افتتاح کنفرانس توسعه در سایه صلح در منامه با بی‌توجهی ملت‌ فلسطین و همچنین ملت‌های عربی و اسلامی مواجه شده است. این کنفرانس در دو حوزه سیاسی و اقتصادی برنامه‌ریزی شده بود اما در دو حوزه با یک سری چالش‌های جدی مواجه شد. طرح معامله قرن که در دو سال گذشته توسط بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی، دونالد ترامپ رئیس‌جمهور ایالات متحده و محمد بن‌سلمان ولیعهد عربستان سعودی مطرح شد، دو بخش سیاسی و اقتصادی را دربر گرفت.
کد خبر: ۱۲۱۴۰۱۱


مجریان این طرح در هر بخش اهداف و برنامه‌هایی را مدنظر خود داشتند. اهداف آنها در بخش سیاسی عبارت است از: شناسایی بیت‌المقدس به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی، منع بازگشت همیشگی شش میلیون آواره فلسطینی، اخراج ساکنان نوار غزه و اسکان آنها در صحرای سینا به عنوان منطقه حفاظت‌شده بین‌المللی، تعیین منطقه‌ای مشخص به عنوان پایتخت تشکیلات خودگردان و کنترل مرزها توسط رژیم صهیونیستی. در بخش اقتصادی هم قرار شده اگر فلسطینی‌ها موافقت کنند، در یک دهه آینده 50 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری بین‌المللی در بخش‌های مختلف فلسطین اشغالی و کشورهای اطراف صورت گیرد. با توجه به این‌که در طرح سیاسی، تشکیل یک دولت مستقل فلسطینی شفاف‌سازی نشده است، در نتیجه هم تشکیلات خودگردان و هم مردم فلسطین نسبت به این طرح واکنش‌های منفی داشته‌اند.
از سوی دیگر، دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا از طرح معامله قرن به عنوان برگ برنده انتخاباتی خود در سال 2020 استفاده خواهد کرد؛ بر همین اساس جارد کوشنر، داماد رئیس‌جمهور آمریکا و مدیر اجرایی طرح معامله قرن طی دو سال اخیر بارها تلاش کرده تا در حوزه اقتصادی این طرح را عملیاتی کند. از این رو طی سه ماه گذشته آمریکا و شخص دونالد ترامپ به‌شدت در پی تشکیل کنفرانس اقتصادی بحرین برآمدند. برآورد گزارش‌های مختلف نشان می‌دهد که ترامپ با برخی از سران کشورهای اسلامی و عربی در منطقه تماس گرفته و با تهدید از آنها خواسته که در این کنفرانس شرکت کنند؛ با این حال به دلیل وجود تردیدها پیرامون موفقیت این کنفرانس، حجم مشارکت از آن در سطح بسیار پایینی قرار داشت و این نشان می‌دهد که کنفرانس منامه با شکست کاملی مواجه خواهد شد.

حسن هانی‌زاده

کارشناس مسائل غرب آسیا

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها