌ای که شاید ثبت آن بتواند سال‌ها برای شما به یادماندنی باشد و از آن به عنوان یک تجربه متفاوت یاد کنید. بلیت قطار تهران ـ آنکارا یک طرفه 43 یورو و با مجموع زمانی 60 ساعت تخمین زده شده است.
برای تهیه بلیت این سفر متفاوت و تاحدودی ماجراجویانه کار سختی در پیش ندارید. همان راه‌هایی که از آن طریق می‌توانستید بلیت داخلی تهیه کنید از همان طریق هم می‌توانید بلیت
تهران ـ وان ـ آنکارا را تهیه کنید. شماره تلفن سامانه ارتباط با مشتریان شرکت رجا 1539 است و سایت آن نیز www.raja.ir بوده که در هر زمان از طول روز می‌توانید به آنها مراجعه کرده و بلیت خود را تهیه کنید. برای همین می‌بینید که کار سختی در پیش ندارید فقط باید کمی صبور باشید.
وجود ارتباط دوسویه هدفی است که در شروع مجدد حرکت این قطار به سمت ترکیه کلید خورده است. برای همین هم سه دستگاه اجرایی سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری، وزارت خارجه و وزارت راه و شهرسازی در تلاش هستند تعریف خطوط ریلی به مقاصد جدید نظیر شهرهای مختلف ترکیه، ارمنستان و... را دنبال کنند. اتفاقی که جذب بیش از پیش گردشگر از کشورهای همسایه را به همراه خواهد داشت.

آزاده باقری
روزنامه‌نگار

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها