متاسفانه کم نیستند افرادی که فکر می‌کنند بازنشستگی و رسیدن به سن سالمندی به معنی پایان زندگی است و چون هیچ کاری برای انجام دادن ندارند احساس غیر‌مفید بودن می‌کنند و افسردگی سراغ‌شان می‌آید. این در حالی است که در کشورهای پیشرفته رسیدن به 60 سالگی شروع یک زندگی دوباره است. حتی در همین سن و سال افراد سراغ شغل دوم می‌روند تا هم سرگرم شوند و هم علاوه بر دریافت حقوق بازنشستگی منبع درآمد دومی داشته باشند.
کد خبر: ۱۲۱۴۰۱۸

شاید این سؤال برایتان پیش بیاید که چه شغلی مناسب افراد میانسال و البته سالمند است؟ اول از همه این‌که بعد از سال‌ها کار کردن وقت آن رسیده کمی به خودتان استراحت بدهید و بدون نگرانی بابت مشغله‌های کاری به فعالیت‌های مورد علاقه‌تان برسید. در قدم بعدی می‌توانید به داشتن یک شغل سبک فکر کنید چون با رسیدن به سالمندی نباید با کار کردن‌ زیاد خودتان را خسته کنید تا سلامت‌تان به خطر نیفتد.
در این میان برای پیدا کردن شغل جدید قبل از هر چیزی باید به چند سؤال مهم جواب بدهید؛ این‌که انگیزه شما برای پیدا کردن شغل در دوران بازنشستگی چیست؛ پول، افسردگی ناشی از ماندن در خانه یا هر دو؟ به چقدر درآمد ماهانه نیاز دارید؟ قصد دارید چقدر زمان صرف شغل‌تان کنید؟ ترجیح می‌دهید تا چه حد مسؤولیت شغلی داشته باشید؟ آیا به کار کردن برای خودتان و ایجاد یک کسب و کار جدید فکر می‌کنید یا دوست دارید استخدام جایی شوید؟ وضعیت جسمانی‌تان چگونه است؟ آیا از نظر سلامت در شرایطی هستید که قادر به کار کردن آن هم داشتن یک شغل تمام‌وقت باشید؟ بعد از پاسخ به همه این سؤال‌ها می‌توانید یک تصمیم درست بگیرید و به استقبال دوران طلایی سالمندی بروید.
خانم هستید یا آقا؟ رسیدن به سنین میانسال و سالمندی و دوران بازنشستگی برای خانم‌ها و آقایان تفاوت زیادی دارد. بد نیست بدانید بسیاری از شرکت‌ها و سازمان‌ها تمایل زیادی به استخدام مجدد کارمندان خوب‌شان بعد از بازنشستگی دارند، اما بنا به قوانین نمی‌توانند تمام‌وقت آنها را به خدمت بگیرند. پس احتمالا می‌توانید به صورت پاره‌وقت یا طرحی با مجموعه همکاری کنید. پس اگر به کارتان علاقه دارید و حقوق‌تان هم مناسب است به فکر داشتن یک کار پاره‌وقت در محل کار خود بعد از بازنشستگی باشید. از طرفی در دوران سالمندی وقت آزاد بیشتری نسبت به زمانی دارید که تمام‌وقت کار می‌کردید.
اگر به یک فعالیت به عنوان سرگرمی علاقه دارید و هیچ وقت فرصت پیگیری جدی و تبدیل کردن آن به یک شغل را نداشتید دوران بازنشستگی بهترین زمان است. برای مثال اگر به باغبانی و گلکاری علاقه دارید می‌توانید با پرورش گیاهان آپارتمانی و فروش آنها هم درآمد خوبی داشته باشید و هم از اوقات‌فراغت‌تان لذت ببرید. اگر هم جزو افراد به اصطلاح دست به قلم هستید، می‌توانید شروع به نوشتن یک کتاب مثلا خاطرات خودتان کنید و به کمک یک ناشر آن را به چاپ برسانید.
از طرفی فعالیت‌های مختلفی وجود دارد که می‌توانید به‌عنوان شغل آزاد آنها را امتحان کنید. مثلا اگر فرزندتان مغازه دار است، می‌توانید چند ساعت از روز به‌عنوان فروشنده مشغول به کار شوید یا اگر سرمایه راه‌اندازی یک کسب و کار جدید را دارید به تاسیس یک رستوران کوچک با غذاهای خانگی یا حتی یک کافی‌‌شاپ و استخدام کارمندان حرفه‌ای و قابل اعتماد فکر کنید و مدیریت آن را به‌عهده بگیرید.

پریسا اصولی

سلامت

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها