گفت‌وگو با امید قالیباف مجری گفت‌وگوی ویژه خبری درباره رسانه مثبت

موج منفی را کوتاه کنیم

مغز انسان برای حفاظت از بدن «منفی» برنامه‌ریزی شده. مغز ما بدبین است تا همه چیز را رصد نکند و مطمئن نشود خطری ما را تهدید نمی‌کند، مدام اخطار می‌دهد، مدام هورمون کورتیزول ( استرس) را به ما تزریق می‌کند تا بتوانیم از بقای خود حفاظت کنیم.اما دانشمندان می‌گویند، عمر هورمون استرس فقط دو دقیقه است؛ یعنی ما فقط دو‌دقیقه زمان لازم داریم تا خطر را شناسایی کنیم و بعد از آن باید به حالت تفکر برگردیم تا بتوانیم بهترین راه چاره را پیدا کنیم. اگر مدام در حالت بقا باشیم و هورمون کورتیزول همیشه در حال ورود به خون ما باشد یعنی به این هورمون معتاد شده‌ایم و در شرایط عادی هم جوری فکر می‌کنیم که این هورمون را در خون خود داشته باشیم!
کد خبر: ۱۲۱۳۴۳۸

اعتیاد به استرس باعث منفی بافی می‌شود، نوعی بیماری که بیشتر مردم این زمانه به آن دچار هستند.برای ماندن در حالت بقا و استرس، مغز و ذهن ما مدام در حال تولید افکار منفی است، حتی اگر آن بیرون خبر و اتفاق بدی نباشد! ذهن ما عادت کرده ذره‌بین بردارد و همه جا دنبال اخبار و اتفاقات منفی باشد تا بدنمان بتواند به بقای پر‌اضطراب خود ادامه دهد و این را گردانندگان و صاحبان رسانه‌‌ها می‌دانند و برای همین است که انتشار اخبار منفی در صدر اخبار است.رسانه‌ها دلشان برای ما نسوخته فقط می‌‌خواهند مشتری و مخاطب بیشتری برای خود دست و پا کنند.
دارن‌هاردی، یکی از آموزگاران موفقیت بر این باور است که اگر می‌خواهیم مغز خوب و کارآمد و در نتیجه زندگی بهتری داشته باشیم باید مراقب ورودی‌های ذهنمان باشیم.هر چه به مغز بدهیم همان را پردازش کرده و مسیر زندگی ما را رقم می‌زند.شاید به همین دلایل و برای نجات بشر از دست اخبار منفی و استرس است که دیروز را به‌نام «رسانه مثبت» نامگذاری کردند تا شاید به این وسیله بتوان میزان تولید و انتشار اخبار منفی را مدیریت کرد.
با امید قالیباف، یکی از مجریان برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری ( شبکه دو ) هم‌صحبت شدم تا او درباره رسانه مثبت و تاثیری که بر مردم و جامعه دارد،برایمان بگوید.قالیباف که کارشناس اقتصاد است، سال‌هاست در رسانه کار می‌کند و زوایای مختلف آن را می‌شناسد.
ریشه شکایت‌های بی‌شمار
از قالیباف می‌پرسم به نظرتان رسانه مثبت چگونه رسانه‌ای است و چگونه می‌توان اخبار و برنامه‌های رسانه‌ها را مدیریت کرد که فتیله اخبار منفی را پایین بکشند؟
می‌گوید: گردانندگان رسانه‌ها باید آن‌قدر توانایی داشته باشند که بین اخبار منفی و مثبت تعادل برقرار کنند.به باورم مخاطب هر دو نوع خبر را لازم دارد.اما راستش تولید، انتشار و دریافت اخبار مثبت نیاز به فرهنگسازی دارد.ذائقه مردم قابل تغییر است و این‌جور نیست که مردم فقط روی اخبار منفی متمرکز باشند.شاید ایراد به رسانه‌ها برمی‌گردد که بلد نیستند اخبار مثبت را پیدا کرده و جوری تنظیم و ارائه کنند که مخاطب از آنها استقبال کند.روی این بخش باید دانشگا‌ه‌های خبری و رسانه‌ها بیشتر کار کنند و به خبرنگاران آموزش بدهند که روی رویدادها و اخبار مثبت بیشتر متمرکز شده و آنها را در بسته‌های خوب به مخاطب عرضه کنند.
قالیباف در پاسخ به این سوال که آیا رسانه‌ها در کشور ما برای ارائه اخبار مثبت و منفی تعادل دارند، می‌گوید: اصلا! روزنامه‌ها، خبرگزاری‌ها، سایت‌ها و صدا و سیما 90 به 10 کار می‌کنند؛ یعنی 90درصد اخبار منفی را ارائه می‌‌دهند و 10درصد اخبار مثبت را.این 10درصد هم به این خاطر است که یک ذره جای تنفس هم برای مخاطب بگذارند و کلا حال او را خراب نکنند.
اخبار مثبت کم نیست!
انتشار اخبار منفی، تاثیر مستقیم روی مردم، انتخاب‌ها، رفتار، گفتار و رویکرد آنها دارد.آیا کسی متوجه تاثیر رسانه‌ها بر وجوه زندگی مردم هست؟
مجری برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری می‌گوید: حال مردم را بد می‌کند.اگر دقت کنید متوجه می‌شوید همه ما در حال غر زدن و شکایت، هستیم.این نتیجه خوراکی است که رسانه‌‌ها به مردم می‌دهند.به نظرم گردانندگان رسانه‌ها باید برای پیدا کردن و بازتاب اخبار مثبت تلاش کنند، هر‌چند پیدا کردن آنها سخت هم نیست.من بیشتر از 20سال است که در حوزه اقتصادی رسانه فعال هستم.درست است که در شرایط فعلی آمار و آن‌چیزی که مردم در زندگی خود احساس می‌کنند، منفی است اما اتفاقات خوبی هم در حال رخ دادن است که یکی از بهترین آنها استارت‌آپ‌ها و کارآفرینان جوانی هستند که در این فضا مشغول به کارند و با انرژی بدون توجه به تحریم‌ها یا مشکلاتی که دولت برای آنها ایجاد می‌کند( مالیات، وام و...) کارهای بسیار بزرگی انجام می‌دهند و این یعنی اخبار خوب که انتشار انها حال مردم را خوب می‌کند.انتشار اخبار مثبت مثل همین استارت آپ‌ها باعث می‌شود مردم به‌خصوص جوان‌‌ها به سمت مهارت‌های جدید و خلاق بروند.یکی از راهکارهایی که می‌توان اخبار را به سمت فضای مثبت برد این است که رسانه‌های ما جوان‌گرا شوند چون جوان نگاهش به آینده و سرشار از انرژی و امید است.او می‌خواهد آینده را بسازد برای همین با نگاهی مثبت به پیرامون خود می‌نگرد.
به قالیباف می‌گویم، انتشار بیش از اندازه اخبار منفی عموم مردم را به سمت انبار کردن کالاهای اساسی برده، حتی اگر کالایی را نیاز نداشته باشند از ترس گران یا کمیاب شدن می‌خرند و انبار می‌کنند،این رویکرد مردم را هم می‌توان وابسته به اخبار منفی رسانه‌ها دانست؟
این مجری می‌گوید: بله‌! رسانه‌ها در جامعه فرهنگسازی می‌کنند.در بعد اقتصادی روی فرهنگ مصرف تاثیر مستقیم دارد که یکی از انها انبار کردن کالاهای اساسی است و دیگری تبدیل دارایی‌‌ به ارز و سکه.واقعیت این است که زندگی نود و نهدرصد مردم ربط زیادی به گرانی دلار و ارز ندارد اما انتشار اخبار منفی اقتصادی باعث شده که بیشتر مردم روی نرخ دلار و ارز متمرکز شده و حتی وارد بازار خرید و فروش آن شوند.در صورتی‌که می‌توانند نسبت به آن بی‌تفاوت باشند چون تاثیر بزرگی بر زندگی مردم عادی ندارد.واقعیت این است که همه اتفاقات مانند حلقه‌های یک زنجیر به‌هم مربوط هستند، اخبار رسانه‌ها می‌تواند اولین حلقه باشد و در ادامه واکنش‌هایی که جامعه نسبت به موضوعات سیاسی، اقتصادی و اجتماعی نشان می‌دهند.
موج‌سواری ترامپ روی اخبار منفی
به قالیباف می‌گویم، تاثیر اخبار منفی بر ذهن مخاطب و مردم آن‌قدر زیاد است که سیاست‌مداری مانند ترامپ از آن سوء استفاده کرده و با توییت‌های منفی و تهدید آمیز مردم ایران را وارد یک جور جنگ روانی کرده، به نظرتان چگونه این شرایط را می‌توان مدیریت کرد؟
قالیباف می‌گوید: رسانه‌ها باید راستگو باشند و واقعیت را به مردم بگویند تا آنها بتوانند حقیقت ماجرا و آنچه ترامپ توییت کرده یا می‌‌گوید را تشخیص دهند.در چنین شرایطی است که هم اعتبار رسانه‌‌ها افزایش پیدا می‌کند و هم جنگ روانی فروکش می‌‌کند.اگر تهدید اقتصادی صورت می‌گیرد، نباید آن را پنهان کرد چون در این صورت مثل فنر فشرده جمع می‌شود و یک‌جایی خودش را با انرژی بیشتری نشان می‌دهد و مثلا بازار ارز را خراب می‌کند.باید در کنار گفتن حقیقت، راهکار و پیشنهاد هم ارائه داد تا مردم بدانند در چنین شرایطی چه کاری باید بکنند.
قالیباف به منبع انتشار اخبار هم اشاره می‌کند و می‌گوید: رسانه‌‌های رسمی باید آن‌قدر اعتماد مردم و مخاطبان را جلب کنند که آنها برای به‌دست آوردن دقیق‌ترین اطلاعات به آنها مراجعه کنند.اگر مردم به اخبار تقلبی و دروغ که مثلا در توییتر یا اینستاگرام منتشر می‌شود،‌دقت کرده و گاهی آنها را می‌پذیرند به این دلیل است که به رسانه‌های رسمی اعتماد ندارند، بنابراین در قدم اول رسانه‌ها باید اعتماد‌سازی ‌کنند.

طاهره آشیانی
روزنامه‌نگار

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها