ازدواج‌های رویایی در شبکه‌های مجازی

فرمالیته نباش!

در گذشته نه چندان دور، گرچه شاید شاهد ازدواج‌هایی با رنگ و بویی متفاوت از جنس تشریفاتی و تجملی مآبانه بوده‌ایم، اما هرگز به حقیقت گمان نمی‌کردیم و به خود نمی‌دیدیم که روزی ازدواج هایمان معنایی کاملا مجازی به خود بگیرد و صورتی جز تجمل‌گرایی افراطی و چشم و هم چشمی نداشته باشد! دیگر لازم نیست در مراسم عروسی دوست یا آشنایی شرکت کنید تا با آدابی جدید برای مراسم ازدواج خود آشنا شوید، فقط کافی است دکمه ورود به صفحه‌ها و شبکه‌های مجازی را بفشارید تا با دنیایی از ایده‌ها، انتخاب‌ها و خلاقیت‌های عجیب و غریبی روبه‌رو شوید که شاید هرگز وقوع آنها را به خوابتان نیز ندیده بودید! صفحات مجازی به‌خصوص صفحات تبلیغات شبکه‌های اجتماعی چون اینستاگرام و... رویه داستان ازدواج، مراسم و آداب و رسوم آن را به‌شدت تغییر داده است؛ تغییراتی که در ظاهر بسیار، زیبا و با شکوه جلوه می‌کنند اما در باطن دودمانی از عروس و داماد و خانواده‌هایشان و از همه مهم‌تر مجردهای دم‌بخت به فنا می‌دهند که آن سرش ناپیداست.
کد خبر: ۱۲۱۳۷۴۱

بیشتر بخوانید: پیامک عاشقانه

اولین کار بعد از بله گفتن!

بسیاری از دختران جوان، بله گفته یا نگفته، فقط همین که چند جلسه‌ای از زمان خواستگاری می‌گذرد، با شور و شوقی شگرف، در صفحات تبلیغی شبکه‌های مختلف مجازی که مربوط به جهیزیه، منزل نوعروس، لباس عروس، سالن‌های آرایشی و... است؛ عضو می‌شوند، چه بسا این روزها آگاهی و کسب اطلاعات از به روزترین، قیمتی‌‌ترین و شکیل‌ترین اجناس در تهیه جهیزیه و متعاقب آن طراحی‌های وابسته به خانه نو عروس، بخشی از رفتار طبیعی و منسوب به تازه عروس‌ها محسوب می‌شود، نوعروسان از اسباب و اثاثیه سالن پذیرایی، دیزاین یخچال، اتاق خواب و دستشویی دیگر تازه عروس‌ها که هر‌کدام به طریقی زیبا و با اجناسی بسیار لوکس گل آرایی و تزیین شده اند؛ الگو می‌گیرند و به تقلید کورکورانه از آنان نیز درصدد اجرای حتمی آن در خانه بخت‌شان برمی آیند، فارغ از آن که آن تازه‌عروس که و چه بود و چه داشت و نداشت و من که و چه هستم، چه می‌خواهم، چه می‌کنم و....
البته این داستان همچنان ادامه دارد. برای زیباترین عروس دنیا شدن هنوز هزاران گام در پیش است، نوعروسان جوان با استناد به تبلیغات موجود در شبکه‌های اجتماعی صبح تا شب و شب تا صبح به طور مجازی یا حقیقی به‌سالن‌های متفاوت آرایش و گریم عروس سر می‌زنند، قیمت می‌گیرند، کار گریمور عروس را از نزدیک مشاهده می‌کنند و در نهایت با کلی وسواس و نگرانی به متخصص‌ترین و حرفه‌ای‌ترین گریمور شهر ودیعه آرایش روز عروسی می‌دهند، گر چه برخی نیز به اصرار دوست دارند در به یاد ماندنی ترین شب زندگی‌شان، آرایش شان را آرایشگر مشهور فلان چهره‌های معروف انجام دهد، بماند که در سوی دیگر این داستان تهیه لباس عروسی و دامادی خود ماجرایی بس طولانی دارد، وجب به وجب مزون‌های لباس عروس شهر گشت می‌شوند تا شاید مجلل‌ترین لباس عروسی انتخاب شود و تنها یک شب بر تن زیباترین عروس و داماد به خوبی جولان دهد...
هر چه زیباتر و گران‌تر؛ خواستنی‌تر و ایده آل‌تر !!! شعار انتخاب تازه عروس و دامادهاست، شعاری که شاخ‌های مجازی و چهره‌های مشهور با اعمال نفوذ خود، آن را آنچنان حرفه‌ای بر دل و جان جوانان تزریق کرده‌اند که همگان خواهان و آرزومند آن چیزی هستند که یافت نمی‌شود.

عروسی فرمالیته

چند سالی است که برخی عروس خانم‌ها و آقا دامادها به‌دلایل متعددی به‌خصوص به‌خاطر تشریفات و لاکچری‌مآب بودن ترجیح می‌دهند چند روز قبل از مراسم عروسی، روز فرمالیته داشته باشند، یعنی به مانند خودِ روز عروسی، لباس بپوشند، آرایش کنند، تاج بگذارند و عکاسی و فیلمبرداری کنند؛ در حقیقت مراسم فرمالیته دقیقا شبیه‌سازی روز عروسی است که به‌طرق مختلفی در شبکه‌های اجتماعی به‌خصوص توسط سلبریتی‌ها تبلیغ می‌شود. صفحات مجازی مختلفی تحت عنوان کلی «تشریفات» در صفحه‌های مختلف مجازی مشغول به فعالیت هستند که با معرفی سالن‌ها، تالار و باغ‌های بسیار باشکوه و مجلل یا با به نمایش گذاشتن صحنه‌های رمانتیک و عاشقانه عروس و داماد که اغلب در طبیعتی بکر و رویایی است، سعی می‌کنند با تحت سیطره قراردادن دل و هوش مخاطب یا با ترغیب عروس و داماد به برآورده شدن فانتزی‌ها و آرزوهای روز عروسی‌شان، آنها را اغوا کرده و بفریبند. تبلیغات مراسم «فرمالیته» به‌طور کاملا تلویحی به مخاطب خود این حس را القا می‌کند که برگزار کردن چنین مراسمی نه‌تنها لازم و ضروری است بلکه فرصت استثنایی است که می‌توان زیباترین و تجملی‌ترین لحظات شروع زندگی مشترک را به تصویر کشید و خاطره انگیز کرد. همین که عروس و داماد بتوانند به دوراز جمع دوستان و آشنایان و از همه مهم‌تر بدون داشتن استرس در روز عروسی، معنای واقعی عروس و داماد‌شدن خود را لمس و تجربه کنند، بهترین و خوشایندترین اتفاق است.
برگزاری مراسم فرمالیته یا ظاهرسازی جشن عروسی قبل از ازدواج، جز هزینه‌ای مضاعف، قطعا هیچ سود دیگری ندارد، بسیاری از افراد عمده‌ترین دلیل خود را برای برگزاری چنین مراسمی اجتناب از استرس و نگرانی روز عروسی می‌دانند، اما آیا به‌راستی نمی‌توان با برنامه‌ریزی دقیق و از همه مهم‌تر دوری از افکار تجمل‌مآبانه، این مساله را کنترل و مدیریت کرد؟

شب پادشاهی است یا شب عروسی ؟

انتخاب بهترین سالن یا باغ شهر، ورود مجلل عروس و داماد، همراهی ساقدوش‌ها با لباس‌های زیبا و همرنگ، فیلمبرداری چند بعدی، کیک‌های چند طبقه مزین شده با تصاویر اسپرت از عروس و داماد، شیرینی‌ها و دسرهای متنوع، میز شام هزار رنگ، گل‌آرایی، آتش‌بازی، ترقه‌بازی و... فقط بخشی از تدارکات این شب به یاد ماندنی و خاطره‌انگیز است. همه دست در دست هم داده‌اند و از همه مهم‌تر وظیفه خود می‌دانند که امشب را برای نوعروس و تازه داماد شبی متفاوت، به یادماندنی و دل انگیز تعریف کنند، آن هم فقط به این دلیل که به کرات در شبکه‌های مجازی و اجتماعی دیده و شنیده اند که آداب و رسوم جدید مراسم ازدواج این چنین است و بس... اما غافل از آن‌که بدانند خوشبختی فراتر از مرزی است که امشب هله‌هله کنان گرداگرد آن می‌چرخند و شادی می‌کنند.

نسرین صفری / روان‌شناس بالینی

 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها